21 oktober 2023

Så mycket bättre – en streaminganalys

På lördag drar årets omgång av Så mycket bättre igång. MI har analyserat hur programmet påverkade förra årets artister vad det gäller lyssnare och följare på Spotify, och presenterar den kompletta topplistan över alla 48 tolkningar. 

Den fjortonde säsongen av Så mycket bättre inleds lördagen den 28 oktober på TV4. Årets artister är Ellen Krauss, Mapei, Peg Parnevik, Dogge Doggelito, Eagle-Eye Cherry, Jonathan Johansson, Lasse Holm, Marit Bergman, Omar Rudberg, Pär Wiksten, Sanne Salomonsen och Staffan Hellstrand.

Så mycket bättre har nominerats och vunnit en mängd priser genom åren, programmet vann t ex Kristallen i kategorin ”Årets underhållningsprogram” 2011, 2013 och 2014. Intressset har gått lite upp och ner under de olika säsongerna, men programmet fortsätter att vara ett av de största underhållningsprogrammen i Sverige.

Men hur påverkar egentligen en artists medverkan i Så mycket bättre intresset på streamingtjänster, och främst då Spotify eftersom det är den största plattformen i Sverige?

Vi har gått igenom siffrorna för de artister som medverkade i Så mycket bättre förra året, år 2022: Anna Ternheim, Molly Hammar, John Engelbert, Maja Francis, Måns Zelmerlöw, Norlie & KKV, Albin Lee Meldau, Daniela Rathana, Nordman, Olle Jönsson, Anne-Lie Rydé, och Darin.

I slutet av artikeln finns en komplett topplista över hur många strömmar alla tolkningar har genererat sedan förra hösten. Totalt har låtarna genererat mer än 153 miljoner strömmar på Spotify.

Nedan figur jämför hur artisternas Monthly Listeners på Spotify påverkades under den tidsperiod när programmet sändes under den förra hösten. Monthly Listeners är ett 28-dagars flytande värde och en bra indikator på hur mycket lyssning som sker på Spotify på en specifik artist (det är alltså inte antalet strömmar, utan antalet aktiva lyssnare som avses).*

John Engelbert och Olle Jönsson är frontpersoner i två band, Johnossi och Lasse Stefanz, vi kommer tillbaka till dem senare i artikeln.

Förra årets programserie inleddes den 22 oktober 2022 och avslutades den 17 december. Releaserna av tolkningarna gjordes successivt under programseriens gång. Vilken färg som tillhör vilken artist syns nedanför.

Vi ser en tydlig uppgång i lyssnandet på Så mycket bättre-artisterna i slutet av oktober 2022 när programserien drar igång. Men vi ser också att programmet påverkar artisterna i olika grad, och vid olika tidpunkter. Andra saker kan också ha påverkat lyssnandet under den här perioden, men det är troligt att en stor andel av ökningen är relaterad till Så mycket bättre, eftersom det inte finns några liknande gemensamma uppgångar innan.

Vid toppen kring julafton 2022, såg respektive artists Monthly Listeners ut på följande sätt (förutom John Engelbert/Johnossi och Olle Jönsson/Lasse Stefanz som vi alltså kommer tillbaka till):

För flera av artisterna upprätthölls ett ökat lyssnande även efter att programserien avslutats, medan det för andra ganska snabbt gick tillbaka till liknande nivåer som innan. Detta kan naturligtvis ha att göra med hur respektive artist utnyttjade medverkan och följde upp med aktiviteter efter programseriens slut, samt hur populära de olika tolkningarna blir. Det finns ju tolkningar som har gått vidare och blivit ”egna” hits.

Man ser också att Nordmans kurva tar fart uppåt igen i februari, med stor sannolikhet relaterat till starten av Melodifestivalen.

När vi tittar på antalet följare på Spotify ser vi ett tydligt mönster, artisterna får generellt klart fler följare vid varje sändning av programmet, och det syns också att antalet följare ökar mer när det är just den artistens ”vecka”:

Detta är en bra statistik att ta i beaktande. Ovan figur visar +/-, dvs nettoresultatet av nya följare och sådana som slutar följa, och de som under programserien börjat följa en artist fortsätter göra det i hög grad även efter att programserien slutat. Även när man tittar längre fram i tiden finns inga större minskningar.

Med tanke på att engagemang och följare under de senaste åren nästan har blivit en viktigare metric att jobba med än enbart ”antalet strömmar”, är det här något positivt som programserien verkar bidra med. Artister får fler följare som man sedan kan rikta sig mot även efter Så mycket bättre avslutats.

Tittar vi på Playlist Reach (hur många användare artistens musik når genom spellistor) för perioden ser vi att det finns en tendens till ökning för ett par av artisterna, som t ex Molly Hammar och Anna Ternheim, men i stort sett håller det sig på samma nivåer under hela perioden. Det visar att det ökade lyssnandet och följandet framför allt är relaterat till aktivt sökande på Spotify, snarare än att man lyssnar på musiken via spellistor.

En annan intressant aspekt på hur Spotify-lyssnandet påverkas, är vad som sker i olika svenska städer. När man jämför flera städer med varandra blir det tydligt att vissa städer verkar ha en större effekt än andra, för olika artister. Det här är något som en artist eller teamet runt omkring artisten skulle kunna ha i åtanke för att ”förlänga” intresset för artisten efter programseriens slut, med t ex gig, lokalradio, eller andra aktiviteter.

