Norrköpings kulturpolitik har stått i centrum för het debatt under den gångna veckan. Ursprunget, en starkt kritisk text av forskaren och författaren Stefán Jonsson, publicerad i DN, följdes av lika starkt mothugg från kommunalrådet Sophia Jarl (M). Därefter har reaktioner kommit från såväl svenska artister som Tomas Andersson Wij och Lisa Nilsson, som kulturminister Parisa Liljestrand och Musikerförbundet. MI summerar.
Onsdagen den 23 augusti publicerar Dagens Nyheter en kommenterande text på sina kultursidor skriven av Stefan Jonsson, professor i etnicitet vid Institutet för forskning om migration, etnicitet och samhälle på Linköpings Universitet. Jonsson är också regelbundet återkommande kulturskribent för DN.
I sin artikel vänder han sig kraftigt emot hur det nya styret i Norrköping (M+KD+L i samverkan med SD) hanterar kulturpolitiken. Planer finns på att sälja stadens konserthus, något som skulle ge kraftigt ökade hyreskostnader för SON, Norrköpings symfoniorkester. Samtidigt läggs Kultur- och fritidsförvaltningen ner och kulturverksamheterna inordnas i ett Tillväxtkontor. Jonsson skriver att förslaget presenterats utan offentlig beredning, förankring eller debatt. Genom att kulturen ”upphör att existera som självständig sfär i kommunens organisation” blir det enklare att ”byta ut chefer, osynliggöra nedskärningar och diktera innehåll.”
”Norrköping visar hur nyliberalism parad med nyfascism ser ut i praktiken”
https://www.dn.se/kultur/stefan-jonsson-norrkoping-visar-hur-nyliberalism-parad-med-nyfascism-ser-ut-i-praktiken/ (prenumeration krävs)
Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl kontrar i Expressen, med att kalla kritikerna för en bortskämd kulturelit och ställer finansieringen av kulturen mot skola, vård och omsorg.
”Kultureliten är en del av det bortskämda Sverige”
https://www.expressen.se/debatt/kultureliten-ar-en-del-av–det-bortskamda-sverige/
Jarls inlägg får artisten Tomas Andersson Wij att reagera och i ett Instagraminlägg uppmanar han andra artister att följa hans exempel och inte spela i Norrköping 2024: https://www.instagram.com/p/CwTGSN-NlBx/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Reaktionerna på uppmaningen är blandade. Många tackar för engagemanget, andra menar att det bara drabbar stadens lokala arrangörer, scentekniker etc. Journalisten och Norrköpingsprofilen Henrik Johnsson skriver t ex i ett offentligt Facebookinlägg att han hellre ser artister komma till till Norrköping och spela ännu mer, ”visa att kulturen lever, att den har hjärta och vilja.” https://www.facebook.com/henrik.johnsson.73
Sven Olov Karlsson på Expressen hoppas istället att fler följer Tomas Andersson Wijs uppmaning. ”Skala av kulturstaden den sista kulturen. Hänvisa till Sophia Jarls vittberömda teori om bortskämdhet”:
https://www.expressen.se/kultur/ide/ma-fler-ta-efter-tomas-andersson-wijs-bojkott/
Fler röster hörs nu i debatten.
I en intervju med Aftonbladet är Lisa Nilsson kritisk till Jarls språkbruk och lyfter SON som en orkester ”värda varenda krona”. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/2BkAP4/lisa-nilsson-rasar-mot-nya-kulturpolitiken-i-norrkoping
Expressens ledarskribent Malin Siwe fokuserar på diskussionen om SON:s finansiering, jämför biljettpriser och konstaterar att höjda biljettpriser inte är fascism: https://www.expressen.se/ledare/malin-siwe/hojda-biljettpriser-ar-inte-nyfascism/
Johan Hilton efterlyser en reaktion från kulturminister Parisa Liljestrand i GP: /…/som frihetligt sinnad känner man snarare en tilltagande sorg och förfäran över att den kulturintresserade borgerlighetens dagar faktiskt tycks vara över, att bildningsvurmen är lika performativ som allt annat i en tid där mycket förflyktigas.” https://www.gp.se/kultur/kultur/finns-det-fortfarande-plats-för-kulturen-1.108068644
Parisa Liljestrands kommentar kommer i ett Instagraminlägg där hon å ena sidan försvarar kommunens rätt att göra tuffa prioriteringar, å andra sidan är kritisk till Jarls sätt att uttrycka sig:
https://www.instagram.com/p/CwU-WzXMYbP/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Musikerförbundet reagerar på Parisa Liljestrands inlägg och efterlyser i ett pressmeddelande ett tydligare ställningstagande om nyttan och värdet av kultur. ”Vi inom kultursektorn måste självklart bära vårt ekonomiska delansvar i svåra tider likt andra yrkesgrupper. Men vi gör det med raka ryggar och stolthet, utan att be om ursäkt för att det vi bidrar med för samhällets bästa är finansierat av offentliga medel.”
https://news.cision.com/se/musikerforbundet/r/till-parisa-liljestrand–minister-for-det-bortskamda-sverige-,c3823780
Christel Valsinger