11 december 2023

IFPI släpper årets Engaging With Music

IFPI har släppt sin årliga konsumentundersökning Engaging with Music, som bl a visar att musiklyssnare tydligt värderar mänsklig kreativitet högre än AI-genererad musik, men att nästan en tredjedel fortfarande lyssnar illegalt.

IFPI har publicerat den årliga rapporten Engaging with Music

Läs mer
27 november 2023

Prisutdelarna ännu oeniga om etiska riktlinjer

Hylla till vilket pris? Det var frågeställningen när de största musikprisutdelarna diskuterade om branschen behöver tydligare direktiv kring vilka som prisas.

Musikförläggarnas beslut att exkludera dömda gärningsmän och förövare från sitt årliga pris väckte stor debatt förra året. Beslutet kom …

Läs mer
22 november 2023

Ifpis höstseminarium: jämställdhet och statistik i fokus

Ifpis höstseminarium har växt till en av dom intressantaste branschsammankomsterna under året. Årets upplaga hölls i Kägelbanan under Mosebacketerassen i Stockholm.

Platsen är historisk Stockholmsmiljö i många aspekter och även historisk miljö för ett av seminariedagens teman: vad hände egentligen …

Läs mer