31 januari 2023

Fever Ray till Roskilde

Fever Ray och MOR är två av namnen när Roskildefestivalen presenterar 34 nya namn inför sommaren.

Lil Nas X, Central Cee, Tinariwen och Rosalía, som gör sitt andra besök, är andra nya namn. Programansvarige Anders Wahrén skriver optimistiskt i …

Läs mer
30 januari 2023

Nylin om Bieberaffären

Mer än två miljarder. Vi talar Cristiano Ronaldo-summor när Justin Bieber i veckan sålde stora delar av sitt verk till Hipgnosis Songs Capital. Alla hans 290 titlar fram till sista december 2021.

Men avtalet är mer spektakulärt än den mäktiga …

Läs mer
30 januari 2023

JOHANSSON om metaverse, GLOW, Google MusicLM mm

The Kid LAROI håller imponerande metaverse-event, Lucian Grainges ”artist-centric” är den stora snackisen, och Spotify lanserar det nya globala musikprogrammet GLOW. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

Under den senaste tiden har diskussionerna kring hur pengar fördelas från streamingtjänster …

Läs mer
30 januari 2023

Timo Räisänen till Fifth Island Music

Timo Räisänen har skrivit avtal med Göteborgbolaget Fifth Island Music. Nu gör han sig redo för sitt tionde soloalbum.

Timo Räisänen inledde sin bana som gitarrist och producent åt Håkan Hellström. Han solodebuterande med albumet Lovers Are Lonely 2005 och …

Läs mer
30 januari 2023

Fred Åkerström-stipendiet till Jack Vreeswijk

Den första upplagan av ett nyinstiftat stipendium till minne av trubaduren och textförfattaren Fred Åkerström går till artisten och kompositören Jack Vreeswijk. Priset delades ut på restaurangen Den Gyldene Freden i Stockholm den 27 januari.

Ett stipendium i Fred Åkerströms …

Läs mer
30 januari 2023

Förlagen och låtskrivarna som dominerar i Melodifestivalen 2023

Med åtta låtar i årets Melodifestival har musikförlaget Emperial dubblerat antalet antagna bidrag sedan förra året. Northbound Publishing hamnar tätt efter med sju antagna tävlingbidrag. På låtskrivarsidan ligger Jimmy ”Joker” Thörnfeldt  för andra året i rad bakom flest låtar i

Läs mer
29 januari 2023

Vad spelas mest i butikerna?

Soundtrack Your Brand har släppt en analys av musikanvändningen i kommersiella miljöer under 2022, statistik som visar att K-pop, trap och latin är genrer som växer kraftigt globalt.

Svenska streamingtjänsten Soundtrack Your Brand, helt och hållet fokuserad på bakgrundsmusik …

Läs mer
29 januari 2023

Branschens behov i ny undersökning

I spåren av pandemin, Ukraina-kriget, höjda räntor och ökad inflation, genomför Musiksverige och Musikbranschutbildarna en bred undersökning för att ta reda på vad individer och organisationer i musikbranschen behöver, nu och framåt.

För några år sedan genomfördes en större undersökning …

Läs mer