Kite är knappast ett namn bekant i det genomsnittliga hushållet. I lördags sålde Kite ut Dalhalla och utmanade Kiss färska publikrekord. MI:s Lars Nylin om ett fascinerande kultfenomen och en kväll han beskriver: ”en enorm upplevelse”.
Det tog tre decennier. Men äntligen var jag där. Och fick uppleva två toppar. Dels spelplatsen i sig. Dels den märkliga upplevelsen att en indieakt som knappt ens mina bästa vänner har koll på drar 6000 till djupaste Dalaskogen en sval lördagskväll i september. Kite på Dalhalla var omtumlande i åtskilliga bemärkelser. På kuppen var duon nära att slå Kiss färska publikrekord.
Dalhalla är en säregen eventresa under 30 år. När det först blev offentligt att det nedlagda gigantiska kalkbrottet Draggängarna nära Rättvik skulle bli konsertarena handlade det om ett operakoncept som flög mig förbi. Men inte heller snart 20 år av populärmusik har tagit mig dit. Trots namn som Kraftwerk, Neil Young, Norah Jones, Patti Smith och Nick Cave har plus – namnen och ryktet om en ytterst fascinerande spelplats – övertrumfats av det uppenbara minuset – logistiken att ta sig till en mil rakt ut ingentingskogen utanför Rättvik.
I dag känner jag dumstruten skava. Det finns inget i Sverige som kommer ens nära av konsertupplevelser. Med ens förstår jag hur musikälskare omkring tagit sig till Dalhalla lite oavsett vad som stått på scenen. I lördags blev det konsertupplevelsen som en konstart. Jag har nog bara fullt ut känt den känslan på La Scala i Milano och i några amfiteatrar i samma land.
Opera, Italien, men nu plötsligt samma större-än-livet-upplevelse kring musik, denna gång i en 60 meter djup grop i Kopparbergs län. Fascinerande.
Men minst lika fascinerande är resan för kvällens huvudakt Kite. Duon med Niklas Stenemo och Christian Berg är så obskyr att söker man ”Kite” på Wikipedia kommer det först upp en nedlagd kristen grupp från Borås. ”Vårt” Kite är ett underord.
Men trots den evigt obskyra processen från starten 2008 har Kite blivit landets största kultakt. Trots, och tack vare, att man konsekvent valt EP-formatet före fullängdare och 2022 gjorde den första ordentliga Sverigeturnén på tio år.
I stället blev väl valda performanceaktiga spelningar metoden att bygga kulten. Med toppar i framträdanden på Cosmonova/Naturhistoriska och Operan i Stockholm. Spelningar som sålt ut på några minuter och givetvis bara spätt på känslan av att det är något unikt som sker. Undertecknad fick för övrigt inte tag i biljetter till någon av de nämnda. Det har fått duga med några ”vanliga” spelningar.
Tills nu Dalhalla. Det övertrumfade hypen. Och som jag uppfattar blev det en peak även för fans som varit på de mer kultbyggande showerna.
Vad vi var med om? Det vill jag egentligen inte ens försöka beskriva i ord. Gå istället in på YouTube och få en hum. Men det var STORT och det var VACKERT och det var extremt ELEKTRISKT från ett Kite förstärkt till ett tiotal på scenen och assistans av drönare i luften och eldar längs brottets sidor. För självklart spelade Dalhalla i sig en huvudroll.
Jag har sett livekonserter i 50 år och ständigt haft en faiblesse för ”grafiska” akter från Pink Floyd och Kraftwerk till Björk och Sigur Ros.
Kite i lördags stod upp mot alla jämförelser.
En enorm upplevelse.
*
Beyoncés turné Renaissance har dragit in 1,5 miljarder i biljettintäkter. Hyfsat.
*
På temat imponerande statistik levererar Taylor Swift en radda även denna vecka. Cruel Summer blir hennes andra miljardstreamare på Spotify. Hon är den första kvinnliga artisten med 100 miljoner månatliga lyssnare i månaden. Den kommande konsertfilmen sålde biljetter för 26 miljoner dollar. Första dagen.
*
Tack för alla snälla reaktioner på krönikor om David Ritschard och kulturmoraset i Norrköping.
*
Första studioalbumet på mycket länge från eviga Rolling Stones presenteras på onsdagen. Jag älskar redan titeln Hackney Diamonds.
*
Spotify har en del att skräp att sortera ut. För att uttrycka det milt.
*
Apropå liveupplevelser: Live Nations Thomas Johansson porträtteras vd 75-årsdagen av iq magazine https://shorturl.at/tvwS4
Lars Nylin