Om man specifikt tittar på utvecklingen för Olle Jönsson/Lasse Stefanz syns något intressant. Monthly Listeners på Spotify ökade tydligt (från 440 000 till 740 000) vid starten av Så mycket bättre, och fortsatte sedan hålla sig på en hög nivå även efter att programserien avslutats, ända fram till den för bandet säsongsrelaterade återkommande ökningen under sommaren:

Samma sak gäller för Playlist Reach, där det syns en ökning i hur stor reach som Lasse Stefanz fick under tiden som Så mycket bättre sändes (från ca 1,9 miljoner upp till toppen 3,3 miljoner i mitten av november 2022), och Reach har sedan fortsatt hålla sig på en hög nivå:

Några av artisterna verkar få en extra boost genom addering till spellistor under programserien, medan det inte syns lika tydligt för andra. Självklart kan andra saker också påverka Reach, som t ex att artisten under ungefär samma period släpper annan musik som i sig självt skapar ett intresse bland redaktörer och algoritmer.

Tittar vi på Johnossi (John Engelbert), kan vi se att Så mycket bättre verkar ha haft en stor påverkan på Monthly Listeners. Med tanke på att Johnossi är ett internationellt band, stora i Tyskland, Norge, Österrike och Finland t ex, är det intressant att se hur stor effekt programmet ändå hade på Spotify-lyssnandet:

Sammantaget kan vi konstatera att Så mycket bättre har en tydlig effekt på lyssnandet och följandet på Spotify, för en del artister kan deltagandet innebära en stor ökning, medan det för andra kanske inte har lika stor effekt.

För en del artister håller sig också det ökade intresset uppe under ganska lång tid efteråt, medan det för andra klingar av nästan omedelbart efter att programserien har avslutats. I slutändan har det troligen mycket att göra med hur mycket, och på vilket sätt, man använder sig av den exponering/marknadsföring som ett medverkande i programmet innebär, samt naturligtvis hur populära artistens tolkningar blir.

Hur kommer siffrorna se ut för årets deltagare? Det vet vi om några månader.

Här är den kompletta topplistan över hur förra årets tolkningar strömmats, per den 21 oktober 2023.

1 Molly Hammar – Ingen annan rör mig som du 19,212,118
2 Albin Lee Meldau – Mamma 12,659,741
3 Darin – What´s The Point 11,452,349
4 Daniela Rathana – Vandraren 8,545,096
5 Norlie & KKV – En sån som han 6,971,766
6 Norlie & KKV – Rymden och tillbaks 6,941,102
7 Albin Lee Meldau – Gör dig glad 5,678,253
8 Molly Hammar – Regnar och regnar 5,678,174
9 Molly Hammar – Så nära 5,110,293
10 Johnossi – Anxious Angel 4,754,485
11 Norlie & KKV – Cara Mia 4,637,792
12 Daniela Rathana – Återvändsgränd 4,401,420
13 Albin Lee Meldau – Kyss! 3,114,740
14 Maja Francis – Please Remember Me 2,957,115
15 Albin Lee Meldau – Segla på ett moln 2,751,459
16 Lasse Stefanz – Där jag hänger min hatt 2,605,751
17 Johnossi – Dina ord 2,297,655
18 Norlie & KKV – Sensommarvind 2,210,422
19 Anna Ternheim – Josefin 2,129,751
20 Måns Zelmerlöw – Sober (Mer för varandra) 2,123,620
21 Lasse Stefanz – Minns det som igår 2,123,242
22 Molly Hammar – Can´t Stay Away 2,110,740
23 Måns Zelmerlöw – Faller (Tell Her) 2,088,722
24 Johnossi – Heroes 2,004,407
25 Lasse Stefanz – En säng av rosor 1,913,109
26 Maja Francis – Douchebag 1,905,782
27 Anna Ternheim – De sista ljuva åren 1,865,610
28 Maja Francis – Beg Me 1,789,435
29 Molly Hammar – På riktigt 1,780,585
30 Maja Francis – Girl Laying Down 1,720,175
31 Molly Hammar – Gasoline 1,700,459
32 Danieal Rathana – Alltid blå 1,613,122
33 Nordman – Vi kan vinna 1,466,417
34 Johnossi – Förlist 1,387,739
35 Anna Ternheim – När jag gick bredvid dig 1,350,194
36 Daniela Rathana – Amen 1,209,542
37 Johnossi – Summer Rain 1,047,509
38 Anna Ternheim – Take Me Back 991,312
39 Måns Zelmerlöw – This Is The One 936,476
40 Måns Zelmerlöw – Hatar dig 898,655
41 Anna Ternheim – Hon vill vara du 860,792
42 Anne-Lie Rydé – Upp! (Här är luften fri) 764,050
43 Nordman – Tårar av guld 693,433
44 Anna Ternheim – Älska mig blint 647,636
45 Nordman – Allt börjar om på nytt 645,349
46 Anne-Lie Rydé – Jag mår bra 569,616
47 Nordman – Så länge sen 536,100
48 Anne-Lie Rydé – Full av mig själv 418,480

*All data är baserad på Spotifys Web API och Chartmetrics Comparison Pro-funktion, och hämtades 21 oktober 2023

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se