Många frågade sig vad Eric Hasselqvist hade i kikaren när han lämnade Ten och styrelseuppdragen för Stim och Musikförläggarna. Nya musikbolaget K51 är en del av svaret. Tillsammans med David Lindgren-Zacharias vill han skapa ett projekt där det är kul och enkelt att ge ut musik.
Som många av MI:s läsare vet var Eric Hasselqvist medgrundare av Stockholm Records och Stockholm Songs på 90-talet. Fram till nyligen var han CFO på Ten Music Group och VD för Publishing Company Ten och mellan åren 2017 och 2020 var han ordförande för Musikförläggarnas styrelse.
Berätta om visionen bakom K51!
– Idén med K51 är att det ska vara kul och enkelt att skriva, spela in och ge ut musik. Basen är studioanläggningen på Kammakargatan 51. Vi har renoverat den lite och tanken är att det ska vara den sociala mötesplats som behövs även i ett digitalt samhälle. Det är ingen lyxanläggning, men förhoppningsvis en plats med skön stämning. Där jobbar också låtskrivare och producenter som inte är signade till K51, så det är inte alls någon sluten miljö. Vi försöker också förenkla avtal mm, allt har blivit så krångligt idag, men vi har till exempel likadana avtal med alla låtskrivare, och är helt transparenta med vad avtalen innebär. ”Kul och enkelt” är väl visionen då!
Du driver K51 tillsammans med David Lindgren-Zacharias. Vad är det som gör att ni funkar så bra ihop?
– Vi känner varandra sen länge via BD Pop i Luleå och olika projekt på Universal för en del år sen, som till exempel Ted Gärdestad tribute-albumet För Kärlekens skull. Vi funkar bra tillsammans eftersom vi kompletterar varandra väldigt bra. Jag har lite mer fokus på business-sidan och lång erfarenhet från skivbolag, förlag, Stim med mera, medan David är otroligt bra på låtskrivande och musikproduktion. Sen tänker vi väldigt lika, vi gillar hits och ogillar överdrivet teoretiserande och komplicerade cred-resonemang. Keep it simple!
Just nu har ni nästan bara kvinnliga writers, producenter och artister kontrakterade. Hur har det blivit så?
– När vi började signa writers och artister blev det bara kvinnor till att börja med. Ett exempel är artistduon Gemelle, som dessutom är producenter själva. Men det var inget politiskt korrekt koncept eller så, bara en slump att det råkade vara så att de bästa som vi hittade var kvinnor. Nu har vi signat in några killar också, så det kanske jämnar ut sig på sikt. Men vi har inget excelblad med gender-statistik eller så… Är någon bara bra på att skriva, producera eller vara artist, så spelar det ingen roll vem det är.
Hur ser de närmaste planerna ut för K51 och för dig själv?
– Vi har ingen storlagen expansionsplan eller nån snygg power-point presentation att visa upp, men vi håller ju såklart på för att vi ska skapa hits. Och det kommer spännande utgivningar framöver, det finns till exempel en låt som heter Monster som vi tror oerhört mycket på. Det får ta den tid det tar. Såklart så sköter vi allting på ett professionellt sätt, när det gäller förlaget så tar vi exempelvis hjälp av Kobalts Stockholmskontor. Men viktigast är faktiskt att det ska vara roligt.
– Jag lämnade förra året styrelserna i STIM och Musikförläggarna och jobbar inte heller dagligen med Ten längre. Däremot är jag kvar i styrelsen för Ten Music Group, och hjälper även till som konsult där med avtalsfrågor, avräkningar och sånt, när det behövs.
Christel Valsinger