En av orsakerna bakom det svenska musikundret har ofta angetts vara den svenska Musikskolan, att så många tidigt lär sig att traktera ett instrument. MI träffade Peder Bylander från SoundLily, en app som vill ta musikundervisningen ett snäpp till.
En vanlig eftermiddag på en vanlig skolgård i Sverige. Skolan har slutat, och ut väller barnen från mellanstadiet och högstadiet. För tio år sedan hade några kanske sprungit till fotbollsplanen, eller kanske till hockeyrinken lite längre upp i landet. Små grupper av elever kanske hade stått och pratat lite, innan alla ganska snabbt börjat promenera hemåt.
Spola fram till år 2020. Ut genom dörrarna kommer ungarna med sina smartphones i högsta hugg.
De liksom snubblar ut, trillar på varandra, eftersom alla har blicken fullständigt fastnaglad vid mobilen. Några kollar Snapchat, andra kollar TikTok, ytterligare andra springer för att fånga pokemons, kanske finns det en pokemon med över 1 000 CP runt hörnet.
Tänk så snabbt beteenden kan förändras, och jag har många gånger slagits av hur roligt det ser ut när hundra ungar nu för tiden fumlar sig ut genom skoldörrarna, alla gloendes ned i händerna med gamnacke, äntligen är skolan slut, nu kan vi återgå till det riktiga livet, i mobilen.
Man kan tycka att i en sådan verklighet skulle intresset för att spela fysiska instrument, piano, gitarr, fiol, ha minskat, men det verkar inte så.
Det finns undersökningar som visar att 9 av 10 elever i åldern 7-16 år vill lära sig spela ett riktigt instrument. Samtidigt är det långt ifrån alla som gör en verklighet av det, och i Sverige är det en ökande andel elever som hoppar av Musikskolan, framför allt killar, för att man helt enkelt tycker att undervisningsformen är för tråkig.
SoundLily är ett företag och en app som vill kombinera barns och ungdomars mer eller mindre utvecklade mobilberoende med att lära sig spela musik. De kallar det för ”music edtech”, och MI passade på att ställa några frågor till medgrundaren och VD-n Peder Bylander.
Berätta mer om SoundLily, hur fungerar det?
– Appen, som vi lanserade i våras, gör det enklare och mer lustfyllt för musikelever och privatpersoner att lära sig spela musik. Det finns massor med forskning som visar en tydlig koppling mellan psykologiskt välbefinnande och att kunna spela musik. Bara det faktum att man klarar av att spela ett instrument, även om det är rudimentärt, har visat sig vara en riktig boosthöjare för humöret.
– Appen inriktar sig egentligen mot alla som har ett intresse i musikundervisning, elever, musiklärare, musikförlag och även privatpersoner. I appen finns noter, bakgrundsmusik, man kan justera pitch och tempo manuellt, samt andra funktioner för att underlätta inlärning. Just hastigheten har visat sig vara viktig för nybörjare, att kunna sänka den men ändå ha bibehållen kvalitet på musiken.
Vad är skillnaden mellan SoundLily och andra liknande appar för att lära sig spela ett instrument?
– En av de största skillnaderna är att vi levererar riktig musik, d.v.s. originalinspelningar som licensieras från rättighetshavarna. De flesta andra appar har ganska dålig kvalitet på sina ”covers” medan vi vill jobba med den riktiga musiken. Redan från början bestämde vi oss för att vi skulle sätta en hög kvalitetsstandard, både vad det gäller tekniken och vilken musik som finns med.
– Ett mål har varit att det ska vara avskalat och superenkelt att förstå, samtidigt som musiken i appen ska ha så hög kvalitet och det ska vara njutbart att även bara kunna lyssna till musiken utan att spela. En annan viktig sak är att det ska vara roligt. Musikundervisning är fortfarande en ganska gammalmodig del av musikbranschen, den har inte riktigt följt med i den tekniska utvecklingen, och vi vill sätta en ny standard där det faktiskt blir kul att lära sig spela.
Vilka står bakom SoundLily?
– Ursprungligen var det Malin Thurén, som är professionell violinist, som tillsammans med sin bror Henrik kom till mig år 2015. Malin hade ett problem när hon själv undervisade, ett problem som var av mer fysisk natur, hon var helt enkelt trött på att gå omkring och bära på tunga notböcker och CD-skivor. Det blev starten på utvecklingsprocessen, som sedan lett till att SoundLily är vad det är idag.
– Under resans gång har många andra blivit involverade, som t ex David Stenmarck och Martin Gemvik, och idag har vi ett starkt team med en Advisory Board som också inkluderar Patrik Sventelius, Andreas Liffgarden, Epidemic Sound och Industrifonden. Nämnas bör också ALMI Invest, Vinnova, Kungliga Musikhögskolan och Connect Sverige, som alla på olika sätt har varit, och är, involverade.
Om du försöker se in i framtiden, vart befinner sig SoundLily om några år?
– Det här året har ju varit lite speciellt, men vi har sett en spännande trend med ökad instrumentförsäljning i länder som haft lockdown, vilket innebär att fler är intresserade av att lära sig spela hemma just nu. Bara i Europa finns det just nu ca 16 miljoner människor som försöker lära sig att spela ett instrument. I Storbritannien har försäljningen av instrument ökat med 80 procent under året.
– Generellt har det också varit en stor ökning i användandet av den här sortens appar i år, och vi har lite fått en flygande start sen lanseringen i våras. Så något positivt trots allt med pandemin. Norden är naturligt den största marknaden för oss just nu, men vi kommer expandera till övriga Europa och USA inom kort.
– Vi tror verkligen på musiken som ett sätt för framför allt barn och unga att hitta glädje, och därför är mobilen eller plattan det perfekta verktyget att använda sig av. Och vem vet, framtidens stora artister och musiker från Sverige kanske inleder sin bana idag med att lära sig spela genom SoundLily.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se