Sound Pollution fortsätter att gräva i det svenska rockarvet. Efter re-releaser av Noice och Tears kommer nu Reeperbahn. Men också en återkomst för en profilstark 90-talsgigant.
Sound Pollution har en intensiv period och har som alltid fokus på den ”hårdare” musiken. Bolagets tidigare samarbeten med namn som Ghost, Sabaton och The Hellacopters får samtida uppföljare. Växjöbandet Ström blev en av förra årets mest uppmärksammade nya namn på just rocksidan. I år tror bolaget att exempelvis The Baboon Show och Rexoria står inför större genombrott.
Men Sound Pollution fortsätter också att gräva i det svenska arvet. 2022 kom etiketten med nya titlar från de för bolaget udda namnen Kikki Danielsson och The Boppers. Bolaget återutgav och ompaketerade även titlar med 70-talsnamnen Noice, Tears och Neon Rose.
Nästa på tur är 1980-talsbandet Reeperbahn med albumen Reeperbahn och Venuspassagen (båda ursprungligen på dagens Universal) som släpps 23 April. Albumen anländer rejält uppdaterade med bonusspår och helt nyskrivna liner notes av Expressens rockikon Mats Olsson.
På frågan hur denna lite nya linje passar ihop med bolagets allmänna profil svarar VD Johan Hargeby:
– Det är snarast så att det ena leder till det andra. Det är verkligen roligt att det blir tydligt att artister kikar på varandra och ser vad vi gör. Även om jag inte förstår mycket av debatten kring en svensk ”kulturkanon” så är det i huvudsak svensk musik Sound Pollution sysslar med – men att den är just svensk är inget vi funderar på överhuvudtaget. Det är så att den största delen av Sound Pollutions intäkter kommer från marknader utanför Sverige och nu har vi under en tid gjort saker med inriktning direkt för den inhemska marknaden.
Närmast ut från Sound Pollution är en artist som ofta provocerat med sin bild av svenskhet. Det är Di Leva (bilden) som kommer tillbaka, denna gång i samarbete med Jerker Eriksson och Håkan Sundqvist, de framgångsrika författarna bakom pseudonymen Erik Axel Sund.
”Med sitt nya projekt och konceptalbum med rymdtema ser Di Leva med The Hybrids fram emot ”en framtid så ljus att vi kommer att behöva bära solglasögon!” skriver bolaget i sin pressrelease. Den 17 februari vet vi vad det innebär.
Lars Nylin