Spotify har redovisat det andra kvartalet 2023, höjer priserna på över 50 marknader, avslöjar hur viktiga ”superfans” är för artisters utveckling och introducerar en ny Segment-funktion i Spotify for Artists.
Spotify publicerade under förra veckan resultatet för sitt andra kvartal, dvs mars-juni 2023. Tillväxten i antalet användare överträffade återigen både analytikernas och bolagets förväntningar, men det ekonomiska resultatet fortsätter att visa rött.
Spotify hade under Q2 totalt 551 miljoner användare globalt, vilken är en ökning med nästan 120 miljoner användare jämfört med samma kvartal under förra året. Spotify hade 220 miljoner betalande användare och de totala intäkterna landade på 3,177 miljarder euro (ca 37 miljarder kronor).
Trots tillväxten blev förlusten 247 miljoner euro för kvartalet. Den största delen av förlusten går att härleda till kostnader i samband med att man avslutat samarbetet med ett antal högprofilerade podcasts och kostnader om ca 1 miljard kronor som är ”related primarily to our real estate optimization plan and severance.”
Till det ska läggas ökade personalkostnader. Även om Spotify meddelade nedskärningar i början av året, så kommer ju inte effekten av dessa förrän senare.
Börsen reagerade negativt, och aktiekursen gick ned med över 10 procent på en dag. I år har Spotify varit ett av de bolag som gått absolut bäst på den amerikanska börsen, med en värdeökning på aktien från ca 80 dollar vid årsskiftet till närmare 180 dollar i mitten av juli, så kanske är nedgången mer en justering än något annat.
Breakit rapporterar att Daniel Ek sålde av 675 000 aktier för ca 1 miljard kronor ett par dagar efter redovisningen av det andra kvartalet 2023. En talesperson för Spotify säger till Breakit:
”Som en del av sin långsiktiga finansiella planering säljer Daniel Ek några av sina aktier i Spotify. Försäljningen kommer att motsvara en begränsad del av Daniel Eks innehav i företaget.”
Daniel Ek har efter försäljningen cirka 30 miljoner aktier kvar i bolaget, till ett värde av cirka 45 miljarder kronor med nuvarande aktiekurs.
Spotify har också genomfört eller meddelat höjningar av prenumerationspriset på många marknader, framför allt kanske i USA där de nu följer samma prissättning som Apple, Amazon, Tidal, YouTube Music: 10,99 dollar i månaden för Premium.
I över 50 länder höjs priserna för Spotify framöver, som t ex Storbritannien, Spanien, Frankrike och Mexiko, och även i Sverige sker höjningar av prenumerationspriserna under hösten. Det vanliga Premium-abonnemanget höjs till 119 kronor i månaden, Duo kommer kosta 169 kronor, Familj höjs till 199 kronor, medan studentpriset blir 65 kronor i månaden.
Höjningarna bör rimligtvis innebära större utbetalningar till rättighetshavarna, och kanske bättre möjligheter för Spotify att visa svarta siffror, något som troligen har hög prioritet i bolaget. Höjda priser är också något som branschens företrädare mer eller mindre krävt av Spotify under flera års tid, och många uttalar sig nu positivt till att Spotify äntligen höjer prenumerationspengen för tillgången till de över 100 miljoner låtarna som finns på tjänsten.
Det förutsätter naturligtvis att användarna inte reagerar negativt på prishöjningen och avslutar sina abonnemang, men med tanke på att även övriga tjänster håller liknande nivåer är nog risken ganska liten. Mer intressant är att Daniel Ek i samband med presentationen av kvartalsrapporten sade att de nu ser regelbundna prishöjningar som ett av verktygen i ”verktygslådan”.
Spotify släppte också nyligen en ny version av sin återkommande serie Fan Study, där man presenterar lite djupare data och statistik. I tidigare omgångar har man tittat på betydelsen av katalog, relationen mellan streaming och merch, hur musiken sprids globalt mm.
I den senaste iterationen av Fan Study tittar man på betydelsen av ”Super Listeners”, och konstaterar att även för små artister är superfansen viktiga. I genomsnitt utgör de här extrema lyssnarna bara 2 procent av det totala antalet lyssnare, men genererar 18 procent av strömmarna.
Ju större artisterna är, desto viktigare blir också superlyssnarna. För artister som har mer än 25 miljoner monthly listeners står 5 procent av lyssnarna för 30 procent av strömmarna. Framför allt är det Latinamerika och USA som sticker ut när det gäller ”superlyssnande”, i Europa är det bara Polen som tränger sig in på topp 10-listan.
I samband med Fan Study lanserade Spotify också den nya funktionen Segments på Spotify for Artists. Segments ska göra det möjligt för artister och team att bättre förstå hur lyssnarna agerar, vilka de är, och ge en bättre bild av engagemang och vilken betydelse spellistor har för den specifika artisten.
För ett bolag som jobbar med flera artister blir det lättare att se varje artists ”lyssningsprofil”, och vilka artister som t ex är mer eller mindre beroende av spellistor. En artist som huvudsakligen får sina strömmar från en ”programmed audience”, har t ex inte samma långsiktiga nivå av aktiva fans som genererar organiska strömmar.
Den 20 juli släppte Spotify också lite data kring ”discovery” på tjänsten. Närmare 2 miljarder upptäckter av ny musik görs varje dag av användarna. Det är framför allt Gen Z som driver de nya upptäckterna (personer födda 1996 – 2010), och intressant nog handlar det i mycket hög grad om musik som släpptes innan de föddes.
Creep med Radiohead och Smooth Operator med Sade tillhör de låtar som återupptäcks av nya generationer.
Undersökningen, som letts av psykologi-professorn Dacher Keltner vid Berkeley, visar också att på måndagar upptäcks mer positiv och glad musik jämfört med de andra dagarna i veckan. Han säger:
– We listen to music for many reasons: to find peace and contentment, insights into the struggles of life, inspiration, and a sense of identity. Mondays often present challenges as we move from the weekend to the work week: stress, questions about what will inspire us that week, and why we are doing the work we are doing.
Länkar:
– Fan Study om Super Listeners
– Introducing New Audience Segmentation on Spotify for Artists
– Nearly 2 Billion Music Discoveries Happen on Spotify Every Day
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se