Spotify tar bort äldre data än två år från Spotify for Artists den 1 juli, missa inte att ta backup om du vill behålla statistiken! Eventstaden heter en ny svensk musikapp som samlar alla konserter och festivaler, och Daniel Johansson reflekterar över det första halvåret 2023.
—–
Det är inte bara Google Analytics som förändras den 1 juli, även Spotify kommer genomföra förändringar på Spotify for Artists. Från och med nu på lördag den 1 juli kommer du bara kunna se detaljerad historik för dina låtar två år tillbaka. Det totala antalet strömmar per låt kommer finnas kvar, men du kan inte se historiska förändringar som är äldre än 2021.
Skälet till förändringen är att Spotify vill standardisera historisk data för alla funktioner på Spotify for Artists. I augusti kommer man också ta bort Audience Overview-funktionen och ersätta den med Engagement. Spotify skriver:
”From August 2023 we’re replacing the Audience Overview tab with the Engagement tab. You’ll still be able to see streams, listeners, and followers stats on the Engagement tab, which will provide data for the past 2 years plus the year to date.”
Den som vill ha kvar äldre data än två år måste alltså ladda ned den från Spotify senast den 30 juni när det gäller data kring låtar, och senast 31 juli när det gäller Audience Overview.
Läs mer på Spotify om hur man gör backup
—–
Den nya appen Eventstaden samlar all livemusik i Sverige på ett ställe. Tanken är att man ska kunna se alla former av konserter och festivaler på en plats, istället för att behöva leta runt. Victor Diaz, VD för Eventstaden, säger:
– Problemet idag är att man måste googla det man söker och ofta gå igenom flera olika evenemangs- och arrangörssidor för att få en överskådlig bild av vad som erbjuds en specifik dag eller tidpunkt. Det känns oerhört bra att äntligen lansera appen. Den har efterfrågats av många följare på Instagram under en längre tid och vi har märkt ett ökande behov av en tjänst som samlar liveevenemang på ett ställe. Vi länkar dessutom våra användare direkt till säkra köp.
Eventstaden är en av de startups som stöttas av Brewhouse Inkubator i Göteborg, som har ett nationellt uppdrag att hjälpa nystartade företag inom tech och musik, med nätverk och finansiering.
—–
Att ”Running Up That Hill” med Kate Bush nått 1 miljard strömmar på Spotify har uppmärksammats av rätt många medier, inte minst för att artisten själv skrev på Twitter:
”A billion streams! I have an image of a river that suddenly floods and becomes many, many tributaries – a billion streams – on their way to the sea. Each one of these streams is one of you… Thank you! Thank you so much for sending this song on such an impossibly astonishing journey, I’m blown away.”
Running Up That Hill sällar sig därmed till de totalt 440 låtar som strömmats över 1 miljard gånger på Spotify (per den 25 juni 2023).
Bland de andra låtar som just passerat drömgränsen finns t ex A$AP Rocky med ”Praise The Lord (Da Shine)”, och Pop Smoke med ”For The Night”.
Topp 10 mest strömmade låtar på Spotify har dock gett sig av mot ännu större siffror, de ligger alla över 2,5 miljarder strömmar:
1. The Weeknd – Blinding Lights: 3 654 149 421
2. Ed Sheeran – Shape of You: 3 529 882 069
3. Tones And I – Dance Monkey: 2 846 328 667
4. Lewis Capaldi – Someone You Loved: 2 840 632 036
5. Post Malone – Sunflower: 2 743 109 022
6. Post Malone – rockstar: 2 705 627 404
7. Drake – One Dance: 2 681 544 653
8. The Kid LAROI – STAY: 2 622 427 911
9. The Chainsmokers – Closer: 2 569 251 061
10. Imagine Dragons – Believer: 2 558 141 620
Se topp 2 500 mest strömmade låtar på Spotify globalt
—–
Sony Music har anställt Geoff Taylor, tidigare på BPI, som verkställande VP för AI. I sin nya roll ska han samordna bolagets insatser inom AI och koordinera den globala digitala verksamheten.
