12 juni 2023

JOHANSSON om Metas MusicGen, Apple Music, Deezer mm

Meta demonstrerar sin AI-modell för textbaserat musikskapande, Apple Music kommer med uppdateringar i höst och Deezer utvecklar nya verktyg för att hantera stream fraud och AI-genererad musik. Det och annat med Daniel Johansson.

—–

Prompt-baserat musikskapande har än så länge haft en ganska begränsad kvalitet. Tjänster som Riffusion, Musai och Beatbot.fm genererar visserligen musik, men inte med någon högre kvalitet. Google MusicLM klarar av att generera musik baserat på textinstruktioner som i vissa fall håller ganska hög kvalitet, men även där går det snabbt att höra när t ex sångröster är AI-genererade.

Metas forskare har jobbat med sin text-till-musik-modell ett tag, och släppte i förra veckan sitt paper för modellen samt ett gäng demos på GitHub, och det verkar som om den här modellen är den bästa hittills.

Meta jämför också med de andra modellerna för att visa att deras MusicGen genererar musik med bättre kvalitet. Mest imponerande är deras modell för ”Melody Conditioning”, där du kan använda en sample-melodi, det kan bara vara du själv som sjungit in något, eller spelat några enkla toner på ett piano, för att sedan med text skriva t ex ”An 80s driving pop song with heavy drums and synth pads in the background”, som sedan genererar en sådan låt baserat på din melodi.

Även om kvaliteten fortfarande inte når nära det mänskliga skapandet, eller andra AI-plattformar som inte bygger på text, får man komma ihåg att det bara är ett halvår sedan som den första modellen för prompt-baserat musikskapande släpptes.

I och med att Meta nu också släpper upp koden och modellen på GitHub kan vi nog räkna med att utvecklingen tar fart ännu mer. Meta tillhandahåller också ett API och fyra förtränade modeller som vem som helst kan använda sig av.

Här finns exempel: https://ai.honu.io/papers/musicgen/

Modell och kod: https://github.com/facebookresearch/audiocraft

Paper: https://arxiv.org/abs/2306.05284

—–

Även om mycket av fokuset vid förra veckans Apple-event handlade om de nya datorerna, inte minst Apple Vision Pro, avslöjades också en rad uppdateringar till Apple Music som ska införas under hösten.

– Kollaborativa playlists, genom att bjuda in kompisar till spellistor kan flera användare vara med och bygga spellistor, något som funnits tidigare även på andra plattformar.

– Utökad metadata kring vilka som medverkar på låtarna, som t ex medverkande musiker och vilka instrument de har spelat på låten.

– Karaoke-varianten Apple Music Sing adderar en kamerafunktion, så att användare kan se sig själva när de sjunger, och också spela in och lägga på filter.

– Utökat användande av Apple Music i bilar med SharePlay, där alla som sitter i samma bil kan bjudas in för att vara med och styra vilken musik som spelas, förutsatt att man har en iPhone eller annan Apple-produkt. Det krävs ingen prenumeration för att kunna vara med och påverka vad som spelas upp.

– Alla radioprogram som gjorts av Apple Music har laddats upp till Apple Podcasts, och uppdateras löpande när nya shower spelas in.

Många har uppmärksammat att Apple under sin keynote förra veckan inte nämnde ”AI” eller ”Artificial Intelligence” en enda gång, något som helt klart var ett medvetet val. Att världens största teknikföretag väljer att inte diskutera den mest hajpade tekniktrenden just nu kan tolkas som att man vill sända en signal. Samtidigt använde man begrepp som ”machine learning” flera gånger, som ju oftast brukar anses vara en del av AI.

Läs mer om uppdateringarna av Apple Music

—–

 

TikTok lanserade i maj sin #NewMusic Search Hub, som under beta-perioden genererat mer än 22 miljarder visningar. Målet med hubben är att samla och ”formalisera” musiksökande i appen, och göra det enklare för användare att se vilken ny musik som släpps lokalt samt baserat på vad du tittat på tidigare.

Hashtaggen #NewMusic har använts av många även tidigare, men målet är att samla all ny musik som släpps på ett bättre sätt, kanske för att ”konkurrera” med liknande funktioner hos andra appar och streamingplattformar.

TikTok skriver: ”Today, we are announcing the launch of our #NewMusic Search Hub, a dedicated space for artists around the world to showcase their new songs and for fans to discover their next favorite track. The #NewMusic hub will act as a destination for new music, highlighting new releases and making it easier for fans to discover the latest tracks from both new and established artists.”

Läs mer

—–

Deezer meddelar att man håller på och utvecklar ett gäng nya verktyg som ska kunna hantera både stream fraud och AI-genererad musik effektivt.

