14 maj 2018

JOHANSSON om Tidal-skandalen, R. Kelly mm

Tidal har tidigare blivit anklagade för att ha manipulerat siffror mot Billboard. Nu menar en norsk finanstidning tillsammans med forskare att tjänsten luras än mer. Det och annat från Johansson.

 

De största streamingtjänsterna har en efter en tagit beslutet …

Läs mer
8 maj 2018

JOHANSSON om Melobee, Spotify, YouTube mm

Kvartalsrapporterna duggar tätt, liksom nyheterna kring AI, VR och blockchain. Daniel Johansson har valt ut några av de mest intressanta.

 

Svenska Melobee är en plattform för att hitta ny musik. Beta-lanseringen skedde i höstas och på kort tid har …

Läs mer
17 april 2018

JOHANSSON om Soundtrack Your Brand, Spotify, Qobuz mm

Även denna vecka tar Spotify upp en del utrymme i spalten. Men det finns andra streamingtjänster som hittat sina nischer, som t.ex. franska Qobuz och DJ-tjänsten Mixcloud, och svenska Soundtrack Your Brand.

Spotify har köpt upp Loudr, en rättighetstjänst …

Läs mer
3 april 2018

JOHANSSON om Spotify, Amazon, Youtube/Genius mm

Gårdagens historiska händelse, inledningen av handeln med Spotify-aktien på New York-börsen, blev en ganska intressant, men samtidigt tråkig historia. Det och annat från Johansson.

Medier runt om i världen tävlade under tisdagen med vilka superlativ som skulle användas i rubrikerna …

Läs mer
27 mars 2018

JOHANSSON om AI-skapad musik, Indien, Spotify mm

Spotify avslöjar 2 miljoner ”falska” användare. Kriget om den indiska streamingmarknaden hettas upp. AI som kompositör. Det och annat från Daniel Johansson.

 

Albumet ”Hello World” kallas det första hela album som någonsin komponerats med AI. Melodier, rytmer och annat …

Läs mer
19 mars 2018

JOHANSSON om Japan, Louder.me, Spotify mm

Japan fortsätter sticka ut som en annorlunda musikmarknad. Siffrorna för 2017 visar att CD-skivan stärkt sin position i landet. Vad beror det på? Johansson analyserar. 

 

Spotify genomförde den 15 mars sin kapitalmarknadsdag i New York, då man under ca …

Läs mer
13 mars 2018

JOHANSSON om Kobalt/AWAL, Clickamix, Spotify mm

Kobalts label AWAL satsar hårt på att utmana traditionella modeller. Med 150 miljoner dollar investerade vill man förändra marknaden. Det och annat från Johansson.


Kobalt meddelar att man håller på att dubblera arbetsstyrkan på sin label AWAL, från 100 …

Läs mer