Den nya generationens producenter och musikskapare använder AI, de är redan där. Tracklib låter hälften av personalen gå. BeatStars introducerar ”etisk AI”, och Melon slutar räkna mutade strömmar. Det och annat med Daniel Johansson.
—–
Den här veckan drar kurserna igång på allvar för den nya generationens musikproducenter, låtskrivare och branschpersoner på de olika utbildningar som finns. Som MI:s läsare kanske vet så har jag ena benet i branschen, och andra benet i akademin, på utbildningar i Sverige och Norge, och något som slagit mig sen nyåret är hur snabbt studenterna omfamnat AI-verktyg.
Inom en hel del områden så har ju AI använts ett tag, för att generera lyrics, för mastring, för att separera stems, för att skapa syntetiserade röster och körer, för att få nya låtidéer, för att skapa beats, t.o.m. för att generera nya spännande artistnamn, och för varje dag som går släpps nya tillämpningar.
Andra områden är fortfarande nya och under utveckling, som t ex promptbaserat musikskapande och att använda sig av andra artisters röster på sina produktioner.
Den nya generationens branschfolk, födda i början av 00-talet och som pluggar på de olika branschinriktade utbildningarna i Sverige och Norge, har örat mot rälsen och snappar hela tiden upp nya verktyg och plattformar på diverse forum och digitala mötesplatser. Det är en ynnest att ha tillgång till en sådan grupp nytänkare, som kanske inte är färgade av tradition och mentala ryggsäckar, som vågar integrera de nya verktygen i sin repertoar.
På annan plats här på MI skriver vi om den nya kompetens- och utvecklingsrapporten som Musiksverige och Föreningen Musikbranschutbildarna har släppt, och där jag också varit med och skrivit en del, tillsammans med Jian Rödblom och Oskar Nyman. Undersökningen visar att många aktörer i den svenska branschen ännu inte riktigt börjat hantera AI, samtidigt som många tror att det kommer bli en utmaning under de kommande åren.
En mycket liten andel anger i undersökningen att de kommer behöva fortbilda sig själva eller anställa ny kompetens inom området, vilket står i ganska bjärt kontrast till den oro som uppenbarligen finns. Vi skriver i rapporten bl a:
”Samtidigt är det något märkligt att så pass få organisationer och individer anger att de ser ett behov av utbildning och fortbildning inom just AI. Vore det inte mer logiskt att fler satsar på att lära sig mer på området med tanke på den oro som alldeles tydligt finns? Kan det vara så att man förväntar sig att andra ska ta ansvaret? Eller är det helt enkelt så att man inte har varit förberedd på det teknikskifte som sakta men säkert växt fram under de senaste åren?”
Studenterna som den här veckan kör igång sina höstterminer har kanske ett lite annorlunda förhållningssätt, mer grundat i nyfikenhet. Verktyg testas, utvärderas, diskuteras, och i många fall dissas. Musik skapas, sprids, och inte minst skrattas åt.
De som idag pluggar till låtskrivare, marknadsförare, A&Rs, producenter osv, har generellt en mycket hög teknisk kompetens, datorn är deras ”instrument”, och då blir det också naturligt att hela tiden testa nya pluggar och tjänster. De lägger tid på det, och självklart uppmuntrar vi lärare dem att göra det.
Hur många olika verktyg för AI-skapande har vi som är i branschen testat? Hur mycket tid har vi lagt på att utvärdera olika modeller för AI-covers? Hur väl bevandrade är vi med de plattformar för generativ AI som finns därute, och vilka nya låtar som släpps hela tiden på TikTok och YouTube?
Även om det är fullt möjligt att utvecklingen kommer gå i vågor (precis som med internet), den första stora hajpen går över i axelryckningar och ”var det bara det här”, som sedan går över i ett Oj!, när något helt nytt och revolutionerande wild card plötsligt bara finns där (Napster), så gäller det att hänga med. För, nyfikenheten får man aldrig tappa i den här branschen.
Själv är jag mest nyfiken på vad jag kommer att lära mig av studenterna. Världens bästa utbildning är att vara lärare.
