22 augusti 2023

JOHANSSON om emotes, Tencent, JEN-1 mm

Dansande avatarer på Fortnite, ny intäktskälla till artister? Tencent med kraftig tillväxt. En ny AI-modell konkurrerar med Googles och Metas modeller, och topp 10 artister på Spotify har nu genererat över en halv biljon strömmar tillsammans. Det och annat med Daniel Johansson.

—–

Kinesiska Tencent Music Entertainment har redovisat sitt andra kvartal för året, och meddelar att man nu har närmare 100 miljoner betalande prenumeranter. Det innebär att Tencent, med QQ Music i spetsen, nu är näst störst på premium-marknaden. Spotify är tydlig etta med 220 miljoner betalande.

Apple Music, Amazon Music och YouTube Music följer därefter, och de fem dominerande streamingaktörerna i världen står för ca 80 procent av den totala premium-marknaden.

Totalt hade Tencent 594 miljoner aktiva användare (både betalande och gratisanvändare) under kvartal 2, medan Spotify hade 551 miljoner användare.

Tencents intäkter ökade med 37 procent jämfört med samma kvartal förra året, och landade på motsvarande ca 1 miljard dollar. Det kan jämföras med Spotify, som rapporterade ca 3,5 miljarder dollar i intäkter för kvartalet.

Fyrtio procent av Tencents intäkter kommer från premium-prenumerationer (400 miljoner dollar), medan premium står för 87 procent av Spotifys intäkter. Tencent har alltså fortfarande en stor potentiell tillväxt framför sig, om fler av prenumeranterna bestämmer sig för att konvertera från gratisanvändare till betalande användare.

Tencents priser ligger på 10 – 25 kronor i månaden, beroende av vilket slags abonnemang man väljer.

Tencents kvartalsrapport

—–

Emotes är textbaserade kommandon man brukar ge i olika onlinespel, och som resulterar i att ens avatar gör något, en dans eller något annat. Emotes ska inte förväxlas med emoticons, som är textbaserade uttryck av typen ;), eller emojis.

Fortnite kan de 400 miljoner användarna köpa emotes till sina avatarer, som ger dem fler möjligheter att uttrycka sig rörligt med sitt alter ego. Priserna för sådana emotes är allt från några få V-Bucks till 800 V-Bucks. En V-Buck är värd ca 8 – 12 öre, beroende av vilket paket man köper.

Nu pågår en juridisk process i USA där en danssekvens i videon till Charlie Puths How Long har använts som inspiration till emoten It’s Complicated, som kostar 500 V-Bucks, dvs ca 40 – 60 kronor.

Koreografen Kyle Hanagami har stämt Epic Games för upphovsrättsintrång. Koreografi kan upphovsrättskyddas, men det är ett snårigt område och det finns inte många prejudikat. Epic Games hävdar att det överhuvudtaget inte går att skydda den här sortens dans, medan Hanagami menar att han som skapare av dansen åtminstone har rätt till kompensation för de intäkter som Fortnite genererar till Epic Games för emoten.

Efter att US Ninth Circuit Appeals Court utvärderat fallet har man bestämt sig för att ta upp det till prövning. Beslutet skulle kunna få ganska stor betydelse för vad speltillverkare får och inte får göra när det gäller avatarers rörelser, och skulle också kunna innebära en potentiell ny intäktskälla till artister som har unika dansrörelser.

Se hur It´s Complicated ser ut

Läs mer

—–

Den indiska superstjärnan Arijit Singh har passerat både Taylor Swift och Billie EilishSpotify, när det gäller antalet följare. Den artist som har flest följare är Ed Sheeran, följd av Ariana Grande, och sedan kommer nu Singh, med 87 miljoner följare.

1. Ed Sheeran: 114 miljoner följare
2. Ariana Grande: 93 miljoner följare
3. Arijit Singh: 87 miljoner följare
4. Billie Eilish: 85 miljoner följare
5. Taylor Swift: 84 miljoner följare
6. Drake: 77 miljoner följare
7. Eminem: 75 miljoner följare
8. Justin Bieber: 74 miljoner följare
9. Bad Bunny: 73 miljoner följare
10. The Weeknd: 70 miljoner följare

Arijit Singhs musik har totalt genererat 9,8 miljarder strömmar på Spotify, vilket i sammanhanget är ganska lite. Här topp 10 artister globalt per den 20 augusti:

1. Drake: 84 miljarder strömmar
2. Bad Bunny: 67 miljarder strömmar
3. Taylor Swift: 56 miljarder strömmar
4. The Weeknd: 53 miljarder strömmar
5. Justing Bieber: 50 miljarder strömmar
6. Ed Sheeran: 47 miljarder strömmar
7. Eminem 42 miljarder strömmar
8. Ariana Grande: 40 miljarder strömmar
9. J Balvin: 40 miljarder strömmar
10. Kanye West: 38 miljarder strömmar

Totalt har topp 10 artister på Spotify genererat en bra bit över 500 miljarder strömmar.

Den mest följda svenska artisten är Avicii, med 23 miljoner följare.

—–

The AI Song Contest är tillbaka, och går av stapeln i A Coruña i Spanien den 4 november.

Ungefär som vid Eurovision Song Contest har olika länder olika representanter, som består av team som med hjälp av AI skapat låtar som tävlar. AI Song Contest har genomförts tre gånger tidigare, och Sverige har varit med alla tre åren.

