Kampanjen ”Dante’s Heartbeats” för Hjärtebarnsfonden har vunnit guld på Clio Awards i kategorin Music-adapted. Kampanjfilmen är framtagen av reklambyrån Abby Priest i samarbete med Universal Music Publishing och innefattar The Knifes låt ”Heartbeats”, tolkad av Amason.
Internationella Clio Awards uppmärksammar och belönar innovation och kreativ prestation inom reklam, design och kommunikation sedan 1959. Priset anses vara ett av världens mest prestigefyllda inom reklam.
Dante’s Heartbeats är en kampanj för Hjärtebarnsfonden, en organisation som bidrar till forskning om och stöttar barn med hjärtfel. Till kampanjfilmen har gruppen Amason spelat in Karin och Olof Dreijers (The Knife) låt Heartbeats i en version med samplade hjärtslag från ettåriga Dante, som är född med defekter på hjärtat.
Kampanjen är skapad av byrån Abby Priest och music supervisors har varit Andre Brink och Jonas Holst på Universal Music Publishing. Låten är producerad av Pontus Winnberg i Amason.
Kampanjen har tidigare även vunnit tre statyetter på Eurobest, som MI skrivit om här. Här finns även en intervju med initiativtagaren Oskar Hellqvist.
Christel Valsinger