2 november 2021

JOHANSSON om kvartalsrapporter, FUGA, musikkonsumtion mm

CISAC rapporterar att intäkterna till musikskapare gick ned med 1 miljard euro under år 2020. IFPI släpper ny undersökning av musikkonsumtion på de 20 största musikmarknaderna. Spotify och Apple med kvartalsrapporter, och FUGA tar över distributionen av Beggars Group. Det och annat med Daniel Johansson.

—–

Kvartalsrapporterna för Q3 2021 duggar tätt från de börsnoterade bolagen som är relaterade till musik.

Spotify rapporterar en ökning av antalet månatligt aktiva användare med 19 procent jämfört med samma kvartal förra året, en lite större ökning än vad de hade räknat med. Totalt har Spotify nu 381 miljoner aktiva användare, varav 172 miljoner är betalande användare.

Återigen gör man en vinst, vilket innebär att Spotify nu har rapporterat vinst för samtliga tre kvartal under 2021, vilket rimligtvis bör innebära att Spotify för första gången kommer rapportera vinst vid årsredovisning. De totala intäkterna för det tredje kvartalet blev 2,5 miljarder euro, med en vinst på 75 miljoner euro.

Den genomsnittliga intäkten per användare och månad (ARPU) ökade till 4,34 euro, och kan främst härledas till ökade prenumerationskostnader för premium-abonnemang i många länder.

Churn rate (antalet prenumeranter som slutar) har gått ned, och Spotify förväntar sig att den totala churn raten för 2021 kommer att vara lägre än 2020.

Daniel Ek sade i samband med att siffrorna presenterades:

– We had a very strong quarter. The business is doing really well and I’m pleased that we continue to deliver across the areas that are fundamental to our growth and long term strategy. Audio is our right to win. While we have been relentless in our pursuit of being the world’s largest audio platform, it’s still early days and we are just getting started.

Läs hela kvartalsrapporten (PDF)

—–

Även Apples kvartalsrapport visar på stark tillväxt i det segment som kallas ”tjänster”, som förutom Apple Music inkluderar Apple TV+, App Store och iCloud. Intäkterna låg på 18,3 miljarder USD under kvartalet, men Apple särskiljer inte de olika tjänsterna åt i rapporteringen vilket gör det svårt att veta exakt hur mycket Apple Music hade i intäkter.

Totalt har man nu 745 miljoner prenumeranter på samtliga tjänster, men specificerar inte hur många som prenumererar på just Apple Music. Den senaste siffran 72 miljoner är från sommaren 2020, och kanske kan man tänka sig att Apple väntar på nästa offentliga uppdatering när man når 100 miljoner betalande prenumeranter.

Undertecknad medverkade för övrigt vid ett litet event förra veckan där Apple Music hade bjudit in för att demonstrera och berätta mer om satsningen på ”rumsligt ljud” (Spatial Audio el. Dolby Atmos). Framför allt är det de nya hörlurarna med ”dynamisk huvudspårning” som är intressant, där ljudet alltså anpassar sig till hur man rör huvudet.

Har du rätt utrustning och vill testa finns t.ex. spellistan Hits med rumsligt ljud.

Apple Music lanserades för övrigt på PS5 i förra veckan, och passar också på att berätta att Adeles album 30 slagit rekordet som det mest ”pre-added” albumet någonsin på en vecka, samt att låten Easy On Me är nr 1 på Apple Music’s Daily Top 100 i 89 länder.

—–

Swedish Sound Engineering Society (SSES) håller en prisceremoni på Soundtrade nästa vecka, där de delar ut den ”Gyllene regeln”, ett pris riktat mot ljudtekniker som i många fall är doldisar bakom kulisserna. I år blir det två som får priset, eftersom pandemin satte stopp för att samlas under det förra året.

Ronny Lahti har under årens lopp gjort över 600 produktioner, med artister som Europe, Robyn, Britney Spears, Shanghai, Veronica Maggio, Monica Zetterlund, Roxette, Lisa Nilsson, Westlife, Bo Kaspers Orkester, Christian Falk, Lars Winnerbäck och många, många fler, och är en av de som får den Gyllene regeln.

Ett utdrag ur motiveringen lyder:

”Pristagaren av årets Gyllene Regeln är en ödmjuk doldis som ofta omnämns som en av ljud- och musikbranschens största och mest älskade förebilder. I över fyra decennier har han med sitt lugna och empatiska sätt varit en kompetent stöttepelare för den mängd artister, musiker, producenter, assistenter och andra ljudtekniker som han har arbetat med. De som under årens lopp befunnit sig i samma studio som honom vittnar om samma sak. Det vill säga Ronny Lahtis varma och medmänskliga bemötande och den vackra ljudklangen som ger hans tusentals mixar dess unika tidlösa signum.”

Pristagaren för år 2021 avslöjas vid ceremonin som går av stapeln under kvällen onsdagen den 3 november i Nya Soundtrade Studios, med mingelstart kl. 18.00.

Länk till eventet

—-

IFPI (London), skivbolagens globala branschorganisation, har släppt rapporten Engaging with Music, där man genomfört en stor undersökning av musikkonsumtionen på de ca 20 största musikmarknaderna ekonomiskt, inklusive Sverige. Dessa länder utgjorde 91 procent av de totala musikintäkterna för inspelad musik under år 2020.

