Warner Music Nordics meddelar att man tillsammans med Theoz kommer släppa en helt ny Roblox-värld, Theoz Vinterland. Det är första gången en svensk artist släpper en värld där framträdande sker helt på svenska.
Warner Music Nordics har tillsammans med spelutvecklaren Go Maddox Interactive och musikmediebyrån Emperial utvecklat Roblox-världen där Theoz har en egen avatar och kan framträda och interagera med sina fans.
I spelet/världen kan användarna utforska den virtuella vintern på olika sätt, man kan åka skridskor, rutschbanor och samla mynt för att låsa upp föremål till sin avatar. Theoz har också spelat in en konsert som kommer rulla i tre månader från den 14 februari, då världen släpps upp publikt.
En av låtarna, “Otursdag”, är helt ny och specialskriven för plattformen.
Det är inte första gången som det genomförs konserter och musikevent på Roblox, men det är första gången som en svensk artist gör en sådan här satsning. Roblox har 60 miljoner användare runt om i världen, och är omåttligt populärt bland de yngre generationerna i Sverige.
Robert Skowronski, A&R på Warner Music, kommenterar lanseringen:
– Det här är en helt unik upplevelse och första gången man skapar en Robloxupplevelse baserad på en nordisk artist. Vi utforskar hela tiden nya vägar till hur vi ska kunna jobba med våra artister och låtar i metaverse och det här är ett perfekt exempel på hur man kan förena de två världarna. Hela upplevelsen öppnar upp massvis med spännande möjligheter för oss för att kunna lansera och marknadsföra framtidens musik på helt nya sätt.
Theoz slog igenom som 12-åring på Musically (innan det blev TikTok) och är en av Sveriges största influencers med nästan 2 miljoner följare på TikTok. Han är just nu aktuell som deltagare i Melodifestivalen.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se