När Billboard i dagarna presenterar sin lista över världens mest inflytelserika kvinnor i den globala musikindustrin, ”Billboard Women in Music 2023”, finns Mia Segolsson från svenska Universal-kontoret med.
Det är första gången som listan innehåller en kvinnlig ledare från den svenska musikbranschen.
”Extremely honoured by this recognition and to be part of this list, thank you #Billboard!” skriver Mia Segolsson på sociala medier.
– Jag är oerhört stolt över att Billboard uppmärksammar vår alldeles egna Mia Segolsson för det otroliga arbete hon har gjort med att förvalta och utveckla vår kronjuvel ABBA genom åren, för hennes insatser i ABBA Voyage och för det outtröttliga arbete hon dagligen gör för att vårt företag och våra medarbetare ska växa och utvecklas, skriver Universal Musics VD Joakim Johansson till sin personal.
I motiveringen skriver Billboard:
”The Voyage, ABBA:s första nya album på 40 år, gav det svenska bandet fem Grammy-nomineringar och dess högsta placering på albumlistan i USA, när det debuterade som nummer 2 på Billboard 200 i november 2021.
Albumet, släppt av Universal Music Group-ägda Polar Music International, har sålt 2,5 miljoner exemplar, enligt den Stockholmsbaserade etiketten, som ABBA-chefen Stig Anderson grundade 1963 och nu leds av Segolsson.
ABBAs studiocomeback följdes av den banbrytande ABBA Voyage-showen, där digitala avatarer av gruppens fyra medlemmar uppträder tillsammans med ett liveband i en specialbyggd arena i Londons Olympic Park. Sedan öppningen i maj har showen sålt över 1 miljon biljetter, enligt UMG.”
Mia Segolsson har funnits på Universal sedan 2001, först som key account manager, från 2015 som general manager.
Lars Nylin