Rasmus Gozzi har varit en av förgrundspersonerna inom epadunk-vågen under de senaste åren, som artist, producent, och numera också som skivbolagschef. MI ställde fyra snabba till honom.
Sedan år 2016 har Rasmus Gozzi varit ledande inom främst epadunken och har släppt musik med bl a Fröken Snusk, Louise Andersson Bodin, Dogge Doggelito och 1.Cuz. Hans musik har genererat över en halv miljard strömmar på Spotify, med låtar som Rid mig som en dalahäst, Klamydia och Strypsex i ditt garage.
Det nylanserade skivbolaget Gozzi Records beskrivs som ett bolag som ska ”skapa en plattform som uppmuntrar och inspirerar artister att uttrycka sig fritt och autentiskt genom att främja en miljö där kreativitet prioriteras och där affärspartners ges resurserna och stödet de behöver för att utvecklas och växa.”
Berätta mer om det nya bolaget.
– Vi vill vara ett bolag för artister av artister. Idag är det svårt som artist att kunna leva på sin musik och den primära inkomstkällan är ofta gage från spelningar. Vi vill skapa ett bolag som stöttar, lyfter och ger artister en plattform att växa samt skapa större lönsamhet än vad många skivbolag idag kan erbjuda. För det är lönsamt att göra musik och Spotify betalar bra, i alla fall om du är signad med oss.
Du har tagit in Danjal Kanani och Niklas Karlsson i bolaget också, hur kommer de bidra?
– De har båda ett väldigt brett nätverk, är extremt drivna och duktiga. De kommer båda stötta artister i sin utveckling som managers men även hjälpa till och boka ut artister via Universal Booking. Resultaten har redan börjat, Raggarbilar (Warra Warra) med Danjal och Fröken Snusk har redan tagit sig upp till topp 6 mest streamade låtar när den släpptes 11 augusti.
En av målsättningarna som uttrycks med verksamheten är att ni vill vara med och ”forma framtidens musikindustri”, vilka förändringar tycker du behövs i branschen idag?
– Det är många, men främst att skivbolagen behöver leverera mer och ge en bättre plattform för artisterna att växa och tjäna pengar. Vi har höga krav på de artister vi signar, men vi levererar också ett resultat utöver det vanliga och det finns inget skivbolag idag som kan konkurrera med det vi erbjuder.
– Majoriteten av artister får väldigt liten del av intäkterna från sin musik, men när de är signade med oss så får de majoriteten av intäkterna samtidigt som vi kan erbjuda samarbeten som få andra kan erbjuda.
Till sist, vad ligger i pipeline nu, några nya releaser inom den närmaste framtiden?
– Vi har många spännande releaser inom närmaste framtiden, vi levererar flera nya låtar varje vecka och det är många spännande projekt även utanför musiken som är på gång. T.ex. Frökens Nikotin och Frökens bubbel är två lanseringar som varit väldigt spännande och som gått exceptionellt bra, men som flugit lite under radarn för många. Bara de två projekten är ett reportage i sig, tillsammans med Universal Booking som levererar fler bokningar per artist än många andra. Så vill man bli utbokad som artist, då är det Universalbooking.se man ska gå in på.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se