Apple Music börjar betala mer för musik i Dolby Atmos? YouTube på gång med en licensierad AI-coverfunktion? Spotify firar 10-årsjubileumet av Håkan Hellströms Det kommer aldrig vara över för mig, och Yngwie Malmsteen i den kanske bästa intervjun någonsin. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
I år fyller Håkan Hellströms album Det kommer aldrig va över för mig 10 år. Med ett nytt studioprojekt, i samarbete med Universal Music Group, har Spotify spelat in tolkningar av fem av låtarna, som släpptes som en EP den 20 oktober. De medverkande artisterna är Veronica Maggio, Hov1, Dina Ögon tillsammans med Seinabo Sey, Hanna Ferm och Parham.
Håkan Hellström kommenterar den ny EP-n:
– När man blir lite äldre som jag ändå är nu, så blir man väldigt glad när yngre generationer plockar och gör något av det man gjort. Då lever det vidare på något sätt, det finns kvar. Det kanske låter fåfängt, men det är faktiskt det finaste betyget man kan få som musikskapare. Att låtarna lever kvar lite grann.
Det här är andra gången Spotify bjuder in artister till sin studio i Stockholm för att hylla ett album som spelat en betydande roll på den svenska musikscenen. 2021 fick fyra artister tolka låtar från Veronica Maggios Satan i gatan som då fyllde tio år.
Lyssna på Det kommer aldrig va över för mig 10 år – Spotify Singles
—–
Enligt Billboard håller YouTube på att undersöka förutsättningarna för att introducera en AI-funktion där videokreatörer skulle kunna använda licensierade ”artistkloner” i sina produktioner. AI-modellerna skulle i så fall tränas på ett sätt som är godkänt av rättighetshavarna, till skillnad mot de andra tjänster som finns därute, som t ex Covers.ai och Voicify.
Tanken var att tekniken skulle ha presenterats redan i september, men Billboard skriver att en av orsakerna till fördröjningen har varit just licenser, samt att det verkar ha varit svårt att få artister att godkänna den här sortens användning av deras röster.
Bara det faktum att flera aktörer är på gång med att skapa legala lösningar kring AI-kloner är positivt, samtidigt som det finns flera frågeställningar kring den ekonomiska kompensationen för användandet av rösterna.
Ska artister få en procentsats av de intäkter som videos på YouTube genererar? Hur stor ska andelen vara, hur mycket är en artists röst egentligen värd? Ska YouTube initialt betala en avgift för att få träna upp sina AI-modeller på katalogen? Och hur ska artister i så fall få betalt, är det något som täcks av t ex redan ingångna avtal med labels?
—-
Rick Beato, en av de mest inflytelsrika personerna på YouTube när det gäller musik och musikbransch, har intervjuat både Björn Ulvaeus och Yngwie Malmsteen.
Båda intervjuerna är helt klart sevärda. Ulvaues för att han ger en personlig touch till ABBAs hela resa, reunion, musikskapandet, men också till musikindustrins utveckling i relation till teknikens utveckling, inte minst vad det gäller AI. Och Malmsteen för att det nog är den första intervjun där hans kärlek till musiken och gitarren kommer fram så tydligt.
Kommentarsfältet är översållat med kommentarer av typen:
”By far my favorite Yngwie interview! This is phenomenal!!! I absolutely loved hearing him talk about his origins, being so relaxed and forthcoming.”
”This interview broke all the bad things I’ve heard about Yngwie in the last 20 years. What a great dude. He just loves music and respects it a lot.”
ABBA Interview: Björn Ulvaeus On Making ABBA’s Timeless Hits
The Yngwie Malmsteen Interview
—–
De tio finalisterna till AI Song Contest har avslöjats, och även i år finns ett bidrag från Sverige med, Berfoed med låten Revisit to the observatory.
Rekordmånga bidrag hade skickats in till årets upplaga, och nu är det upp till internet att rösta fram vem som ska vinna tävlingen, som går av stapeln i Spanien den 4 november.
https://www.aisongcontest.com/participants-2023
—–
TikTok Music, Spotify-konkurrenten från Bytedance, har lanserats fullt ut i Australien, Singapore och Mexiko. Sedan tidigare finns streamingtjänsten lanserad i Singapore och Brasilien.
En intressant detalj är att lanseringen i de nya länderna sker utan Universal Music Groups katalog. TikTok säger att de för en dialog med UMG. Enligt MBW skulle en av stötestenarna mellan TikTok och rättighetshavarna vara hur betalningen ska ske.
TikTok vill betala en klumpsumma som avtalas fram mellan parterna, medan rättighetshavarna snarare vill ha samma modell som Spotify, Apple Music och andra streamingtjänster använder sig av, en ”revenue share”-modell där man får en procentsats på prenumerationsintäkter och reklamintäkter.
—–
Enligt uppgifter till Digital Music News, är Apple Music på gång att betala ut en högre per ström-summa för musik som har getts ut i rumsligt ljud (Dolby Atmos) på plattformen. I ett meddelande som skickats ut till distributörer och labels skriver Apple bl a:
”To recognize the creative investment and value that high-quality Spatial Audio brings to both fans and artists, we will be making changes to how royalties are calculated. Plays of content available in Spatial Audio will receive a higher royalty value.”
Exakt hur mycket högre värdet på ”rumsliga” strömmar kommer vara har inte meddelats.
—–
Amazon har uppgraderat sin Amazon Music for Artists. Förutom en redesign av hela plattformen har man också introducerat mer avancerade analysmöjligheter för artister och rättighetshavare.
På plattformen finns nu en del videos och annat material som visar hur man på bästa sätt ska kunna använda de nya funktionerna.
https://artists.amazonmusic.com
—–
Streamingtjänsten Anghami har fått en varning från den amerikanska finansmyndigheten, eftersom aktien under en längre tidsperiod legat under 1 dollar i värde. En av reglerna är just att en aktie inte får ligga under 1 dollar för lång tid, och Anghami har nu fått en varning att om kursen inte går över den där dollarn före den 2 april, kommer aktien avnoteras från börsen.
I skrivande stund ligger aktien på 0,995 dollar.
—–
Universal Music Group, Concord och ABKCO har stämt AI-företaget Anthropic för att utan tillåtelse ha samlat in en massa låttexter som man sedan tränat sin AI-modell på, för chatplattformen Claude.
I stämningen står bl a: ”Though the company only recently launched Anthropic is already reportedly valued at $5 billion or more, has received billions of dollars in funding, and boasts of numerous high-profile commercial customers and partnerships. None of that would be possible without the vast troves of copyrighted material that Anthropic scrapes from the internet and exploits as the input and output for its AI models.”
—–
Samtidigt har UMG ingått ett samarbete med Bandlab kring deras satsning på ”etisk AI” för musikskapare. Tillsammans ska de introducera nya produkter på marknaden med ”pro-creator standards to ensure new technologies serve the creator community effectively and ethically”.
Meng Ru Kuok, CEO och grundare av BandLab, säger i en kommentar:
– Även om ny teknik erbjuder otroliga möjligheter för att bryta ned barriärer för kreatörer, är det viktigt att artisters och låtskrivares rättigheter respekteras och skyddas fullt ut för att ge framtida generationer en chans att lyckas. Som demonstrerats av BandLab som anammar Human Artistry Campaign-principerna och detta samarbete med UMG, är vi fast beslutna att få det rätt. Genom våra gemensamma ansträngningar förutser vi en framtid av musik som är innovativ, givande och oändligt inspirerande.
—–
Veckans AI-citat
Cher, till AP:
”Someone did me singing a Madonna song and it was kind of shocking. They didn’t have it down perfectly. But also, I’ve spent my entire life trying to be myself, and now these a******s are going to go take it? And they’ll do my acting and they’ll do my singing? And I mean, it’s just… it’s out of control. I’m telling you, if you work forever to become somebody – and I’m not talking about somebody in the famous, money part – but an artist and then someone just takes it from you, it seems like it should be illegal.”
—–
Daniel Ek skriver en debattartikel på brittiska Daily Mail, i samband med möjlig ny lagstiftning som skulle begränsa Apples provision genom App Store. Ek skriver bl a: ”If Parliament passes a robust version of the Digital Markets Bill, Apple will no longer be able to use its market power at the expense of UK innovators. There is no room to wait for someone else to solve this problem; and if you are expecting these big tech companies to step up and simply do the right thing, that’s not going to happen.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se