Här är tidigare års vinnare med länkar till låtarna:

2020: Uncanny Valley med Beautiful the World (Australien)
2021: M.O.G.I.I.7.E.D. med Listen to Your Body Choir (USA)
2022: Yaboi Hanoi med Enter Demons & Gods (Thailand)

Och här de svenska bidragen:

2020: KTH/KMH+Doremir med Come To Get Ther
2021: STHLM med Evigt förlorad
2022: Maskinspelmansbolaget med It’s All About Me

Anmälan till AI Song Contest kan göras fram till den 4 september.

www.aisongcontest.com

—–

Ytterligare en generativ AI-modell för promptbaserat musikskapande har lanserats, från Futureverse. Modellen heter JEN-1 och är en s.k. ”diffusion”-modell, som också används inom bildgenerering.

Precis som Googles MusicLM och Metas MusicGen skriver man en textbeskrivning av vad JEN-1 ska generera. Futureverse jämför de olika modellerna på sin sida, och för vissa genrer och ljud är JEN-1 klart bättre än de andra modellerna, men samtliga modeller har fortfarande otroligt svårt att generera jazz.

En prompt av typen ”Pop dance track with catchy melodies, tropical percussion, and upbeat rhythms, perfect for the beach” resulterar i ganska lyssningsbar musik, medan prompten ”Smooth jazz, with a saxophone solo, piano chords, and snare full drums” verkar svårare.

Med tanke på att det inte ens har gått ett år sedan den första modellen släpptes för promptbaserat musikskapande så går dock utvecklingen fort, och för varje ny generation som släpps blir kvaliteten bättre och bättre.

Ett område som redan nu påverkas av generativ AI är bakgrundsmusiken, där tjänster som t ex 1000trax.com, Soundful och Beatoven genererar ”musikmattor” som butiker och affärsidkare kan använda sig av i sina verksamheter.

Läs mer och lyssna på JEN-1

—–

Enligt Bloomberg var Spotify nära att förbjuda podcasts som innehåller andra former av ljud än mänskligt tal, så som t ex naturljud och brus i olika färger. De här poddarna ska enligt Ashley Carman generera 3 miljoner timmar lyssningstid per dag.

Samma problem gäller på musikområdet, där brus och naturljud konkurrerar med ”vanlig” musik på plattformen, och flera branschrepresentanter har uttryckt missnöje över att den här sortens ljud kannibaliserar på utbetalningarna till musikens rättighetshavare.

En talesperson från Spotify säger att i slutändan bestämde man sig för att inte plocka bort ljudpoddarna, även om beräkningen är att Spotify skulle ha tjänat uppåt 400 miljoner kronor per år på det.

Bloombergs artikel

—–

YouTube Music har introducerat den nya funktionen Samples, som liknar TikToks discovery feed, och även Spotifys nya flöde.

T Jay Fowler, Director Of Product Management på YouTube Music, säger:

– We didn’t build this experience to be a means to an end in itself, but instead to be the appetiser to a whole meal. We wanted to make it as easy as possible for you to dive deeper into the songs and artists you discover and love all without leaving YouTube Music. And for artists, the Samples tab provides another way to find a new audience and build a community on YouTube.

Läs mer

—–

I samband med att 29 epilepsi-patienter opererats har forskare placerat elektroder på hjärnorna och låtit patienterna lyssna på Another Brick in the Wall med Pink Floyd. Syftet var att se om det var möjligt att på rent elektrisk väg ”kopiera” hur hjärnorna upplevde musiken.

Resultatet är lite brötigt, men visst går det att urskilja låten.

Robert Knight, den neurolog som lett undersökningen, säger:

– Music, by its very nature, is emotional and prosodic – it has rhythm, stress, accent and intonation. It contains a much bigger spectrum of things than limited phonemes in whatever language, that could add another dimension to an implantable speech decoder.

För några veckor sedan släppte Google sin AI-modell Brain2Music, som också kan läsa av hjärnans aktivitet under lyssning, och sedan skapa ny musik baserat på informationen. I det fallet är det en icke invasiv process som använder sig av fMRI-skanner.

Läs mer och lyssna på hjärnversionen av Another Brick In The Wall

—–

SoundCloud testar en ny funktion som man kallar First Fans, som använder sig av AI för att garantera att artister får minst 100 lyssningar när man laddar upp musik till plattformen. Syftet är att hjälpa nya artister att få en kickstart och åtminstone få några streams.

SoundCloud skriver:

”Together, these things allow us to tap into our autoplay algorithms and tackle the zero plays problem by recommending your music to 100 relevant people on SoundCloud, soon after you upload. We’re exploring the possibility of doing this automatically and immediately, because we want to make sure you’re getting heard in the first few days, when it matters most. And, to be clear, any plays from these First Fan recommendations are real streams, so they count and are paid out like any other stream.”

Läs mer

—–

Veckans AI-citat

Hozier, som kan tänka sig att gå ut strejk:

”Whether AI is art or not, I think, is nearly a philosophical debate. It can’t create something based on a human experience. So I don’t know if it meets the definition of art. (…) Actors at the moment… there’s huge strikes on at the moment. Yeah, a huge part of that is that AI can be used to create a product without human labour. (…) Can I imagine? Yeah. Joining in solidarity if there was action on that? Absolutely.”

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson