5 mars 2019

JOHANSSON om Kobalt, Spotify, Fortnite mm

En miljon nya prenumeranter för Spotify på fem dagar. Kobalt tar in åtminstone en miljard kronor i nytt kapital. Weezer får en egen ö i Fortnite. Det och mycket mer från Daniel Johansson.

—–

Intäkterna för inspelad musik i USA

Läs mer
26 februari 2019

JOHANSSON om Warner/Spotify, Tracklib, SoundCloud mm

Den senaste utvecklingen kring Spotifys lansering i Indien börjar likna ett avsnitt i en reality show, med Warner och Spotify som antagonisterna och Music Business Worldwide som programledare. 

—–

Nyheten om Warners och Spotifys konflikt kring den indiska marknaden väckte …

Läs mer
17 februari 2019

JOHANSSON om Amuse/Fast Forward, Apple, Universal mm

Just nu pågår en intressant utveckling kring musikens ekonomi. Förutom att kunna köpa och handla med rättigheter är det flera aktörer som introducerar alternativa betalningsmodeller. Amuse är senast ut med Fast Forward.

—–

Amuse lanserade nyligen något som kallas Fast

Läs mer
4 februari 2019

JOHANSSON om Apple, Fortnite, Frank Zappa, Amper Music mm

På onsdag är det dags för kvartalsrapport från Spotify, samtidigt som Apple´s rapport visade på stora intäktsökningar från sina tjänster. Dessutom, Frank Zappa återuppstår 25 år efter sin död för att genomföra en serie konserter.

—–

I förra veckan släppte …

Läs mer
29 januari 2019

JOHANSSON om SoundCloud, IKEA, MelodyVR mm

En gång i tiden var det viktigt för skivbolagen att samarbeta med möbelaffärer, eftersom den ofta kombinerade skivspelaren och radion såldes just som en stor möbel. Därför skulle cirkeln kunna sägas vara sluten nu när IKEA släpper nya ljudmöbler. 

—-…

Läs mer
21 januari 2019

JOHANSSON om blockade artister, Tyskland, kortare hits mm

Hitlåtarna verkar bli kortare och kortare som ett resultat av streamingen, men hur påverkas kvaliteten? Och hur skulle användares möjlighet att blockera artister från spellistor på Spotify påverka spellistornas betydelse? Det och mycket annat från Daniel Johansson.

—–

Den populära …

Läs mer
15 januari 2019

JOHANSSON om värdeskapande, Twitter-följare och nytt Sony-ljud

En av fyra svenska musikprofiler använder sig av fejkföljare på Twitter enligt en ny undersökning från Sveriges Annonsörer. Det och mycket annat signerat Daniel Johansson.

—–

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer har genomfört en undersökning som visar att musikindustrin är värst vad …

Läs mer
17 december 2018

JOHANSSONS 2018 – en krönika om förändring

Är musikindustrin på väg att förändras radikalt? Såg vi under 2018 början på ett historiskt maktskifte? Daniel Johansson analyserar musikbranschåret som gått.

För närmare 20 år sen inledde jag min ”bana” som nyhetsförmedlare och analytiker för musikbranschen, med fokus på …

Läs mer
11 december 2018

JOHANSSON om indies, JAAK, Sound Royalties mm

För varje år som går verkar indiebolagen få en allt större andel av de globala intäkterna. Siffrorna för 2017 visar att indies nu representerar nästan 40 procent av den globala marknaden.

—–

Indielabelarnas branschorganisation WIN har släppt intäktssiffrorna för 2017. …

Läs mer