3 maj 2022

JOHANSSON om Spotifys kvartal, Live Nation/Snap, spellistor mm

Spotify släpper en stark kvartalsrapport. Snapchat och Live Nation i samarbete kring Augmented Reality på festivaler. Ny analys av indies vs majors på Spotifys spellistor, och SoundCloud satsar ännu mer på user-centric. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Spotify släppte i onsdags sin kvartalsrapport för det första kvartalet 2022. Trots nedstängningen av tjänsten i Ryssland ökade Spotify antalet användare mer än prognoserna. Totalt hade Spotify 422 miljoner månatligt aktiva användare (MAU), varav 182 miljoner var premium-användare. Det var en ökning från 406 miljoner användare under Q4 2021, varav 180 miljoner betalande.

Trots en bättre rapport än väntat, störtdök aktien med över 10 procent på en dag och gick för första gången någonsin under 100 dollar. Det verkar som om många amerikanska investerare jämför Spotify med Netflix, något som VD Daniel Ek visade uppenbar irritation över i sitt anförande i samband med presentationen av kvartalsrapporten.

Aktien har sjunkit en bra bit över 70 procent sedan toppnoteringen på 365 dollar i februari förra året. Pandemi, Ukraina-krig, ökad inflation, räntehöjningar, Joe Rogan och techfrossa har alla bidragit till nedgången. Men Spotify är inte ensamma, alla techbolag har fått sin släng av den generella nedgången.

För musikbranschen är det dock inte aktiekursen som är av betydelse, det är hur stabilt Spotify fortsätter att dra in intäkter och fördela dem till rättighetshavare. Totalt sett fortsätter ekonomin kring inspelad musik snurra bättre än någonsin, även om kurvan för 2022 kanske kommer plana ut något.

År 2021 var ju ett historiskt år, med en global ökning på 18,5 procent och rekordintäkter på många marknader, och kanske kan vi med tanke på det som händer under 2022 ändå förvänta oss en mer ”normal” intäktsökning för såväl Spotify som för musikens rättighetshavare i stort.

I slutet av år 2021 var det totalt 523 miljoner människor som betalade för en streamingprenumeration för musik runt om i världen, enligt IFPIs årsrapport. Av dessa har Spotify alltså ca 180 miljoner betalande, medan Apple Music har ca 85 miljoner, Tencents tjänster 75 miljoner, Amazon Prime/Unlimited ca 70 miljoner och YouTube Music 40 miljoner.

Topp 5 streamingplattformar står alltså för 86 procent av det totala antalet betalande prenumeranter i världen, med Spotify som den absolut största.

Samtidigt meddelas att Spotify har tagit hem titeln ”Sveriges mest attraktiva arbetsgivare” i Randstad Employer Brand Research, som är en årlig undersökning som visar på vilka arbetsgivare som är mest eftertraktade. Bolaget rankas bland annat högt när det kommer till kriterier som möjligheten att jobba på distans.

Läs kvartalsrapporten

—–

Snapchat och Live Nation har ingått ett samarbete som innebär att besökare till Lollapalooza, Wireless och andra festivaler kommer kunna ta del av AR-upplevelser på festivalområdet genom att rikta mobilerna mot scener och annat. Målet är att tekniken ska användas av artister för att förhöja konserterna och skapa ytterligare en visuell dimension.

Ben Schwerin, SVP Content & Partnerships på Snap, säger:

– We can leverage this huge userbase we have in a way that will make augmented reality the next phase of visual expression for artists. This really hasn’t been done before in a way that is part of the artist’s vision and helping it come to life.

Genom att rikta mobilen över publikhavet ska man t.ex. kunna se vart ens kompisar är, se olika effekter på festivalområdet men framför allt kunna lägga ett lager av effekter och visuella objekt ”ovanpå” framträdandena på scenerna.

För de artister som är oroliga att fans nu får ytterligare en anledning till att titta i mobilen under konserten istället för att fokusera på scenen, säger Schwerin:

– The intent is not for people to be on their phones the entire time. It’s to have these AR Lenses to strategically enhance moments of the performance.

Tekniken skulle kunna sägas befinna sig i ett ”mellanläge” just nu, fram tills dess att tillräckligt billiga och smarta glasögon blir standard devices på marknaden. En ny generation interfaces till mobilen skulle innebära att det här extra lagret av upplevelser, som ofta kallas den ”mixade verkligheten”, inte skulle behöva ses genom mobilskärmar.

