7 november 2023

JOHANSSON om Spotifys tröskel, Live Nations monsterrapport mm

Spotifys tröskel kommer att ligga på 1 000 strömmar per spår och år. Live Nation rapporterar globala rekordintäkter. Amuse och Session Studio med gemensam tävling, och Distrokid i avtal med TikTok Music. Det och annat med Daniel Johansson.

—–

Spotify har bekräftat att den tröskel som ska införas innan ett spår börjar generera royalty-utbetalning kommer att ligga på 1 000 strömmar under ett års tid.

Ett nytt spår som genererar mer än 1 000 strömmar under låt säga säga en månads tid, kommer följaktligen också att börja få utbetalningar efter den månaden. Rimligen kommer tidsfönstret också vara ett ”flytande” år, och inte kalenderår eller liknande.

Slår man ut 1 000 strömmar på ett års tid innebär det i genomsnitt ca 20 strömmar i veckan, och den tröskeln kommer även låtar från de allra minsta artisterna passera med lätthet. Det räcker ju att mamma, mormor och grannen lyssnar några gånger i veckan så är det klart.

Precis som tidigare beskrivits är syftet med den här tröskeln inte att flytta pengar från små artister till stora artister, utan att få bort spår från royalty-potten som idag bara är en börda. Spotify beräknar att det handlar om ca 0,5% av utbetalningarna som kommer flyttas från den här sortens spår över till de spår som passerar tröskeln.

Enbart under år 2024 hoppas Spotify kunna omfördela mer än 400 miljoner kronor, till såväl små artister som lite större. Små, även pyttesmå, artister borde följaktligen vara positiva till den här ändringen, inte så som det nu ofta låter i diverse forum.

De allra flesta på plattformen kommer att gynnas av den här förändringen, inklusive DIY och indie-sektorn. 1 000 strömmar har idag ett värde på sådär 40 – 50 kronor på Spotify, så för de som är kritiska handlar det nog inte om pengarna per se utan snarare om att man är negativ till Spotify i största allmänhet.

De som kanske inte är helt glada över den här ändringen i fördelningsmodellen är dock de distributörer som hämtat in alla små, små utbetalningar från Spotify, men som inte behövt betala ut dem på grund av sina egna trösklar per artist, som varierar mellan de olika distributörerna.

Det i kombination med att Spotify planerar att införa ekonomiska ”straff” för distributörer som inte agerar aktivt för att hindra musik som laddats upp av aktörer som sysslar med streamingmanipulation, gör nog att en del distributörer kanske inte ser med helt blida ögon på Spotify just nu.

Än så länge finns ingen ytterligare information vad det gäller den tidsgräns som ska införas på brus och icke-musik, som syftar till att komma bort från sådana aktörer som laddar upp korta spår med funktionsljud och utnyttjar systemet.

Läs mer (MBW)

—–

De två svenskgrundade bolagen Amuse och Session Studio har ingått ett samarbete kring tävlingen SongDrop, för att ge musikskapare och artister möjligheten att vinna både pengar och uppmärksamhet.

Tävlingen kommer vara månatligt återkommande, och i november är det producenten och DJ-n John Dahlbäck, som också är Head of A&R på Amuse som kommer fungera som domare.

Den som vill delta registrerar sig via Session Studio och delar en tidigare outgiven låt genom plattformen.

https://www.sessionstudio.com/songdrop

—–

Live Nation har presenterat sin kvartalsrapport för det tredje kvartalet. Intäkterna ökade med 32 procent till 8,2 miljarder dollar, och under de nio första månaderna har Live Nation haft närmare 17 miljarder dollar i intäkter.

För att sätta det i lite perspektiv, Live Nation har alltså ensamt haft mer intäkter under de första 9 månaderna av 2023 än det globala upphovsrättsområdet, med musikförlag, låtskrivare, upphovsrättsorganisationer osv, som under år 2022 sammanräknat hade intäkter om ca 13 miljarder dollar (12,1 miljarder euro, CISAC årsrapport).

Eller för att ta en annan jämförelse, Live Nation kommer ensamt troligen ha nästan lika mycket intäkter under år 2023 som vad de totala globala masterintäkterna låg på under 2022, 26 miljarder dollar, dvs hela den globala inspelade musiken.

Ytterligare en jämförelse är Spotify, som under de 9 första månaderna 2023 hade intäkter om strax över 10 miljarder dollar.

Michael Rapino, CEO på Live Nation, kommenterar rekordresultatet:

– Today we delivered our strongest quarter ever and are on pace for a record 2023, driven in good part by the acceleration of structural growth in the live entertainment industry. While we have benefitted from tailwinds for many years, it has accelerated due to the globalization of our business along with a fundamental shift in consumer spending habits toward experiences. With the majority of opportunity still untapped from Milan to Bogotá to Tokyo and beyond, we expect the industry will continue growing in 2024 and for years to come.

