Solid Music Supervision är just nu aktuella med musiken i Lukas Moodysons Tillsammans 99, TikTok-dramat Ruset, Mia Engbergs dokumentär Hypermoon samt Mika Gustafssons långfilm Paradiset brinner som har premiär på fredag. MI ställde 4 snabba till Solids Li Stanley (tidigare Sony Music Publishing) och Rasmus Thord.
Ni startade Solid Music Supervision 2021. Vad fick er att vilja driva ett företag ihop?
Li: – Jag har velat jobba med Rasmus i säkert 10 år men han har alltid sagt nej och varit svår. Men med Solid så lyckades jag övertala honom att våga lämna sina 11 år av ensamhet som frilans.
Rasmus: – För mig har det alltid varit en viktig del av uppdraget att kunna luta sig mot ett oberoende. Att aldrig ha några andra lojaliteter än filmens bästa. Och med det upplägg vi har på Solid så kan vi fortsätta jobba som jag alltid gjort. Jag trivdes ganska bra som frilans men kände också väldigt starkt de sista åren att den nya produktionstakten i och med streamers med mera inte riktigt var lämpad för ensamarbete… Li var väl den enda jag kunde överväga att slå ihop mig med. Jag har inte ångrat det en enda dag förutom kanske den gången hon ringde mig 42 gånger mellan 09.30 och 16.00.
Nu är ni aktuella med Lukas Moodysons Tillsammans 99 (uppföljare till Tillsammans som utspelade sig 1975) som hade premiär förra veckan. Musiken i filmen verkar inte ha särskilt mycket med 90-talet att göra dock. Berätta!
– Det finns en logisk förklaring till det och det är för att stereon i Klasses och Görans mini-kollektiv är trasig. Så den enda källan till musik som finns är en vev-grammofon för 78-varvare. Så det blev till att grotta ner sig i stenkakans fantastiska värld! Vi har hängt runt på forum på nätet för att förkovra oss och åkt hem till underbara personer med djup kunskap kring musiken runt 30-40-talet som ofta inte finns digitaliserad. De är hjältar allihop som gör en samhällstjänst genom att samla, katalogisera, dokumentera och ibland digitalisera för eftervärlden. Sen vettetusan om det gjorde någon skillnad för själva filmen, Lukas har ju en tydlig vision själv vad gäller musiken i sina filmer. Men det är en del av jobbet och också det som gör varje projekt så intressant. Om vi hade fått välja hade nog A-Teens version av S.O.S (som släpptes 1999) varit med i filmen – kanske som slutlåt till och med- men det tyckte nog Lukas var en jättedålig idé, och det blev en annan ännu bättre slutlåt som vi krigade ganska mycket med för att få loss (shout out Universal Publishing och Jonas Holst!).
Ni är också music supervisors till Ruset, den första svenska dramaserien på TikTok. Där får vi höra allt från Lill Lindfors till Deki Alem. Var det skillnad på att jobba med TikTok som format, jämfört med traditionell tv eller film?
– Den största skillnaden är väl det korta formatet och att musiken är begränsad till 60 sekunder per användning. Sen spelar det väl roll att TikTok främst används av en yngre målgrupp men vi gjorde ett kreativt val tillsammans med regissör och producent att vi skulle skapa vår egna musikaliska värld och inte stirra oss blinda på målgruppens och plattformens musikaliska beteendemönster. 23-åringar har ingen aning om hur bra Månen Lyser med Södra Bergens Balalajkor funkar till en scen med ett shot-race, men tack vare oss så går det nu aldrig att förneka.
Vad är hemligheten bakom ett riktigt bra soundtrack?
– En riktigt bra film!
Christel Valsinger