Intressant i sammanhanget kan vara att Snap för en månad sedan köpte upp NextMind, ett företag som utvecklar nya interface direkt mellan hjärnan och mobilen. Den första produkten är en sensor som sätts i kepsar, pannband, mössor, och som läser av hjärnans aktivitet med hjälp av EEG-elektroder. Snap meddelade då att man kommer integrera tekniken i sina kommande produkter, som utvecklas i Snap Lab, där också AR Lenses finns med.

Sedan tidigare spenderar Meta/Facebook, Apple, Google och Microsoft stora utvecklingspengar på nästa generation interfaces mellan människa och maskin, där just smarta glasögon och smarta kroppssensorer ingår i planen. Vi kan misstänka att tekniken kommer få spännande implikationer för såväl inspelad musik som livemusik.

AR-upplevelserna kommer att finnas på ett tjugotal stora festivaler i USA och Storbritannien under 2022.

Läs mer

https://ar.snap.com

—–

John Legend lanserade i februari en plattform för musik-NFTs, Our Song. Med i arbetet finns Chris Lin, CEO för streamingtjänsten KKBOX, och Terry Leong. Nu meddelas att man tagit in motsvarande 70 miljoner kronor i kapital för att bl.a. satsa på att utbilda musiker och artister om hur man kan skapa intäkter genom att släppa NFT-er.

Our Song har redan 150 000 aktiva användare, och är kopplad till kryptovalutorna Ethereum, Binance Chain, Thundercore och inom kort även till Polygon.

Terry Leong säger till Coindesk:

– Imagine if you had a CD and it could update itself. Imagine if you open up the sleeves and then two tickets fall out. You could text and talk to other people just holding that record. This idea of collecting, building community and engaging with the community holds a lot of prospects for not just the music industry, but a lot of traditional content industries.

www.oursong.com

—–

Music Tomorrow har analyserat innehållet på många av de största spellistorna på Spotify under de senaste fyra åren, och konstaterar att de tre majorbolagen, Universal, Sony och Warner har stått för i genomsnitt ca 70 procent av låtarna som lagts till på spellistorna.

För vissa spellistor är majorbolagens andel större, på Rap Caviar t.ex. har indies endast utgjort 14 procent av låtarna under de senaste åren, medan 86 procent har tillhört någon av majorbolagen. Todays Top Hits har också varit klart major-dominerad (en spellista som reflekterar det mest populära på Spotify i stort), där 87 procent av de adderade låtarna har kommit från majors.

Music Tomorrow har också tittat på New Music Friday, och där är topp 10 lite intressant, d.v.s. att jämföra majors och majorägda distributörer vs de kataloger som indie-distributörer representerar:

Universal Music Group: 29,86%
Warner Music Group: 19,13%
Sony Music: 19,12%
AWAL (numera Sony): 5,08%
The Orchard (Sony): 4,84%
Empire: 2,42%
Ingrooves (UMG): 2,08%
Tunecore (Believe): 1,43%
Distrokid: 1,34%
Believe Digital: 1,19%

Utan tvekan har New Music Friday haft en mycket stor majordominans (även om man ska komma ihåg att även indies kan distribuera genom majorägda AWAL, The Orchard, Ingrooves).

Rapportförfattarna Parth Sinha och Pavel Telica, skriver att det kan finnas en ganska enkel orsak till varför majors har en sådan stor dominans:

”The editorial pitches for the major-backed catalog are very different. They would look more like a trusted partner coming down to the office every week to do an hour-long presentation on the set of this week’s priority releases in front of the entire team. And it’s not only about that they have the undivided attention of the curators for a whole hour — they will also come back the next week and the week after. Relationships between editorial teams and trade marketers at majors are long-term by nature. We have to acknowledge that independent artists (or even the biggest independent labels) can’t have the same exclusive one-on-one access to the editorial team as majors do.”

Läs hela rapporten

—–

ByteDance, företaget bakom TikTok (som heter Douyin i Kina), har lanserat en ny streamingtjänst för musik som heter Soda Music (eller Qishui Yinyue på kinesiska). Tjänsten har 10 miljoner låtar online, finns endast på den kinesiska marknaden i betaversion än så länge, och bakom kulisserna använder sig även den nya tjänsten av de lyckade rekommendationsalgoritmer som används på TikTok.

