13 februari 2018

JOHANSSON om Jonna Lee, Spotify, Royalty Flow mm

Crowdfunding har under de senaste åren blivit ett populärt sätt att finansiera såväl utgivningar som turnéer. Större och mindre artister har lyckats med finansieringsmodellen, nu också den svenska artisten ionnalee. 

Artisten ionnalee, eller Jonna Lee, eller iamamiwhoami som …

Läs mer
5 februari 2018

JOHANSSON om Apple Music, streamingutveckling mm

Just nu går vi igenom en historisk period. Det som händer i musikindustrin är något vi bara kunde drömma om för några få år sen. Men vad händer runt hörnet? Det och annat signerat Johansson.

Apple Music rapporterar att man …

Läs mer
22 januari 2018

JOHANSSON om Youtubes förändringar

Youtube gör förändringar som troligen kommer påverka vissa delar av musikbranschen en hel del. Tröskeln för när en video kan börja generera reklamintäkter höjs rejält. 

Youtube har bestämt sig för att rensa upp i träsket av videos som tjänar pengar …

Läs mer
18 december 2017

JOHANSSONS 2017 – Musiken i centrum?

Daniel Johansson sammanfattar musikbranschåret 2017 och funderar kring vad som egentligen har varit viktigast.

Att 2017 var året då streamingen på fullt allvar visade sin potential, det är det nog ganska många som håller med om. Varenda månad har det …

Läs mer
5 december 2017

JOHANSSON om TEOSTO/Youtube, Spotlite, Spotify/Tencent mm

Det bubblar i Kina runt omkring streaming och musik. Såväl Spotify som Kobalt verkar nu ingå partnerskap med kinesiska aktörer. Det och mycket annat i veckans Johansson. 

 

Under ett antal månader har finska rättighetsorganisationen TEOSTO förhandlat med Youtube om …

Läs mer
21 november 2017

JOHANSSON om Epidemic Sound och Soundtrap/Spotify

Epidemic Sound svarar på kritiken om massproducerad musik till spellistor på streamingtjänster, och Spotify köper upp ”inspelningsstudion” Soundtrap. Vad kan planen för ett sådant uppköp tänkas vara?

 

Videos som innehåller musik från Epidemic Sound genererar imponerande 20 miljarder visningar …

Läs mer