24 oktober 2013

FÖRLAG Dregen i avtal med BMG Chrysalis Scandinavia

Dregen, som i slutet av september solodebuterade med albumet Dregen [Universal Music] och vecka 40 debuterade på SverigeTopplistans sjätte plats, har tecknat förlagsavtal med BMG Chrysalis Scandinavia.

Det senaste albumet, från vilket radiospelade Just Like That släppts som singel, är …

Läs mer
24 oktober 2013

STIM MUSIC EXPO Ett nytt Mecka

De totalt 800 besökarna på STIM Music Expo på Münchenbryggeriet i Stockholm i måndags bekräftade att organisationens årliga event de senaste åren har utvecklats till ett riktigt Mecka för svensk musikbransch.

Stora delar av den 800 personer rekordstora publiken bestod …

Läs mer
24 oktober 2013

DIGITALNYTT Notiser

I USA minskar nu intäkterna från downloads, samtidigt som streamingintäkterna ökar. Samtidigt samarbetar Rhapsody med Best Buy i en kampanj som innebär att varje cd-köp i någon av kedjans butiker får en gratis månad abonnemang på streamingtjänsten.

För första gången …

Läs mer
24 oktober 2013

FESTIVAL Gothenburg Sound Festival 2014

I januari 2014 arrangeras Gothenburg Sound Festival igen. Klara band hittills är At The Gates, Amaranthe, Freak Kitchen och Pagandom.

Gothenburg Sound Festival 2014 arrangeras 3-4 januari 2014 på Trädgårn i Göteborg. Festivalen arrangeras av In Flames, Triffid Productions, Per …

Läs mer
24 oktober 2013

ARTIST Premiär för Ola Salos radiorockopera

När Ola Salo 2 november har premiär för sin radiorockopera Kult har han sällskap av namn som Sven-Bertil Taube, Markus Krunegård och Noonie Bao i en föreställning som inte bara kan ses på Berwaldhallen i Stockholm utan även runt om

Läs mer
22 oktober 2013

ANKARE Ginza håller fysiska fanan högt

I en serie artiklar kommer MI under vinjetten ANKARE att titta in bakom kulisserna hos några branschaktörer som tycks överleva branschens alla konjunkturskiften. Först ut är 45-årsfirande Ginza.

När andra helt överger fysisk musikförsäljning gör Ginza envist tvärtom. Postorderbjässen på …

Läs mer
22 oktober 2013

Avtal mellan Stim och YouTube

Musikskaparnas intresseorganisation Stim och YouTube har slutit ett avtal som innebär att anslutna musikskapare får ersättning för att ha sina verk tillgängliga på YouTube i Sverige och Europa. Intäkterna är reklamfinansierade och skapas när annonser visas i samband med videoklippen.

Läs mer