Konsertarrangören Luger och sociala medier-plattformen TikTok arrangerar i augusti två konsertkvällar, under namnet TikTok Sesh. Konserterna som äger rum på Södra Teatern, sänds i TikTok-appen och inkluderar Miriam Bryant, Jireel, Daniela Rathana och A36.
Våren 2021 öppnade TikTok sitt nordiska kontor, placerat i Stockholm. Syftet med kontoret är att utveckla Tiktoks närvaro på de nordiska marknaderna, och genomföra samarbeten som marknadsför appen. I samband med att kontoret öppnades, sade Liv Sandberg, Managing Director:
– Sverige är ett kraftverk när det gäller teknologi och det nordiska teknikekosystemet blomstrar, så vi är mycket glada över att öppna ett kontor i Stockholm. TikTok har välkomnats med stor entusiasm och vi ser en stadigt växande trend där allt fler svenskar, både individer och annonsörer, använder appen för att låta sin kreativitet flöda.
Farhad Zand, Head of Music Partnerships på TikTok, säger i sin tur i ett pressmeddelande.
– Musik är en central del av TikToks DNA och det är fantastiskt att nu genom vår nordiska närvaro tillsammans med Luger kunna ge vårt community två exklusiva konsertkvällar med så framstående artister. TikTok Sesh blir ännu ett sätt för musiker och fans att mötas live via plattformen.
Konsertkvällarna arrangeras den 25 och 26 augusti. Ett begränsat antal personer får se konserterna på plats på Södra Teatern. Varje artist kommer att utmana till sina egna TikTok Sesh-challenges, som ger fyra vinnare biljetter till livegigen. Tävlingarna hittar man på respektive artist Instagramkonto. Konserterna sänds också i TikTok-appen.
– Pandemin har tagit hårt på livescenen, men trots det har folk varit oerhört kreativa med att upprätthålla musiken och kulturen, det är där Tiktok kommer in stort. Det är oerhört kul att tillsammans kunna skapa en ny satsning med vad vi båda är bra på, boka artister och skapa en grym produktion, samt digital närvaro och skapa en viral happening, säger Sulekha Daar, Marknad och PR Manager på Luger.
Christel Valsinger & Daniel Johansson