Beroende av storlek på de olika länderna har man haft grupper om 1 000 – 4 000 personer, totalt 43 000 respondenter i åldern 16 – 64 år.

Resultaten visar att 32 procent huvudsakligen använder ett streamingabonnemang på en musiktjänst av typen Spotify, Melon, Apple Music etc (gratis och premium sammanslaget) för att lyssna på musik på veckobasis.

22 procent har video med musik (YouTube) som främsta källa till musikkonsumtion, och 11 procent använder en app för ”short videos” (TikTok främst).

Bara 16 procent anger radio som den huvudsakliga källan till musik varje vecka, vilket är ganska anmärkningsvärt med tanke på att samtliga stora radiomarknader som t.ex. USA, Storbritannien, Australien finns med i undersökningen. Samtidigt var det här inte en flervalsfråga, utan man kunde vara ange en främsta källa till musikkonsumtion.

Tittar man istället på den totala radiokonsumtionen, som ju sker i kombination med allt annat lyssnande på t.ex. streamingplattformar, är musiken det viktigaste skälet till varför man lyssnar på musik för 74 procent av alla respondenter.

Ytterligare ett intressant resultat var att hela 30 procent anger att man använder illegala alternativ för att lyssna på musik, en rätt hög andel. 27 procent anger att man brukar rippa strömmar till nedladdningsbara musikfiler.

IFPI presenterar också hur många som strömmar musik på tre fokusmarknader, Kina (97%), Indien (94%), och Ryssland (82%). Intressant med Ryssland var att 82% alltså angav att de strömmar musik, men bara 31% gör det via en premiumtjänst. Nämnas bör dock att alla de som svarat på enkäterna ju är aktiva internetanvändare (enkäter genomfördes online med hjälp av AudienceNet), och därmed kanske inte representerar hela befolkningen fullt ut i respektive land.

Topp 5 länder för musikkonsumtion tidsmässigt på betalda streamingabonnemang var:

1. Mexiko: 67%
2. Sverige: 62%
3. Brasilien: 57%
4. Tyskland: 54%
5. Storbritannien: 52%

Hela rapporten (PDF)

—–

CISAC, det globala samarbetsorganet för insamlande sällskap (som t.ex. STIM), visar i sin årsrapport för 2020 att musikskapare i hela världen gick miste om 1 miljard euro på grund av pandemin. Det var en nedgång med 10 procent jämfört med år 2019.

Specifikt var det området live som minskade drastiskt, med 55 procent. Samtidigt ökade intäkterna från digital distribution som t.ex. streaming, med 16,6% jämfört med år 2019, där länder som Indonesien, Thailand, Mexiko och Vietnam ligger i topp vad det gäller tillväxt.

Samtidigt som de digitala intäkterna ökar, uppmärksammar CISACs president Björn Ulvaeus att streamingen inte kan rädda hela ekosystemet, vilket blivit extra tydligt under pandemin:

– Today, creators work in an inequitable eco-system. If we accept that the song – or the creative work of any repertoire – is the foundation of our creative industries, why do we then accept the near-invisibility of the creator in the commercial value chain?

– When I took on the presidency of CISAC in May 2020, the subjugation of the creator was already a massive issue. Then COVID struck, highlighting two things. First, that streaming is fast heading towards being the most important source of creators’ earnings in the future. And second, that streaming revenues, however fast they grow, are currently simply not providing a fair reward when shared across millions of individual recipients.

Läs mer

—–

Distributören FUGA har fått en stor kund när man ingår samarbete med Beggars Group för distribution av musik till de digitala plattformarna. Bland de labels som nu kommer distribueras av FUGA ingår XL Recordings (Adele, Beck, Radiohead m.fl.), 4AD, Young Recordings, Matador och Rough Trade Records.

Liz Northeast, som tidigare varit på både The Orchard och AWAL, har fått rollen som General Manager UK på FUGA och kommer ansvara för såväl Beggars Group som andra kataloger de distribuerar.

Simon Wheeler, Director of Global Commercial Strategy på Beggars Group, säger i ett pressmeddelande:

– FUGA’s industry-leading software and an impressive breadth of experience working with the independent music sector makes them an ideal delivery partner for us. Their best-in-class supply chain will allow us to maintain full control over our rights and catalogue while servicing our digital partners around the world and keeping up with the many and varied developments in the modern digital marketplace.

Läs pressmeddelande

—–

Led Zeppelins diskografi finns nu tillgänglig för användning på TikTok, inklusive de största hitsen som t.ex. Stairway to Heaven och Whole Lotta Love. Led Zeppelin har också startat ett eget konto.

Hashtaggen #Led Zeppelin har just nu 260 miljoner views på alla olika videos på TikTok, och med låtarna lagligt tillgängliga för alla att använda skulle man kunna tänka sig att åtminstone någon av låtarna får eget liv liknande ”Dreams” med Fleetwood Mac.

—–

Lästips 1: Amazon, Spotify, Apple, others are reinventing live audio. Will you be ready?

Lästips 2: How Audience Insights Are Improving the Fan Experience

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se