14 oktober 2009

i korthet – fem svenskar på skiva

Nisse Hellberg En modern man [Metronome / Warner Music]
Att Wilmer X-mannen på sitt nya album kallar sig ”en modern man” ska naturligtvis ses på samma sätt som när Bob Dylan döper en av sina mest retrodoftande produktioner till ”Moderna
Läs mer
14 oktober 2009

Despotz Records kontrakterar finska Pintandwefall

Artiststallet på stockholmsbaserade Despotz Records fortsätter att växa. Nu har bolaget kontrakterat det finska girl power-bandet Pintandwefall.
– Det känns verkligen som att det är på tiden att Sverige får upp ögon och öron för detta fantastiska finska band, säger
Läs mer
14 oktober 2009

David Bowie – 40 år sedan genombrottet

I år är det 40 år sedan David Bowie efter flera års försök äntligen fick sitt efterlängtade genombrott med singeln Space Oddity och det självbetitlade album som så småningom kom att få samma namn som den klassiska hitsingeln. Efter sommarens
Läs mer
14 oktober 2009

Bad Taste i avtal om USA-distribution

Det Lund-baserade musikbolaget Bad Taste, som bildades 1992 och förutom skivbolaget Bad Taste Records idag även består av bl.a Bad Taste Events / Booking agency & Promoter, har tecknat distributionsavtal med EMI / Caroline i USA.

– EMI/Caroline i USA

Läs mer
14 oktober 2009

Catchy Tunes kontrakterar Adam Rickfors

Dansbolaget Catchy Tunes – som ingår i Family Tree Music och bl.a har miljonsäljande internationella hits med September i katalogen – har kontrakterat club/dansproducenten Adam Rickfors. En första singel på etiketten kommer att släppas i slutet av året eller tidigt
Läs mer
13 oktober 2009

Carolina Eriksson fokuserar på Saturday Enterprise

Carolina Eriksson, branschbekant inte minst som drivande bakom demoscenen Almost Famous, blir nu åter sin egen i artistmanagementföretaget Saturday Enterprise.

Eriksson – som senast har jobbat i företaget Hagenburg Law, Media & Management och dessförinnan United Stage respektive förlaget Jimmy

Läs mer
9 oktober 2009

Spotify och Telia tecknar exklusivt samarbetsavtal

Spotify och Telia har tecknat ett tvåårigt samarbetsavtal som innebär att man tillsammans ska utveckla Spotify för dator och mobil, men även för tv. Målet med samarbetet är att göra tjänsten tillgänglig i fler kanaler än vad som finns idag.
Läs mer