—–
Dagens Industri skriver att av hälften av de anställda (15 personer) på svenska samplingstjänsten Tracklib har blivit uppsagda. Detta efter att bolaget gjort stora minusresultat under år 2021 och 2022, och tvingats sänka sina kostnader drastiskt.
I samband med detta nollställer man också värdet på aktien för att kunna ta in nya pengar, och grundaren Pär Almqvist och ordförande Karl-Henrik Sundström lämnar styrelsen. Som ny VD tillsätts Andreas Ahlenius, bl a medgrundare av Amuse, och ny styrelseordförande blir Andreas Liffgarden, bl a medgrundare av Soundtrack Your Brand.
—–
Den största streamingtjänsten i Sydkorea, Melon, har tagit beslutet att inte ta med strömmar som spelas utan någon volym i statistiken. Detta efter att man har sett stora kampanjer där fans uppmanas manipulera siffrorna genom att skapa spellistor som man sedan låter stå på repeat utan att lyssna på dem.
Fenomenet är självklart inget unikt för Melon, även andra streamingtjänster har regler för vad som gäller när musiken spelas upp tyst i appen. Problemet för alla tjänster är naturligtvis att det går att kringgå genom att låta volymreglagen i apparna vara på hög nivå, samtidigt som man mutar devicens volym.
Melons beslut skickar dock en signal om att man inte accepterar den här sortens användning. Enligt Korea Music Content Association utgör mutade strömmar 7 procent av det totala antalet strömmar på Melon.
—–
BeatStars, från Austin, Texas, har inlett ett samarbete med Lemonaide som innebär att de kommer integrera ”etisk AI” på plattformen. BeatStars är en av de största plattformarna för producenter och musikskapare, där man både kan använda sig av befintlig musik och licensiera ut musik man skapar till andra producenter.
BeatStars användes t ex i samband med hiten Old Town Road, med Lil Nas X som låg etta på Billboard Hot 100 i 19 veckor.
Den nya AI-funktionen, som kallas Seeds, ska framför allt hjälpa musikskapare att få nya idéer och bryta ”writers block”, eller ”beatblock” som man kallar det, och det etiska i sammanhanget är att AI-modellen har tränats upp på musik från producenter som har licensierat ut sin musik, och som blir ekonomiskt kompenserade när deras verk används av AI-modellen.
I ett pressmeddelande skriver man:
”Seeds helps BeatStars creators push through creative slumps with its ground-breaking ethical AI that generates short, four-bar MIDI files to provide a jumping off point for tracks. Seeds takes an ethical approach to AI training through a voluntary community of producers who are compensated for sharing their work and their feedback.”
—–
Tencents största konkurrent i Kina, Netease Cloud Music, rapporterar fortsatt tillväxt för det första halvåret 2023. Tjänsten har nu över 200 miljoner månatligt aktiva användare, och är en av de få streamingtjänsterna som rapporterar vinst.
I en kommentar till rapporten säger NetEase: ”We considerably improved our profitability in the first half of 2023 by increasing in scale of our core online music business, adopting a more optimised copyright cost structure, and improving the revenue-sharing ratio in our live streaming business”.
—–
Det vietnamesiska bolaget VNG Corporation, som driver den största streamingtjänsten i landet, Zing MP3, har lämnat in ansökan om börsintroduktion på New York-börsen. VNG Corporation håller inte bara på med musik, utan är också stora inom gamingsektorn och driver den stora lokala meddelandeplattformen Zalo.
Under det andra kvartalet 2023 hade Zing MP3 29 miljoner MAUs.
—–
En amerikansk domstol har beordrat Universal Music Group att betala ut över en halv miljon dollar av R Kellys royalties som skadestånd till offren för hans sexualbrott. Pengarna ska täcka offrens rättegångskostnader och andra utgifter i samband med rättegången.
Enligt domstolen har R Kelly innestående royalties hos UMG som täcker de här kostnaderna, varför man har ålagt bolaget att betala ut pengarna till myndigheter i New York.
R Kelly avtjänar ett trettioårigt fängelsestraff efter att han dömdes år 2021.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se