Den nya appen liknar också Resso, den streamingtjänst som ByteDance har släppt i Indonesien, Brasilien och Indien. En talesperson från ByteDance kommenterar releasen:

– Soda Music is an app built on Douyin’s continuous efforts in music. Douyin launched it as a stand-alone app to better serve our users as well as artists in the industry.

Kina är numera den tredje största musikmarknaden i världen när det gäller streamingintäkter, efter USA och Storbritannien. Under 2021 landade intäkterna på 945 miljoner USD, som kan jämföras med de 1 145 miljoner USD som Storbritannien hade. Kina är idag alltså större än såväl Frankrike, Tyskland, Japan, Australien och Kanada när det gäller streamingintäkter.

—–

Bandlab har tagit in motsvarande 600 miljoner kronor i en Serie B-runda, med en värdering av bolaget på 3 miljarder. Det är Vulcan Capital och Prosus Ventures som framför allt har gått in som delägare i Bandlab. Prosus är majoritetsägda av Naspers, som också är den största ägaren av Tencent. Vulcan Capital gick bl.a. tidigt in i ByteDance (TikTok).

Bandlab har förutom en plattform för musikproduktion också distribution och AI-verktyget SongStarter som MI har skrivit om tidigare. ReverbNation köptes upp av Bandlab för ett halvår sedan och håller också på att integreras i plattformen.

Sachin Bhanot, Prosus Ventures, säger:

– BandLab has built a next-generation platform that is democratizing music creation for creators globally. The company has experienced impressive growth while generating solid user engagement. We are thrilled to support the company’s dedication to using innovative technologies, like AI, to put the power in the hands of creators.

Läs pressmeddelande

—–

Steinway verkar vara på gång att börsintroduceras i New York. Det nästan 170 år gamla företaget drog in över 500 miljoner dollar i försäljning av instrument under år 2021, med 75 procent av intäkterna från pianon. Än så länge finns ingen information om vilket datum aktien skulle introduceras, eller på vilken nivå.

—–

SoundCloud meddelar att 135 000 artister nu fått utbetalningar genom den användarcentrerade fördelningsmodellen Fan-Powered Royalties (FPR). Fördelningarna av intäkterna till artisterna kopplas samman med användarnas konton, det som brukar kallas ”user-centric”, istället för att samlas ihop i en månatlig pott som sedan fördelas.

SoundCloud har kört FPR i lite över ett år, och modellen gäller enbart för premium-tjänsten, och endast för artister som direktdistribuerar till SoundCloud, d.v.s. som kan få pengar utbetalt direkt utan att behöva gå genom distributör eller label.

För att fira att det var ett år sedan man lanserade FPR-modellen, körde man Fan-Powered Friday i fredags. Under dagen dubblade man alla intäkter till artister som spelades under den dagen, och uppmanade alla fans att lyssna så mycket som möjligt på ”sina” artister.

Läs mer om Fan-Powered Royalties

—–

Tencent Music har fullt ut lanserat en distributionstjänst som kallas One-Click For All, och som gör det möjligt för artister att distribuera musiken till alla andra plattformar genom Tencent. Det är en fortsättning på det som tidigare kallats Tencent Musician Program, som är ett initiativ för att stötta artister, och som har 300 000 registrerade artister.

Tidigare i år startade även ByteDance (TikTok) en distributionstjänst som kallas SoundOn. Tencent skriver i ett pressmeddelande:

”TME has always been dedicated to bringing local artists premium resources and international exposure opportunities. With the ongoing improvement of end-to-end services, Tencent Musician Platform has become the choice for local indie musicians and it aims to encourage more local artists to present on a broader stage, making their voices heard around the world. TME will continue to strive as a leading platform with global influence to provide support for local musicians and realize the global value of Chinese music.”

Läs pressmeddelande

—–

Soundful, en plattform för musikskapande baserad på AI, har tagit in motsvarande ca 40 miljoner kronor i nytt kapital. Bland investerarna märks Universal Music Group, Microsoft och Disney.

Läs mer

—–

Lästips: A conversation with Merck Mercuriadis of the $2.5B Hipgnosis Song Fund

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson