29 mars 2022

Pophouse Entertainment köper Swedish House Mafias katalog

Swedish House Mafia är först ut att ingå ett samarbete med Pophouse Entertainment i de senares nya omfattande satsning i musikrättigheter. Pophouse förvärvar gruppens musikkatalog och startar samtidigt ett gemensamt bolag med bandet. MI har pratat med Per Sundin och Johan Lagerlöf på Pophouse.

På tisdagen avslöjades det första förvärvet i Pophouse Entertainments nya satsning på köp av musikkataloger. När MI träffar bolagets VD Per Sundin på Pophouse i kontoret i femte Hötorgsskrapan i Stockholm är det en Sundin med den sprudlande energi som en del av oss känner igen från åren som VD på majorbolag, sist Universal Music, bolaget som Swedish House Mafia f ö har ett utlöpande avtal med.

Han kommer från ett styrelsemöte med tunga beslut (”avslöjas nästa vecka”) men kastar sig till synes obesvärad in i ämnet katalog.

Per Sundin pratar om läget för katalogköp i perspektiv av branschsituationen för rättigheter, med kanske 80 % av omsättningen hämtad från just katalog, och i synnerhet de uppmärksammade köpen från aktörer som Hipgnosis och Round Hill de senaste åren. Där har det i princip handlat om copyright, låträttigheter, Pophouse siktar väl så mycket in sig på masterrättigheter.

Pophouse ligger uttalat lågt med vad som väntar efter förvärvet av Swedish House Mafia, men är exakt i hur man kommer att presentera köpen:
– Vi kommer i våra pressmeddelande att berätta vad vad vi vill göra med katalogerna, inte ATT vi köpt dem och för vilka summor, säger Sundin.

Han utvecklar sedan detta i en beskrivning av due dilligence, de undersökande processer som blivit allt viktigare vid företagsförvärv, och hur det påverkar analysen i just musiksammanhanget.
Sundin understryker inte minst värdet i historien, ”storyn” som han säger, kring en akt. Hur detta kan växla ut i allt från arbete med själva låtarna till podcasts, filmer, musikaler. Han kopplar föga överraskande flera gånger till ABBA:s ständigt höjda värde från 90-talets samlingar fram till dagens avatarer, där är han själv involverad och Björn Ulvaeus är en av Pophouse ägare.
Men han nämner också exempelvis Queen (”omsättningen på deras katalog steg med 200 % efter filmen Bohemian Rhapsody”), Elton John och Guns n’Roses.

Pophouse vill alltså inte avslöja något om vad som är på gång i övrigt. Men MI tolkar Sundin som att det ur svenskt perspektiv i så fall handlar om engelskspråkiga artister likt Swedish House Mafia. Det sägs också i ett pressmeddelande att fokus ligger på USA och Storbritannien.

Med detta över till nuet och steg ett:

I ett pressmeddelande på tisdagen sägs att Pophouse Entertainment förvärvar Swedish House Mafias musikkatalog och samtidigt startar ett gemensamt bolag med bandets medlemmar ”för att expandera och bygga vidare på SHMs starka, internationella varumärke och musik. Affären markerar startpunkten för Pophouse Entertainments internationella expansion med fokus på UK och US.”

Pophouse Entertainment erhåller samtliga rättigheter till SHM:s backkatalog (masterinspelningar, kompositörsandelar och förlagsrättigheter), vilken innehåller låtar som Don´t You Worry Child, Greyhound och Save The World. Affären innefattar även Axwell^Ingrossos förlagsrättigheter och masterinspelningar. Pophouse Entertainment kommer nu, i ett gemensamt bolag med medlemmarna i SHM, vidareutveckla och stärka SHM:s varumärke och katalog via nya projekt och musikupplevelser.

Medlemmarna i SHM säger i pressmeddelandet:

– Det känns fantastiskt för oss att samarbeta med just Pophouse Entertainment som kommer att göra så mycket mer än att bara äga vår musik. De investerar inte bara kapital i SHM utan framförallt unik kunskap och erfarenhet vilket kommer att ta vårt musikaliska arv till nya områden och en ny publik.

Den 15 april släpps Swedish House Mafias första studioalbum, Paradise Again, på Republic Records. Bandet har redan nu synts på omslagen till Billboard och SPIN, spelat på The Tonight Show samt fått en hit med Sacrifice The Weeknds nya album. I juli-november ger de sig ut på en ny världsturné, Paradise Again World Tour, där de besöker större festivaler och arenor, bland annat Coachella.

– Swedish House Mafia var helt banbrytande när de kom och tog den elektroniska musiken från klubbarna till arenor världen över. Det ska bli otroligt spännande att, tillsammans med Axwell, Sebastian och Steve, få berätta deras historia för kommande generationer och en ny publik. Pophouse Entertainments förvärv av gruppens masterinspelningar och förlagsrättigheter är en milstolpe för oss, men det är vårt ”joint venture”med medlemmarna i bandet som bäst exemplifierar den typ av partnerskap vi söker i vår framtida expansion, summerar Sundin.

Steve Barnett, legendarisk musikprofil och tidigare vd och styrelseordförande för Capitol Music Group och Columbia Records, ansluter samtidigt till Pophouse Entertainments verksamhet i UK och US. Barnett har 50 års erfarenhet inom musikindustrin. Under sin karriär har Barnett arbetat med artister som AC/DC, Adele, One Direction, Bob Dylan, Sam Smith och Katy Perry. Barnett kommer att leda Pophouse Entertainments arbete med att identifiera intressanta rättighetsinnehavare på den brittiska och amerikanska
marknaden. ”Fokus är musikaliska, banbrytande arv och kataloger med stor potential för expansion och kreativa lösningar för nya målgrupper och plattformar”, som det beskrivs i pressmeddelandet.

– Jag har känt Per och Johan på Pophouse Entertainment i många år nu och vi drivs alla av en strävan att hitta de bästa idéerna och lösningarna för artisterna vi jobbar med. Jag hade också nöjet att arbeta med återlanseringen av ABBA:s låtskatt i USA och Björn Ulvaeus är helt enkelt en av de mest innovativa artisterna och kreatörerna någonsin i musikbranschen. Jag ser verkligen fram emot att jobba tillsammans med hela Pophouse-teamet i skapandet av nya artistsamarbeten i USA och UK, säger Barnett i pressmeddelandet.

Övergripande investeringsansvarig är Johan Lagerlöf, tidigare global chef för musikkataloger och rättigheter på Spotify. Han säger om SHM:

– Vårt förvärv av SHM:s musikrättigheter är bara början på vårt samarbete. Vi kommer nu att investera i, och utveckla, nya projekt och varumärkesbyggande aktiviteter kopplade till SHM:s musik. Tillsammans ska vi öka värdet på gruppens musikaliska arv och nå en ny publik, både fysiskt och digitalt, något vi gjort framgångsrikt tidigare med exempelvis ABBA och Avicii.

När MI pratar med Lagerlöf tas också tråden upp från Sundins beskrivningar av artisters roll som varumärke och deras story. Lagerlöf säger:

– Min lärdom från Spotify är att det finns två bra sätt att öka sin framgång för katalog. Det första är att jobba aktivt med aktiviteter inom tjänsterna och veta hur de funkar. Det andra är ett mycket större arbete och det är att bygga varumärke långsiktigt för att få nya generationer att uppleva musiken, genom nya upplevelser som filmer, musikaler, podcasts eller annat. Där upplever vi en stor lucka i marknaden, samtidigt som det ändå är ett otroligt viktigt arbete för att öka intresset för musik i stort.

Han fortsätter:

-Det är den luckan vi fyller, att bygga ikoniska artisters varumärke och arv gentemot nya målgrupper. Det är något som kräver långsiktiga och stora investeringar. Att köpa något är bara starten på den resan.

Pophouse Entertainment ägs av Björn Ulvaeus, Conni Jonsson och Universal Music. Bolaget grundades 2014 av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson för att stärka och vidareutveckla varumärken och koncept inom nöjesindustrin med exempel som kommande ABBA Voyage i London, nyligen invigda Avicii Experience och det digitala kulturcentret Space i Stockholm. Pophouse Entertainment äger och driver även Nordens ledande podcastproducent Perfect Day Media samt Cirkus och ABBA The Museum.

Lars Nylin

Foto Albin Händig