I Sydkorea introduceras två stora TV-shower, som flyttar fram gränserna för AI och musik, och som återuppväcker bortgångna koreanska stjärnor. Brittiska PRS får kritik för sina nya tariffer för onlinesändningar. Det och mer från Daniel Johansson.
—–
Under två dagar, 8 – 9 december, hålls webinar för branschen kring det nya DSM-direktivet, specifikt vad det gäller artikel 17. Det är Pex tillsammans med Music Business Association som arrangerar eventet, som är gratis att medverka vid.
Webinaret startar kl. 17.00 idag, med Jake Beaumont-Nesbitt, VP of Innovation and Education på International Music Managers Forum som inleder det hela, varpå det blir paneler med bl a Helen Smith från Impala, Portia Sabin från MBA, Scott Farrant från Kobalt, Larry Mills från We Are The Hits m fl.
Webinaret pågår i två timmar varje dag, och imorgon är det ytterligare panelister som kommer diskutera ämnen som ”Getting Rights Right From the Start” och ”What Rightsholders Should Expect from UGC and Social Media Platforms in a Post Article 17 World”.
Programmet ser ut kunna bli väl spenderad tid för verksamma i branschen.
https://musicbiz.org/events/article-17-pex-event/#eventagenda
—–
Den 16 december startar den sydkoreanska TV-kanalen Mnet (Sydkoreas MTV) en ny show, där man väcker döda artister till liv med hjälp av hologram och AI-skapade röster. Sången kommer alltså genereras ”på riktigt” genom att man har lärt en röstsyntes att kopiera originalartisternas röster.
Showen kallas ”One More Time”, och först ut är hiphop-gruppen Turtles, med frontpersonen Turtleman som gick bort år 2008 i en hjärtattack, bara 37 år gammal. Även de andra medlemmarna i gruppen, som fortfarande lever, kommer att framträda tillsammans med sin gamla bandmedlem.
Avsnitt två kommer att innehålla ett hologramframträdande av en av de absolut största och populärasta artisterna i Sydkorea under 1980-talet, Kim Hyunsik, som dog år 1990.
Förmodligen är det dock det kommande avsnittet där supergruppen BTS framträder tillsammans med hologrammet av bortgångne Shin Hae-chul som kommer locka flest tittare, i början av nästa år.
Yoo Seung-yeul, producent av showen, säger:
– In a music industry filled with K-pop idols, I wanted to show to the younger generation the type of music and artists their parents listened to. Also, everyone in Korea is weary from the lengthy COVID-19 situation. For me, the fun and upbeat songs of Turtles gave me strength. I wanted to offer consolation to everyone with Turtles’ energetic songs and Kim Hyun-sik’s touching songs.
Att AI och musik är hett i Sydkorea rådet det ingen tvekan om. Den 22 januari drar en annan TV-serie igång, på kanalen SBS, som heter ”Battle of the Century: AI vs. Human”. Olika former av experter och proffs kommer tävla mot AI, inom sex områden, varav ett är musik.
Det första avsnittet i den serien kommer innehålla en tävling mellan AI-versionen av Kim Kwang-suk, som dog 1996, och den levande artisten Kim Bum-soo.
En fråga som diskuteras i den koreanska branschen just nu är hur det här relaterar till upphovsrätten. Yoo Seung-yeul säger att det viktigaste har varit att få godkännande från familjerna:
– We were most careful when getting permission from the late singer’s family members. We put the opinions of family members as our utmost priority when making the program. We met with not only family members, but also teammates and close friends. If we had any trouble with copyright or obtaining permission from family members, we didn’t proceed.
Innan corona-pandemin var det en hel del hologram-artister som var ute på fysisk turné runt om i världen, något som självklart har stannat av. De två första datumen för ABBA´s hologramturné var satta här i december, i England, men även den turnén är så klart framskjuten.
Den stora skillnaden mellan det man gör i Sydkorea jämfört med tidigare hologram är dock i hur sångrösterna genereras tekniskt, tidigare har det i första hand handlat om inspelningar som man sedan skapat hologrammet kring, medan man nu har lärt programvaror att låta precis som originalartisten.
Med den extremt snabba utvecklingen inom AI-genererad röstsyntes, med högkvalitativa återgivningar (delvis beroende av hur bra historiska inspelningar det finns av rösten), blir det också möjligt för dessa AI-röster att inte bara sjunga sina egna låtar, utan även andras.
Kanske något för SVT att plocka upp till På Spåret eller Doobidoo? Möjligheten att inte enbart ha levande musiker och artister som medverkar, utan även hologram med avancerad röstsyntes av gamla kända svenska artister som gått ur tiden? Det vore nåt.
—–
I takt med att livesändningar online växt explosionsartat under 2020 ökar också intresset för att hitta licensieringslösningar som ska hantera den upphovsrättsliga insamlingen och fördelningen på området. Brittiska PRS for Music har beslutat att 8 – 17 procent av de digitala/virtuella biljettintäkterna i UK ska betalas av arrangören, något som lett till ett ramaskri bland artister och managers.
Det som gör att man reagerar är att tariffen ligger klart mycket högre än den vanliga nivån på 4,2 procent för fysiska konserter. Med den nya tariffen för livesändningar, som också ska fungera retroaktivt för år 2020, ska den som genomför livesändningen betala 8 procent upp till 50 000 pund i intäkter, och sedan gradvis upp till max som är över 450 000 pund, då 17 procent av intäkterna ska betalas till PRS.
Det är ytterst få som kommer upp i de nivåerna, och därför skulle man nästan kunna säga att den högsta tariffen är satt för att specifikt få in pengar från ett par genomförda konserter i UK.
Music Managers Forum UK skriver i en offentlig skrivelse som publicerades i fredags bl a:
”In a year when live shows have effectively shut down, and with more uncertainty ahead, livestreaming has presented artists with one of their few opportunities to perform and connect with their fans. For the sake of all artists, songwriters and the wider industry, it is crucial that this new format is allowed to grow and thrive. Charging artists up to 4 times the live rate strangles rather than nurtures this innovation.”
—–
En ny tjänst för att söka efter och hantera royalties kommer lanseras under 2021. Plattformen är utvecklad av ett team bestående av folk från ASCAP, Harry Fox Agency, Microsoft och ett gäng programmerare och data scientists. Målet är att plattformen ska göra det enklare för rättighetshavare, främst förlag och låtskrivare, att snabbt få en överblick kring vad som händer med deras katalog.
Förhoppningen är att plattformen framför allt ska hjälpa till att hitta intäkter som idag inte når fram till korrekt rättighetshavare, pengar som fastnar i den ofta ganska komplexa processen mellan olika länder och organisationer. Den första beta-versionen ska lanseras senare i december, och den som vill testa lite senare i år kan signa upp för ett testabonnemang fr o m den här veckan.
—–
I fredags genomfördes en intressent livesändning av kinesiska mobiltillverkaren OnePlus, där mobiltelefoner hade monterats i en kupol som den danska artisten Mads Langer framträdde inuti. Konserten kallades för The Phone Dome Concert. Femtio fans var utvalda till att finnas med i kupolen via sina smartphones, och fick sin egen unika vinkel på hela konserten genom den monterade mobilen.
—–
Lästips: Spotify is exploring the digital asset and cryptocurrency space
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se