I ett memo till personalen skriver Kevin Kelleher, COO på Sony, bl a:
”Artificial Intelligence (AI) has great significance for the future of the music industry and, as a result, more focused attention on it is required. Accordingly, we are delighted to share that Geoff Taylor will be joining us as our new Executive Vice President, Artificial Intelligence. Reporting to me and working closely with our Global Digital Business and Business & Legal Affairs divisions, Geoff will align and help coordinate the work of every part of the business that touches AI.”
Geoff Taylor har lång erfarenhet i branschen, under de senaste femton åren har han som sagt varit VD för brittiska branschorganisationen BPI och figurerat offentligt i många sammanhang, och innan dess var han på IFPI.
Att Sony nu anställer honom i en helt ny slags yrkesroll, som AI-ansvarig, är ytterligare ett tecken på att branschen förväntar sig att teknikskiftet kommer få stor påverkan på verksamheterna framöver.
—–
Streamingtjänsten WAVS.ai har fått motsvarande ca 200 miljoner kronor i riskkapital för att skapa vad de själva beskriver som den största streamingtjänsten för AI-genererad musik. Tjänsten samlar alla de AI-covers som genererats under de senaste månaderna, inklusive den uppmärksammade ”Heart On My Sleeve”.
Till skillnad mot alla de kortversioner som finns på TikTok och YouTube så har tjänsten de fulla versionerna av AI-låtarna, och därmed också de fulla versionerna av originallåtarna. Men, man kallar ingen av artisterna vid deras riktiga namn, Michael Jackson heter MJai på tjänsten, medan andra ”artister” heter Ariana Granday, Kurt Kobain, Freddie Mercurai, Draik, Ed Shairan osv.
WAVS.ai menar att de genom att positionera sig som den ledande tjänsten för AI-musik på sikt kommer kunna konkurrera med befintliga stora tjänster som Spotify, Amazon, Apple Music etc.
Regal Investment har lett investeringsrundan, och Roble Regal som äger bolaget, kommenterar varför han satsar på WAVS:
– I firmly believe that traditional music companies will be dethroned in the coming years by innovative AI-driven platforms. At Regal Investments, we are committed to identifying and supporting groundbreaking ventures that disrupt conventional norms. Our investment in WAVs AI reflects our determination to lead the way in this transformative era.
Uppenbarligen har varken tjänsten eller Regal Investments förstått hur upphovsrätten fungerar, varenda låt finns publicerad utan några som helst licenser eller avtal. Det mesta är originalinspelningar men med AI-röster. Synd, för båda aktörerna, 200 miljoner kronor är rätt mycket pengar att kasta i sjön…
—–
Discord har varit nästet för alla som är intresserade av att skapa s.k. AI covers under den senaste tiden, och framför allt servern AI Hub.
Recording Industry Association of America (RIAA) har nu lämnat in en domstolsansökan för att tvinga Discord att avslöja identiteten på personer som misstänks ha gjort intrång i upphovsrätten genom att dela låtar på servern.
AI Hub samlar mängder med AI-modeller av artisters röster, som främst används för att läggas på redan befintliga låtar och sedan sprids på TikTok och YouTube, och numera också till WAVS.ai. RIAA reagerade först gången i maj, och begärde att Discord skulle ta bort servern och allt innehåll, men den finns fortfarande uppe, och har numera nästan 150 000 användare.
—–
Second Life skulle kunna sägas ha varit en av föregångarna till 3D-världar online, redan för 20 år sedan släppte Linden Lab den första versionen, och många stora artister har genomfört events på plattformen.
Nu meddelar Motown Records (UMG) att man har ingått ett samarbete med Second Life, som dels innebär lanseringen av en ny virtuell radiostation, men också att användare kan lägga ljudspår från Motown på sina avatarer, ett slags taggning av sin avatar med musik.
