Nettwerk Music Groups skandinaviska kontor presenterar under oktober sina nya kontrakteringar Sarah Klang, Winona Oak och Elina. Grammisvinnande Sarah Klang (bilden) är aktuell med albumet Mercedes.
Efter den nyligen presenterade expansionen i Europa är den oberoende musiketiketten Nettwerk Music nu redo att fira tre släpp av framstående kvinnliga artister från Sverige. Det innebär Sarah Klangs nya album Mercedes och releaser av talanger som Winona Oak och Elina.
Sarah Klang har redan uppnått betydande framgång med tre topp fem-album i Sverige samt totalt sex Grammisnomineringar inklusive två vinster; Årets alternativa pop för Love in the Milky Way 2019 och samma kategori 2022 för VIRGO.
Martin Schuhmacher, VD för Nettwerk Music Europe säger i ett pressmeddelande:
-Efter samarbete med företag som Playground Music och ADA/Warner i Sverige och övriga Skandinavien sedan tidigt 2000-tal beslutade vi oss för att etablera vår egen digitala distributionsavdelning och tog in Sebastian Smedberg från LoveStreet för att utveckla och vårda relationer med lokala DSP-team. Denna lokala närvaro blev ännu viktigare när vår A&R Director, Marien Huijssoon, signerade tre etablerade svenska artister.
Förutom Sarah Klang så har Nettwerk alltså precis börjat samarbeta med Winona Oak och Elina. Winona Oak, som har över 1,3 miljoner lyssnare per månad på Spotify, släppte EP-titlarna Closure och SHE 2020 liksom debutalbumet Islands of the Sun via Atlantic. Hennes första singel på Nettwerk, With or Without You, släpps den 20 oktober.
Elina, som även är känd för sin låtskrivartalang, har tidigare nått multiplatinasuccé i form av låten Sexual ihop med NEIKED. Som artist gjorde hon debut för fem år sedan och har sedan dess byggt upp en hängiven global fanbase med 1,3 miljoner lyssnare per månad, och hennes musik har nått över 300 miljoner streams. Elinas debutalbum, Whatever Happens Now släpps den 27 Oktober.
Nettwerk Music Group skriver i pressmeddelandet att: ”de har utvecklat en unik modell som fokuserar på gemenskaper av fans med liknande intressen. Istället för att förlita sig enbart på traditionell marknadsföring eller genrebaserad marknadsföring, belyser företaget fansens kraft och deras gemensamma intressen, samt hur de kan påverka en kollektiv grupp av artister. De tre svenska kvinnliga artisterna verkar vara en perfekt matchning för att visa styrkorna i denna modell.”
Lars Nylin