11 mars 2025

Notiser – vecka 11, 2025

Bland veckans nyheter: YouTube introducerar nytt abonnemang, ”Premium Lite”, och har 125 miljoner betalande användare på YouTube Music. Knut Frängsmyr blir ny musikchef på Epidemic Sound. Brittiska PRS börjar betala ut streamingpengar månadsvis. 

—–

YouTube avslöjar i en bloggpost att …

Läs mer
10 december 2024

Notiser – vecka 50, 2024

Denna vecka bland annat: AI skulle kunna leda till 24% inkomstbortfall för musikskapare år 2028, enligt CISACs nya rapport. Två nya svenska musiktechbolag har lanserats: VSTD och Access Pass. Allt fler AI-plattformar samarbetar nu med rättighetshavarna. 

—–

Fredrik Svalstedt och …

Läs mer
7 oktober 2024

Notiser – vecka 41, 2024

Bland notiserna denna vecka: YouTube förlänger Shorts till 3 minuter. Pink Floyds katalog såld för 400 milj. USD, se listan över de 15 största katalogförsäljningarna. Impala slår tillbaka mot TikTok, kommer miljontals indielåtar släckas ned sista oktober?

—–

Med anledning …

Läs mer
13 augusti 2024

Maria Jane Smith till Milkshake

Sonylabeln och managementet Milkshake har skrivit kontrakt med Maria Jane Smith, känd som ena halvan av Smith & Thell och för sitt låtskrivande till bl a Molly Sandén. Ett soloalbum väntar framöver.

Milkshake har arbetat med Maria Jane Smith i …

Läs mer
30 juli 2024

NOTISER – VECKA 31, 2024

Bland nyheterna: Nytt förslag att låtar som inte strömmas i sin helhet ska vara värda mindre. Apple lanserar en ny topplista för klassisk musik. Data från Luminate visar att independent mellanstora artister ökar mest på streamingplattformarna.

—–

Investeringsfirman Apollo

Läs mer
25 juni 2024

Notiser – Vecka 26, 2024

Denna vecka bl a: Universal Music Group släpper AI-app som gör att artister kan träna upp modeller av sin egen röst. Spotify sänker priset för musikabonnemang i USA. Meta lanserar flera ny AI-verktyg, och Sony på väg att köpa upp

Läs mer
Gruppbilb med representaner från Sonys olika musikbolag.
18 juni 2024

Nya gemensamma lokalerna ett lyft för Sonys svenska musikbolag

Sedan några månader tillbaka sitter samtliga svenska Sonyägda musikbolag tillsammans i gemensamma lokaler, på en och samma våning, i Katarinahuset vid Slussen i Stockholm. Den nya modellen har redan gett synergieffekter – och ett roligare arbetsklimat.

Utsikten är slående. Blicken

Läs mer