Hiber har tillsammans med Smash Into Pieces skapat Arcadia, en musikvärld i 3D som släpps den 27 juni.
Virtuella konsertupplevelser, eller andra sorters musikevent i metaverse, har tidigare huvudsakligen genomförts på någon av de större gamingplattformarna eller på andra 3D-plattformar. Svenska Hiber har utvecklat en helt ny plattform som ska göra det möjligt för artister, varumärken och kreatörer att på ett snabbt och enkelt sätt bygga virtuella världar.
Hiber3D lanserades i maj månad, och nu meddelar Smash Into Pieces att de har utvecklat en 3D-värld tillsammans med Hiber, världen Arcadia som är designad för att återspegla bandets estetiska stil. Arcadia fungerar som ett interaktivt nav där fans kan engagera sig i bandet, deras musik, artisteri och merch samt kurerade spelupplevelser som kan användas för att låsa upp exklusiva åtkomster eller föremål.
Chris Adam, frontman i Smash Into Pieces, säger:
– Hur vi kan komma i kontakt med varandra i framtiden har varit ett viktigt tema i vårt band och det här projektet med Hiber3D låter oss levandegöra Arcadia World konceptet. Det här är ett nytt sätt för oss att jobba kreativt och engagera våra fantastiska fans, vi ser fram emot att se er alla i Arcadia World snart!
Smash Into Pieces introducerar också ”verch”, eller virtuell merch, där fans kan äga samlingsbara digitala föremål. De som besöker Arcadia kommer att kunna köpa Smash Into Pieces verch till sina avatarer som de sedan kan använda i andra världar och på andra plattformar.
Michael Yngfors, VD för Hiber, kommenterar releasen av Arcadia:
– Samarbetet med Smash Into Pieces innebär en stor milstolpe för artister. Genom att utnyttja kraften i Hiber3D kan artisterna skapa direkta kontakter med sin publik och skapa nya vägar för engagemang och nya intäkter. Samtidigt så revolutionerar detta samarbete det traditionella musiklandskapet genom att låta fansen på ett enkelt och nytt sätt komma åt sin favoritartist. Det är ett paradigmskifte som ger artister möjlighet att ta kontroll över sitt egna varumärke och erbjuda sina fans en oöverträffad nivå av interaktion.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se