Jeronimo Folgueira, CEO på Deezer, säger i ett pressmeddelande:

– With over 100,000 new tracks uploaded per day to our platform, it’s becoming increasingly important to prioritize quality over quantity and defend real artists that create truly valuable content. (…) Our goal is to weed out illegal and fraudulent content, increase transparency, and develop a new remuneration system where professional artists are rewarded for creating valuable content. This is why we have embraced the discussion around a new artist centric model, and we are now also developing tools to detect AI-generated content.

Verktygen ska automatiskt kunna identifiera och tagga AI-genererad musik, som t ex låtar som använder sig av syntetiserade röster av andra artister, det som ofta kallas AI covers. En label eller annan rättighetshavare kommer då att bli meddelad om uppladdningen, och kunna styra vad som ska göras, som t ex att claima rättigheterna och kunna generera intäkter på den (ungefär som UGC-material på YouTube).

Om rättighetshavarna godkänner att låten ska få finnas på Deezer, kommer den ändå ha en offentlig tagg som visar för användarna av tjänsten att det är en AI-genererad låt.

Läs pressmeddelande

—–

Veckans AI-citat:

Noel Gallagher är inte lika positiv som brorsan Liam kring AISIS:
”These fucking idiots have clearly got too much time on their hands and too much money that they can afford the technology to fucking piss around doing that for a laugh. I’m saving up for the technology myself, then I’m just gonna dial it in to some computer and fucking churn it out when I’m 73. I’ll have 140 albums to go after I’m fucking dead to keep my kids in choc ices and fucking weed.”

Massive Attack i en tweet:
”Is the discussion ’should AI recreate music?’ or is the discussion ’Why is contemporary music so homogenised & formulaic that it’s really easy to copy?”

Alfa Mist till Sky News:
”I need a human being’s experiences because that plays into the music. I’m not sure what I think about AI, I’m not really for it, or against it – I just kind of think it’s inevitable. It’s here – you can’t really undo it, and you probably can’t ban it either because it’s just here, but I do think that with things you can’t ban, you should regulate. When tools get made, they can be of use or they can be exploited… regulate it before we’re all finished.”

Grimes till NME:
”I think there’s systems that can make it a bit easier. Like we really want a petition to Spotify to, you know, it’s like you have your top tracks and then your new your albums and then your new releases and features. Like if they made also an AI section, then it would be easier to compartmentalise that stuff. And then people could also understand that it’s not like the artist’s outputting and it becomes less confusing and quality control I think would be a bit easier.”

Jordan Rudess från Dream Theater:
”But the reality is that the technology — as it’s really always done, but now maybe even more — opens up all these incredible possibilities for new levels of creativity that we haven’t seen before. So, it’s, yes, a tool, but it’s a complete door opener and it kind of shatters what we know in a lot of ways. And it can be used in so many ways so we can hear and we can see things that we’ve never really seen or heard before. In general, I’m really, really excited about it. I think it’s cool. People should pay attention to it. And as a creative person, I’m very involved in, let’s say, the positive sides of it.”

—–

SoundCloud meddelade i maj att man skulle införa möjligheten för artister att skicka direktmeddelanden till sina fans, och nu har man uppdaterat apparna för iOS och Android med funktionen.

Tanken är inte att man ska använda DMs till alla sina fans, utan enbart till sina ”superfans”, för att kunna bygga en närmare relation med dem.

Rohit Agarwal, Chief Product Officer på SoundCloud, skriver i en bloggpost:

”We don’t have to tell you how useful DMs are. Being able to easily DM other artists – and your biggest fans – opens up a world of possibilities. From sharing songs and playlists to sending heartfelt messages and invites to collaborate, DMs are the best way to connect and build your network.”

Artister kan också dela med sig av tidiga versioner av låtar till sina mest hängivna fans, för att kunna få feedback på musiken. För de fans som inte vill ha några direktmeddelanden finns möjligheten att stänga av funktionen.

Läs mer

—–

På temat barndomsidoler: Guns N’ Roses har förlorat i rättstvisten gentemot Texas-butiken Guns and Roses, som 2016 öppnade sin butik, och som just säljer vapen och rosor. Bandet Guns N Roses menar att butiken har inneburit en stor skada för deras varumärke, eftersom de inte vill stödja vapenförsäljning överhuvudtaget, samt ifrågasätter själva konceptet att sälja vapen och rosor bara för att kunna använda namnet.

En domstol menar att stämningen är ogrundad eftersom den gjordes i Kalifornien, och inte i Texas där butiken finns. Butiken får alltså fortsätta sälja vapen och rosor under namnet, men bara till kunder i Texas. Skulle de sälja till kunder i Kalifornien skulle det istället betraktas som ett intrång i Guns N’ Roses varumärke, som just är registrerat i Kalifornien.

Läs mer

—–

Lästips: How AI can generate new revenue for existing music catalogs

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se