19 april 2022

JOHANSSON om Deezer, TikTok/Eurovision, Spotify Live mm

Deezer börsintroduceras på Euronext i Paris. TikTok är officiell partner till Eurovision, och sänder finalen direkt i appen. Spotify implementerar livesändningar, och samarbetar med All Things Live kring livepoddar från Rival i Stockholm. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Deezer-aktien kommer att introduceras på den franska börsen i slutet av juli 2022, genom ett sammangående med bolaget I2PO, som leds av f.d. WarnerMedia-chefen Iris Knobloch. Deezer försökte sig på en IPO redan 2015, men det lyckades inte den gången. Nu är det dock klart att bolaget börsintroduceras på Euronext i Paris till ett värde om 1,05 miljarder euro.

Sedan dess har Deezer sakta men säkert vuxit, och har nu närmare 10 miljoner aktiva användare (MAU). Framför allt är tjänsten populär i hemlandet Frankrike, där man har 29 procent av marknaden, och i Brasilien där man har 17 procent av marknaden. Deezer har 90 miljoner låtar i katalogen, och har liksom Apple Music satsat mycket på rumsligt ljud under det senaste året, med Sony 360 Reality Audio.

Den här formen av börsintroduktion (som kallas en SPAC) genomfördes också av den största streamingtjänsten i Mellanöstern, Anghami, för ett år sedan. Anghami gick samman med bolaget Vistas Media Acquisition Company till en värdering om 220 miljoner dollar, och listades på Nasdaq-börsen.

Jeronimo Folgueira, CEO på Deezer, säger angående den kommande börsintroduktionen:

– Today marks an important milestone in Deezer’s history as we embark on a journey to become a publicly traded company on Euronext Paris. We are uniquely positioned on the growing music streaming industry, with a very competitive product, a clear strategy and an experienced and renewed management team to seize this opportunity and create substantial shareholder value.

Med Deezers börsintroduktion kommer alltså majoriteten av de största streamingtjänsterna för musik i världen nu finnas på publika börser, endera i sig ”självt” eller som del av moderbolaget.

Läs pressmeddelande och hela prospektet (PDF)

—–

Livebolaget All Things Live och Spotify kommer genomföra livepoddar under fyra kvällar från Rival i Stockholm, i april och maj. Under parollen ”Livepodd” kommer de Spotify-exklusiva poddarna Rollspelsklubben, Kompaniet, Sweet But Psycho samt Raseriet inta scenen för liveproduktioner.

Samarbetet mellan All Things Live och Spotify är det första mellan de två aktörerna och syftar dels till lyfta kraften i de communities som bildas kring varje podd – och dels till att visa på styrkan i poddinnehållet.

Karin Bäckmark, nordisk podcastchef på Spotify, säger:

– Alla dessa poddar har byggt upp trogna lyssnarskaror med innehåll som sträcker sig från humoristiska rollspelsäventyr och galna utekvällar till goda samtal och samhällskritik. Poddformatet är intimt och som lyssnare får man ofta en nära relation till de poddare man lyssnar mycket på. Därför känns det fantastiskt kul att bjuda in publiken till dessa livekvällar.

Biljetter till samtliga livepoddar, 24 april, 13 maj, 14 maj och 25 maj, finns ute till försäljning via www.allthingslive.se.

Läs pressmeddelande

—–

TikTok och Eurovision har ingått ett partnerskap inför årets final den 14 maj i Turin. TikTok kommer fram tills dess släppa behind-the-scenes-videos och uppdatera nischade Eurovision-spellistor och annat. Både semifinalerna och finalen kommer också sändas live direkt i appen.

Martin Österdahl, Executive Supervisor för Eurovision, säger:

– We’re delighted to be making TikTok the Official Entertainment Partner of the 2022 Eurovision Song Contest, working closely to create even more exclusive and engaging content. The TikTok community really embraced the Eurovision Song Contest last year and now we’re looking forward to giving them unprecedented access to the world’s largest live music event and inspiring a whole new generation of fans.

Läs pressmeddelande

—-

Tinder återlanserar Festival Mode tillsammans med bl a Live Nation och AEG. Festival Mode stängdes ned i samband med att pandemin tog fart, men nu är det återigen möjligt för festivalbesökare att hitta matchningar. Upp till en månad innan festivalen går det att hitta andra som planerar att gå på samma festival, förutsatt naturligtvis att man har angett det i appen.

Funktionen kommer finnas för Lollapalooza i Stockholm, Paris och Berlin, och på ytterligare ett tjugotal andra stora festivaler runt om i världen.

Kyle Miller, VP för Product Innovation på Tinder, säger:

– Music is a universal language and the number-one interest among Tinder members worldwide. So many of our members are excited to jump back into in-person events. We wanted to build on that excitement and offer them a head start at meeting someone new ahead of one of the biggest festival seasons in years. Festival Mode gives you a chance to get yourself back out there, meet new people, and make friends before you hit the festival grounds. It’s a great, low-pressure way to make real world connections again.

Läs mer

—–

Spotify har implementerat livesändningarna från den fristående appen Greenroom direkt i huvud-appen under namnet Spotify Live. Spotify skriver i ett pressmeddelande:

”Spotify Live can now be found both as the stand-alone app listeners and hosts know and love, and as a livestream function in the Spotify app alongside your favorite music and podcasts. Listeners will be able to tune in to live programming on Spotify via the creator’s podcast or artist page, and if they want to participate in the chat or join the host onstage, they can head to the Spotify Live app to do so.”

Till en början kommer det bara vara utvalda livesändningar, även om vem som helst kan fortsätta livesända i den fristående appen. Releasepartyt med Swedish House Mafia sändes t.ex. live i fredags genom Spotify.

Allt innehåll som tillhör Spotify Live har en egen liten pratbubbla i appen, och alla sändningar går att hitta genom att söka ”Live on Spotify” i appen.

Läs pressmeddelande

—–

Lästips: Our data obsession is killing curation in live booking
Steve Backman, agent på Runway Artists, skriver om hur data-analys håller på att förstöra konsten att kunna boka musik till konserter och festivaler.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson