Varför titta på Grammy på tv när man kan samla merch på Roblox? Instagram integrerar Spotify och andra tjänster direkt i chatten. Apple öppnar upp för appar att ta betalt utan provision. Det och mer från Daniel Johansson.
—–
Spotify har uppdaterat Blend-funktionen så att man kan skapa Blend-spellistor med upp till tio andra personer. Deltagarna får en spellista som kombinerar användarnas musiksmak.
Det är också möjligt att ”blenda” tillsammans med kända artister, i Sverige t.ex. med Benjamin Ingrosso. Som användare kan man få ett sharecard som visar i vilken grad ens musiksmak matchar kändisens, vilket sedan kan delas på Instagram, Facebook, Snapchat eller Twitter.
Internationellt är artister som BTS, Charli XCX, Kacey Musgraves, Lauv, Megan Thee Stallion, Mimi Webb, Tai Verdesm Xamã m fl också med i Blend.
Spotify säger i ett pressmeddelande:
”Spotify har en stark tro på att musik för människor samman, och Blend hjälper till med just detta. Vi vet att användare vill kunna connecta och vara sociala med musik. Nu får de nya möjligheter att skapa gemensamma spellistor och därigenom upptäcka ny musik genom andra.”
—–
Harry Styles låt ”As It Was” slog rekord både på Spotify och Apple Music under den första dagen. På Spotify hade låten 21,6 miljoner strömmar globalt, och 8,3 miljoner strömmar bara i USA.
Även i Sverige har låten legat i topp, med en kvarts miljon strömmar första dagen på Spotify och närmare en miljon strömmar efter fem dagar.
På Apple Music var ”As It Was” den mest streamade låten på releasedag hittills 2022, och den slog också rekord som den mest strömmade låten i rumsligt ljud globalt under den första dagen.
Albumet ”Harry’s House” släpps den 20 maj, i rumsligt ljud på Apple Music, och det går att förhandsspara albumet här: https://music.apple.com/us/album/harrys-house/1615584999.
—–
Grammy Awards gick av stapeln under söndagen (eller natten till måndag), och inför evenemanget genomförde spelplattformen Roblox aktiviteter under något som kallades ”Grammy Week”, tillsammans med spelutvecklaren Dubit Games.
Roblox-Grammy involverade konserter (Camilo hade t.ex. konsert den 2 april) och meet and greets med artister som Glass Animals, Walker Hayes och Sofia Carson, inuti spelet.
Förutom det fanns ett gäng med mini games och skattjakter under dagarna innan Grammy Awards, liksom möjligheten att köpa virtuell merch. Roblox säger att det är första gången de genomför vad de kallar en ”brand-funded music activation”, som i praktiken innebär att tredje part betalar och utvecklar allting, och Roblox helt enkelt fungerar som plattform och exponeringsyta.
Planen verkar vara att hyra ut ”Roblox-verse” till andra aktörer framöver. När ser vi den första riktigt stora musikfestivalen som sker cross over i flera spel samtidigt på Roblox? Tänk en virtuell musikfestival som genomförs i Adopt Me, Tower of Hell, Royal High, Jailbreak, Bloxburg, Murder Mystery etc samtidigt, med olika scener.
Här en video med instruktioner för hur man hittade alla ”items” under Grammy Week, för den som inte spelar Roblox och vill förstå vad den delen handlar om. Även i metaverse handlar nämligen mycket om prylar, prylar, prylar.
www.youtube.com/watch?v=CDo7HiDpP-s
—–
Apple har efter massiv kritik äntligen öppnat upp för andra apptillverkare att ta betalt från kunder utan att tvinga dem att göra det genom App Store. Fram tills nu har Apple tagit en provision på 15-30 procent på alla in-app-köp, men nu kan s.k. ”reader apps” lägga in länkar i sina appar som styr kunder till en egen betalningslösning för prenumeration i appen.
Apple skriver att detta gäller appar för ”magazines, newspapers, books, audio, music and video”, vilket inkluderar mycket av innehållssektorn, dock inte gaming. Även fortsättningsvis kommer köp som sker inuti själva apparna, och som sker genom Apples betalningssystem, vara belagd med en avgift till Apple.
Beskedet om den här ändringen kom redan i slutet av förra året, men det är först nu som förändringen genomförts.
Appar som vill kunna ta betalt utanför Apple-verse behöver dock bli godkända med en s.k. External Link Account Entitlement. Appar som inte kommer bli godkända är t.ex. sådana som erbjuder medicinsk konsultation, träning eller undervisning. Apple skriver också:
”Apps that let people access digital content such as music or video, but not as the primary functionality, are not considered reader apps and are not eligible for the External Link Account Entitlement. For example, a social networking app that lets people stream audiovisual content is not eligible.”
—–
Spotify har ingått ett flerårigt avtal med Google som innebär att kunder nu kan välja om de vill betala direkt till Spotify, eller om de vill betala genom Google Play. Spotify skriver i ett pressmeddelande:
”Users who’ve downloaded Spotify from the Google Play Store will be presented with a choice to pay with either Spotify’s payment system or with Google Play Billing. For the first time, these two options will live side by side in the app. This will give everyone the freedom to subscribe and make purchases using the payment option of their choice directly in the Spotify app.”
—–
Epidemic Sound och StreamTV har ingått ett partnerskap som innebär att gamers och andra som strömmar live kan använda sig av 10 000 royaltyfria låtar i sina livesändningar på Twitch, YouTube och Facebook. StreamTV, eller OWN3D, är ett produktionsverktyg för livesändningar som används av många som streamar online.
Förutom de royaltyfria låtarna ingår också 25 000 ljudeffekter. Tom Höglund, Chief Business Development Officer, på Epidemic Sound, säger i ett pressmeddelande:
– We are very excited to team up with StreamTV to provide gamers with thousands of high-quality royalty-free music tracks and sound effects for livestreams. From curated Gaming EDM tracks to the perfect background tracks for chatting around, we have an endless assortment of playlists and sounds for gamers to choose from without ever getting copyright strikes or DMCA takedowns.
—–
Eminems förlag Eight Mile Style stämde år 2019 Spotify, eftersom man anser att plattformen inte hade korrekta avtal på plats för musiken. Det handlar om rätt mycket pengar, 36,5 miljoner dollar, eftersom 243 låtar inkluderas och Eight Mile Style kräver 150 000 dollar för varje låt i skadestånd.
I den senaste vändan har Spotifys grundare och VD Daniel Ek informerats om att han är tvingad att vittna i saken i USA, om än i som mest tre timmar, och på distans om så krävs. Med tanke på att själva rättegången är bestämd att starta i september 2023 har han gott om tid på sig att skicka över Zoom-länken.
Enligt Spotify själva finns det ingen nytta med att just Daniel Ek medverkar i rättegången, eftersom det inte är han personligen som jobbar med att sluta den här sortens avtal, och därmed inte kan tillföra något specifikt.
I själva sakfrågan säger Spotify att man visst har haft licens för låtarna, genom Kobalt Music Publishing, som fungerade som mellanhand till rättigheterna enligt ett tidigare avtal. Eight Mile Style menar dock att Kobalt endast hade rätten att administrera, samla in och fördela intäkter för katalogen, men att man inte hade någon som helst rätt att licensiera ut den.
Den här konflikten startade under en period när Spotify var konstant kritiserade i USA eftersom man inte hade någon mekanisk licensering på plats för en del kataloger, endast licensiering för offentligt framförande. Problemet var att det inte fanns någon generell kollektiv lösning (liknande t.ex. STIM eller NCB) när det gällde den mekaniska licensieringen för streaming i USA, streamingtjänster var alltså tvingade att sluta avtal direkt med många låtskrivare och förlag. Det var samma problem som låg bakom de övriga stämningarna, som på olika sätt gjordes upp i godo.
Nu finns MLC (Mechanical Licensing Collective), som infördes som en del av den nya lagstiftningen baserad på Music Modernization Act år 2018, och som hanterar just den mekaniska delen.
Spotify, och även Kobalt och Harry Fox Agency, som var med på ett hörn, har hela tiden ifrågasatt motiven bakom den här stämningen, framför allt med tanke på att Eight Mile Style och Eminem gladeligen mottog royalties under många år innan de här diskussionerna eskalerade i USA.
Under våren 2021 kom så den officiella stämningen som har lett fram till den rättegång som ska genomföras nästa år. För den som vill läsa hela stämningen: Eight Mile Style, LLC v. Spotify U.S. Inc.
—–
Instagram (Meta) lägger till funktionen att kunna lyssna på musik direkt i appen från streamingtjänster som Spotify, Apple Music, Amazon Music osv. Det gör det möjligt att dela musik direkt i chatten och kunna lyssna på 30 sekunder utan att gå in i en annan app. Den nya funktionen är en del av många uppdateringar som Instagram gjort.
Instagram skriver:
”Play, pause, and re-play: Enabled by integrations with Apple Music, Amazon Music, and Spotify coming soon, you can now share a 30-second preview of that song you just can’t get out of your head, and your friends can listen directly from your chat.”
Synd bara att man inte valde att sätta gränsen på 31 sekunder, så det hade kunnat bli digitalt Vilda Västern i jakten på strömmar även på Instagram. Gränsen på 30 sekunder gör ju att en låt som ”simultan-strömmas” genom Instagram-appen inte genererar någon ekonomisk tick från streamingplattformarna till rättighetshavare.
Läs Instagrams pressmeddelande
—–
CMR, Copyright Royalty Board, som bestämmer royalty-nivåerna i USA, har beslutat att inte godkänna en fortsättning på 9,1 procent för fysiska musikprodukter och downloads i landet. Nivån har legat fast sedan år 2006. Ett av skälen bakom beslutet anges vara att de stora förlagen genom NMPA och majorbolagen kommit överens separat om vad som ska gälla, något som kritiserats av flera branschorganisationer. CRB skriver bl a:
”In the dynamic music industry, there is insufficient reason to conclude that a static musical works rate is reasonable. The determination rendered in 2008, with an effective date of 2006, cannot continue to bind the parties sixteen years later, absent sufficient record evidence that the status quo remains grounded in current facts and is a reasonable option. (….) The contracting parties cannot hide changed application of a statutory rate scheme behind a ‘private contract’ when that contract has implications for non-contracting parties.”
—–
Lästips: What spending $100 on playlist submissions will get you [Case Study]
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se