16 januari 2024

JOHANSSON om streamingstrategi, 7 biljoner strömmar mm

Fler artister berättar hur de gör för att lyckas på Spotify (utan att fuska), äntligen är det inte bara de som är förbannade som får utrymme. Samtidigt som 46 miljoner spår inte strömmades en enda gång under 2023. Det och mer med Daniel Johansson. 

—–

Förra veckan tipsade jag om en DIY-artist, BERNTH, som gav lite perspektiv på intäkter från Spotify och hur man bör tänka kring streaming. En läsare hörde av sig och tipsade om en intervju som publicerades för några dagar sedan, och som utvecklar det ytterligare.

I det här fallet handlar det om artisten Nic D, vars musik genererat över 1 miljard strömmar enbart på Spotify, och som berättar hur han förhåller sig till den digitala scenen. En intressant sak är att han ofta börjar med en idé för innehåll i sociala medier först, för att sedan skriva musiken som ska passa det konceptet, inte tvärtom.

”Think of the content idea first, then write the song to fit the idea”.

För en del kan det kännas omvänt, och att det skulle inkräkta på ”konsten”, men vad är det som säger att TikTok-videos eller Instagram-poster inte också är kreativa och konstnärliga? Musiken blir på det här sättet större än enbart den officiella releasen av ljudet, en del av en större upplevelse kring musikuttrycket, mer än bara ”marknadsföring”.

Även Nic D pratar om vikten av att hålla uppe en hög takt i antalet releaser, sprida ut ”riskerna” och att alltid ha en plan för hur samspelet mellen streamingtjänsterna och de sociala plattformarna ska se ut. Det är omöjligt att veta vilken av alla låtar som kommer fungera bäst, ofta har det för honom varit de som han trott minst på som har fått mest uppmärksamhet på TikTok, Spotify etc.

Han jämför med produkter i största allmänhet, där det finns forskning som visar att kunder behöver exponeras för en produkt minst sju gånger innan de börjar överväga om de ska köpa den. Samma sak med musik. En låt behöver inte bara ”en” TikTok- eller Shorts-video, det behövs många, många videor under en lång period, så att såväl befintliga som nya fans får tillräcklig exponering innan de konverterar det till streaming på Spotify och Apple Music.

En låt blir på det sättet som en tillgång som man jobbar med under lång tid, och ofta jobbar han med flera releaser parallellt samtidigt, istället för att tänka ”seriellt”.

Helt klart en sevärd intervju, inte bara för DIY-artister utan för alla som vill förstå mekanismerna bakom streaming och sociala medier.

How To Release Music On Spotify In 2024 | The Nic D Method

—–

DistroDirect, som fungerar som white label för digitala distributörer och labels, expanderar i den nordiska regionen och har anställt Henriette Heimdal, som tidigare var på CD Baby, WIN for Music mm, i rollen som Head of Business Development & Partnerships.

DistroDirect ligger bakom 400 s.k. ”mikro-distributörer”, som använder sig av deras plattform för att branda en egen distributionslösning.

https://www.distro.direct

—–

Blinding Lights blev den första låten att passera 4 miljarder strömmar på Spotify. Topp 10 mest spelade låtar någonsin per den 15 januari 2024 på Spotify är:

1. The Weeknd – Blinding Lights: 4,006,913,277
2. Ed Sheeran – Shape of You: 3,750,295,278
3. Lewis Capaldi – Someone You Loved: 3,156,718,940
4. Post Malone – Sunflower: 3,108,391,275
5. Tones And I – Dance Monkey: 2,974,500,675
6. The Weeknd – Starboy: 2,958,885,528
7. Harry Styles – As It Was: 2,951,581,546
8. Drake – One Dance: 2,939,399,246
9. The Kid LAROI – STAY: 2,910,923,703
10. Post Malone – rockstar: 2,854,538,894

Totalt 566 låtar har nu genererat mer än 1 miljard strömmar på Spotify, den senaste var Paradise City med Guns N’ Roses. Nästa på tur ser ut att vara Don’t You Worry Child med Swedish House Mafia.

—–

Samtidigt visar nysläppt data från Luminate, som trackar 184 miljoner ISRCs på streamingplattformarna runt om i världen, att 46 miljoner spår inte hade en enda uppspelning under år 2023, på samtliga plattformar, samtidigt som 338 610 spår hade över en miljon strömmar, eller 0,18 procent.

> 1 miljard: 10 spår
100 milj. – 1 miljard: 2 600 spår
10 milj. – 100 milj: 38 800 spår
1 milj. – 10 milj: 298 000 spår
100 000 – 1 milj: 1,5 milj. spår
1 000 – 100 000: 19,8 milj. spår:
11 – 100: 42,7 milj. spår
0 – 10: 79,5 milj. spår

Totalt generades 7,1 biljoner strömmar under år 2023, en ökning med 33,7 procent jämfört med år 2022. Indien är den marknad som har sett störst tillväxt, under 2023 genererades över en biljon strömmar bara i det landet.

Läs rapport

—–

Till helgen, natten mellan lördag och söndag svensk tid, genomför Meta sin första VR-konsert tillsammans med Doja Cat och The Diamonds Bros. Konserten genomförs i Meta Horizon Worlds Music Valley, och är gratis för alla som har ett headset från Quest (som Meta äger). Företaget skriver:

”Experience the gigantic spider looming above Doja Cat during her performance and see the full band and fire pyrotechnics, right in your living room. The VR concert will be available exclusively in Meta Horizon Worlds’ Music Valley, which offers the ultimate musical festival experience in virtual reality.”

Läs mer

—–

ByteDance/TikTok stänger ned streamingtjänsten Resso i Indien, efter krav från den indiska regeringen. ByteDance satsar istället på sin TikTok Music, som än så länge har lanserats i Australien, Singapore, Mexiko, Brasilien och Indonesien.

Läs mer

—–

Apple Music Classical kommer lanseras med lokala varianter i Kina, Japan, Sydkorea, Hong Kong, Taiwan och Macau. Appen som helt och hållet fokuserar på klassisk musik lanserades i mars 2023, och har en katalog på 5 miljoner verk som finns tillgängliga för alla premiumabonnenter av ”vanliga” Apple Music.

Läs mer

—–

Amerikanska artistorganisationen SAG-AFTRA har ingått ett samarbetsavtal med Replica Studios kring licensierade AI-röster. Artister som vill vara med och licensiera ut sina röster kan göra det genom SAG-AFTRA, som i ett uttalande säger:

”This new agreement paves the way for professional voice over artists to safely explore new employment opportunities for their digital voice replicas with industry-leading protections tailored to AI technology, allowing video game studios and other companies working with Replica to access top SAG-AFTRA talent”.

Läs mer

—–

Lästips: Artificial intelligence + the music business: CMU’s guide to (nearly) everything that mattered in 2023

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se