Daniel Johansson, MI:s ständige guru på allt ”digitalt” i och omkring musikbranschen, dök nyligen upp i respekterade tidningen Music Business Worldwide, som front för det europeiska forskningsprojektet FuturePulse. En redaktionsintern 4 Snabba kändes självklar.
Hur förklarar du konceptet FuturePulse så att även vi digitala analfabeter förstår?
– FuturePulse (www.futurepulse.eu) är ett forskningsprojekt som tar fram nya metoder och modeller för prediktion inom musikbranschen baserat på maskininlärning. Specifikt har vi fokuserat på prediktioner kring framtida popularitet för genrer, artister och låtar, på olika marknader. Genom att analysera historisk data kan man skapa kvalificerade gissningar av hur t.ex. en genre kommer att bete sig på den svenska marknaden under de kommande veckorna och månaderna. Samma sak går att göra på artistnivå och låtnivå, något som kan vara mycket användbart för t.ex. labels, förlag och aktörer i livebranschen.
– I förra veckan släppte vi en s.k. ”demonstrator”, en plattformsdemo i alpha-version (pre-beta), och med en begränsad mängd data. Ett av målen med projektet har varit att använda både konfidentiell data från labels, distributörer, streamingtjänster, tillsammans med offentlig data, och baserat på den kombinationen kunna göra bättre prediktioner än om man enbart hade använt öppen publik data. I dagsläget klarar plattformen av att göra prediktioner upp till 12 veckor, med förvånansvärt hög exakthet i vissa sammanhang, som t.ex. i sociala medier och vad gäller genre-popularitet.
Hur länge har projektet pågått och vilka har utmaningarna varit?
– Projektet startade hösten 2017 och avslutas i december 2020, så vi är inne på slutspurten. Men, resultaten kommer utan tvekan användas och arbetet fortsätta även under 2021, vi har fått stort intresse från olika aktörer i branschen om att på olika sätt integrera och implementera tekniken. Den nu släppta plattformen är bara en demo, det är tekniken bakom kulisserna som jag tror kommer kunna få betydelse. Och det mesta av resultaten har publicerats i ett tjugotal vetenskapliga artiklar och ”deliverables” under projektets gång, som andra aktörer också kan använda sig av.
– En av de stora utmaningarna har precis som vanligt varit att få tag på data. Det spelar ingen roll hur bra AI-algoritmer och teknisk infrastruktur man utvecklar, om den data man bygger allt på är bristfällig, felaktig, orensad, ”smutsig” data, eller att det helt enkelt saknas data. Därför har det varit helt centralt för projektet att jobba nära partnern Playground Music, där vi kan få detaljerad data för att kunna utveckla robusta modeller.
– Under 2020 har den största utmaningen dock varit corona-pandemin. Det var under det här sista året som vi på allvar skulle testa modellerna på livebranschen, framför allt tillsammans med partnern Sonar, men allt har ju i princip varit nedstängt. Även use caset bakgrundsmusik, med partnern Soundtrack Your Brand, har varit starkt påverkade av situationen.
Vad är din egen roll?
– Jag var med och skrev ansökan en gång i tiden, tillsammans med BMAT, Playground och grekiska forskningsinstitutet CERTH. Under projektets gång har jag främst representerat Soundtrack Your Brand och jobbat med den kravställning som vi tidigt satte upp kring användning av tekniken inom B2B-musik. Nu när vi är på gång med att presentera resultaten för världen, så håller jag i lite paneler och webinarer, förutom att sitta i en massa, massa möten med företag som är intresserade.
– Även om själva forskningsprojektet, som förutom tidigare nämnda partners också inkluderar Musimap, IRCAM och ATC, tar slut vid årsskiftet är jag övertygad om att det bara är början på hur den här tekniken kommer kunna användas. Jag har beskrivit det som att vi har skapat ”Frankensteins monster” under de här tre åren, nu ska vi tillsammans med branschen komma underfund med vad monstret kan göra…
Vad gör du annars utöver detta – och MI?
– Jag utgår från Göteborg, jag bor i Lindome, faktiskt bara ett par hundra meter från vinylfabriken Spinroad Vinyl och studion Spinroad Studios. Förutom att jag skriver på MI så är jag knuten till Linnéuniversitetet som forskare och lärare, men även till DMG Education där jag precis avslutat en kurs som just handlar om analys i musikbranschen.
– Jag har haft förmånen att få bevaka hela den digitala utvecklingen ända sedan 1990-talet, på olika sätt, och under årens lopp jobbat med rätt många olika organisationer i branschen. Man kan helt enkelt säga att jag är en data- och musiknörd som haft turen att få syssla med det jag gillar mest.
Fotnot: Daniel Johansson har varje vecka en krönika med notiser i Musikindustrin.se. Daniel nås på daniel@musikindustrin.se.
Lars Nylin