STYNGR har stått för licenseringen och hanteringen av katalogen i den virtuella miljön, och Brad Oberwager, exekutiv ordförande på Linden Lab, kommenterar samarbetet:
– Our goal in seeking partnerships and opportunities to collaborate is to improve, enhance, and enrich the in-world expeirences of Second Life residents. Working with Motown Records and STYNGR to bring the timeless music of one of the most iconic music brands in the world to our community is an extraordinary opportunity for Second Life, and we’re excited to work together to bring this to existing as well as new residents, looking to experience the music of Motown Records in an entirely new way.
—–
Ryktena går kring ett nytt Spotify-abonnemang, som Bloomberg hävdar kallas ”Supremium” internt, och som förutom HiFi-ljud skulle innehålla ljudböcker bundlat på ena eller andra sättet. Det är inte första gången som Spotify testar olika former av abonnemang ut mot marknaden, och det är inte heller första gången som ryktena spridits kring ett HiFi-abonnemang.
Spotifys officiella kommentar är densamma som brukar användas: ”At Spotify, we are constantly iterating and ideating to improve our product offering and offer value to users. But we don’t comment on speculation around possible new features and do not have anything new to share at this time”.
—–
Ny forskning från Claremont Graduate University har med hjälp av maskininlärning skapat en modell som klarar av att förutsäga huruvida en låt gillas av människor eller inte, med 97 procents säkerhet. Området kallas ”neuroforecasting”, och använder modeller av neurala responser i människans hjärna för att skapa ett slags digital ”karta” över vad som händer i hjärnan när människor tycker om musik.
Tidigare modeller för att förutsäga hits har inte utgått från hur den mänskliga hjärnan reagerar, utan har snarare använt sig av större mängder användardata och ljudanalys för att försöka förutspå vilka låtar som kommer lyckas.
Det intressanta är att träningen av modellen har gjorts med ganska få individers neurala responser, men det verkar som om alla människohjärnor fungerar ungefär likadant. Paul Zak, professor på Claremont Graduate University, och den ledande författaren till forskningspapperet som publicerats i Frontiers in Artificial Intelligence, säger:
– By applying machine learning to neurophysiologic data, we could almost perfectly identify hit songs. That the neural activity of 33 people can predict if millions of others liked new songs is quite amazing. Nothing close to this accuracy has ever been shown before. This means that streaming services can readily identify new songs that are likely to be hits for people’s playlists more efficiently, making the streaming services jobs easier and delighting listeners.
—–
Veckans AI-citat:
Steve Fisk, Seattle-producent som bl a jobbat med Soundgarden och Screaming Trees:
”We’re in the dawn of this kind of horseshit. The kind of people that can be fooled by AI are the kind of people that also go into the tar pit because they think there’s something in there to eat and they get stuck. AI might actually thin the herd a little bit. If you’re dumb enough to fall for this shit, maybe there’s not a place for you in the future.”
Paul McCartney klargör vad han menar med AI i samband med kommande The Beatles-albumet:
”Been great to see such an exciting response to our forthcoming Beatles project. No one is more excited than us to be sharing something with you later in the year. We’ve seen some confusion and speculation about it. Seems to be a lot of guess work out there. Can’t say too much at this stage but to be clear, nothing has been artificially or synthetically created. It’s all real and we all play on it. We cleaned up some existing recordings – a process which has gone on for years. We hope you love it as much as we do. More news in due course.”
Guy Oseary i samtal med NMPA-bossen David Israelite angående den nya investeringsfonden Sound Ventures:
“Fast forward a few years from now. Every company we work with is going to be using AI in some way, some form. And our thesis is is they’re going to plug into one of these foundational models so a year or two years from now, whatever company you’re working with… they’ll say ‘we use Google’ or ‘we use OpenAI,’ ‘we use Anthropic,’ and it’ll be one of five or six companies that you’re going to put all of your information on and use that model to help you with your business so that $250 million is going to be used towards six or seven of these Investments for the things you plug into.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se