Läs kvartalsrapporten

—–

För några veckor sedan skrev vi på MI om att Wake Me Up med Avicii blev den första låten från en svensk artist att passera 2 miljarder strömmar på Spotify. Totalt är det 6 låtar från svenska artister som passerat miljardgränsen:

Avicii – Wake Me Up: 2,078,108,475
Avicii – The Nights: 1,558,337,723
Zara Larsson – Lush Life: 1,274,406,891
Avicii – Waiting For Love: 1,268,487,361
Axwell /\ Ingrosso – More Than You Know: 1,236,105,867
ABBA – Dancing Queen: 1,094,709,777

Självklart har vi också flera svenska låtskrivare som har skrivit låtar som passerat miljardgränsen, som t ex Blinding Lights med The Weeknd, skriven och producerad av Max Martin och Oscar Holter, med 3,9 miljarder strömmar, och Mattman & Robin med Imagine Dragons Believer, som har över 2,7 miljarder strömmar.

Andra låtar från svenska artister som är på god väg att nå miljardgränsen är:

Avicii – Without You: 981,614,848
Swedish House Mafia – Don’t You Worry Child: 957,801,611
Zara Larsson – Never Forget You: 929,050,874
Avicii – Hey Brother: 921,521,112

Sedan följer ett gäng låtar som har en bit kvar:

Avicii – Levels: 838,683,095
Galantis – No Money: 834,571,423
Galantis – Runaway (U & I): 814,183,367
Tove Lo – Habits (Stay High): 797,035,588
Mike Perry – The Ocean: 780,898,915
Avicii – SOS: 724,970,337

Säkert finns det någon som tänker: Men har vi inte fler andra stora hits från svenska artister genom historien som borde ha strömmat mycket? Det stämmer, men många av dem har fortfarande några år kvar till miljarden, här några exempel:

Blue Swede – Hooked On A Feeling: 610,103,380
Europe – The Final Countdown: 540,663,723
Roxette – It Must Have Been Love: 523,903,574
The Cardigans – Lovefool: 492,267,574
José González – Heartbeats: 467,600,349

—–

Vi följer upp kampen om första låt på svenska att passera 200 miljoner strömmar på Spotify, som alltså står mellan Babblarnas vaggvisa och Victor Leksells Svag.

Det verkar som om Svag har tagit upp spurten. Söndagarna har varit låtens bästa dag under lång tid, och i söndags genererade den inte mindre än 54 237 strömmar. Babblarnas vaggvisa har å andra sidan sin bästa dag på lördagar, och i lördags genererade låten 141 659 strömmar.

I skrivande stund har Babblarnas vaggvisa 198,254,416 strömmar medan Svag har 199,186,016 strömmar. Om ett par veckor vet vi vem som passerar först.

—–

Distrokid har skrivit licensavtal med TikTok som innebär att den musik de distribuerar också kommer finnas tillgänglig på TikTok Music, den rena streamingtjänsten som liknar Spotify, Apple Music etc.

TikTok Music finns i dagsläget i Indonesien, Brasilien, Australien, Singapore och Mexiko.

Genom det nya avtalet kommer alla som distribuerar genom Distrokid också ha möjlighet att få sin musik inkluderat i Commercial Music Library, som är ett bibliotek som kommersiella aktörer kan använda i sina videos och kampanjer på TikTok.

Tracy Gardner, Global Head Of Label Licensing & Partnerships på TikTok, säger:

– Independent music from around the world fuels creativity on TikTok in such a powerful way. Having DistroKid’s vast catalogue of music available on TikTok Music, CapCut and in the Commercial Music Library is a great opportunity for our community, a huge asset to brands, and is an unparalleled means of music discovery for these indie artists around the world.

Läs mer

—–

Apple rapporterar fortsatt tillväxt för sina tjänster, som inkluderar Apple Music. Apple separerar dock inte mellan de olika tjänsterna, men Tim Cook sade vid presskonferesen:

– We achieved all-time revenue records across App Store, advertising, AppleCare, iCloud, payment services, and video, as well as the September quarter revenue record in Apple Music.

Det är ett bra tag sedan som Apple avslöjade exakt hur många aktiva användare man har på Apple Music, de senaste siffrorna från år 2022 sade 85 miljoner betalande, men det var MIDiA Research som tagit fram den siffran och ingenting som Apple själva gick ut med.

Läs mer

—–

TIDAL har lanserat ett nytt verktyg som ska göra det möjligt för artister och musikskapare att samarbeta genom plattformen. Verktyget heter TIDAL Collabs och ingår i satsningen TIDAL Artists Home som släpptes tidigare i år.

Artister kan hitta samarbetspartners genom Collabs, få förslag på musiker och andra som man skulle kunna samarbeta med, men även förslag på collabs i samband med livespelningar och andra samarbeten.

Läs pressmeddelande

—–

Lästips: Why artist subscriptions are the perfect partner to two-tier licensing

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se