Polaris Hub skriver en ny form av multinationellt licensavtal med YouTube, ICE skriver licensavtal med Triller, Jubel med ny föreläsartjänst och annat från Daniel Johansson.
—–
Polaris Hub, samarbetet mellan danska Koda, finska Teosto, isländska Stef och norska Tono, har slutit nytt avtal med YouTube. Det nya avtalet ersätter de olika ländernas lokala och enskilda avtal med ett gemensamt multinationellt avtal, och klarerar samtidigt musiken för användning i stora delar av den övriga världen, som i hela Europa, Asien, Mellanöstern, Afrika etc.
Det innebär alltså att organisationerna genom Polaris Hub skrivit gemensamt licensavtal för en mängd andra marknader, utan att YouTube behöver skriva licenser med dessa länders inhemska rättighetsorganisationer. Syftet med det här avtalet är att förenkla både för YouTube, och för låtskrivare och förlag i Danmark, Finland, Norge och Island, att få korrekta utbetalningar från YouTube.
Intressant i sammanhanget är att förutom kompositörer och förlag, inkluderas även textförfattare i avtalet.
Det nya licensavtalet gäller användargenererat innehåll, covers, och TV-program som tillgängliggörs på YouTube och som använder sig av musik som de fyra sällskapen företräder. Under det senaste året har Polaris förhandlat fram liknande avtal för tjänster som SoundCloud, Facebook, Instagram, Apple Music och Spotify.
—–
Alltsedan corona-pandemin började svepa över världen i mars har artistbyrån Jubel tagit steg för att anpassa sig. När alla fysiska event på kort varsel ställdes in, togs beslutet att förhålla sig till regeln om 50 personer, och samtidigt digitalisera stora delar av verksamheten.
Det resulterade bl a i den digitala festivalen Låt Live Leva och den digitala konsertarenan Dramatix. Nu lanserar Jubel ”Digital Ventures”, med det första konceptet Talkly, som mer är inriktat mot föreläsningar. Första föreläsaren är Micke Dahlén (professor på Handelshögskolan i Stockholm) med sin föreläsning ”Bryt ihop och kom igen”, som kommer att sändas live från Jubels kontor den 15 oktober.
Erik Ohlsson från Jubel, säger:
– Vi är i en ny tid och efter sommaren har de kunskaper vi samlat på oss om digitala event visat sig vara dyrbara. Vi har testat mycket och live under pandemin och den grej vi sett funkar kanske allra bäst online är just inspirationsföreläsningar. Pandemin tycks fortsätta även i höst, därför tänkte vi att en tjänst som möjliggör inspiration inte bara är passande utan även brådskande.
Formatet är exklusivt, precis som med Woodland-projektet tillsammans med bröderna Norén tidigare i år, och max 20 företag/aktörer kan medverka vid varje Talkly.
—–
Amazon kommer tillsammans med Universal och Warner remastra några hundratal historiska album till en bättre ljudkvalitet än CD, med 24 bitar och 96 kHz. (CD ligger på 16 bitars samplingar och 44,1 kHz). Låtarna med Ultra HD kvalitet kommer sedan finnas exklusivt tillgängliga via Amazon Music HD.
Utöver det kommer musik från bl a Eagles, Elton John, Linkin Park, Tom Petty, Ariana Grande, Jon Pardi, Shawn Mendes, Lady Gaga och många fler, mixas om till 3D Audio.
Totalt har Amazon över 60 miljoner låtar i icke komprimerat format, d.v.s. motsvarande CD-ljud, och prenumerationen kostar 12,99 dollar i månaden om man redan använder sig av Amazon Prime, och 14,99 i månaden för alla andra.
Steve Boom, VP för Amazon Music, säger:
– We launched Amazon Music HD last year with a promise to always offer our customers the best quality recording available for streaming. With this partnership, we are building upon that promise by upgrading existing recordings to make the listening experience even better, and preserving artistic legacy for future generations. We are thrilled to have the support from Universal Music and Warner Music to deliver key recordings from their catalogs, exclusively for Amazon Music customers.
—–
Triller har skrivit ett internationellt licensavtal med ICE (som representerar STIM, GEMA, PRS, IMRO, Concord, Peer och Downtown). I avtalet ingår en överenskommelse om hur Triller ska leverera korrekt data till ICE för att rätt pengar ska gå till korrekt rättighetshavare.
Ben McEwen, VP Commercial på ICE, säger:
– This deal is a good example of forward thinking. In addition to agreeing commercial terms, we’ve been able to explore collaboration in areas of dataflows and reporting. Working together, this reflects a digital service pioneering new ways of utilising music, and doing so on a basis that recognises the vital contribution songwriters make to their service. Triller has displayed a positive approach to our dealings to date, and there’s a strong foundation for future development.
—–
Spotify har lanserat möjligheten i sina appar att kunna söka på låt genom att ange låttext. Apple Music har redan samma slags funktion på plats. Även om du inte kommer ihåg artisten eller låten, men en liten del av låttexten, kan du alltså skriva in den och ändå hitta rätt.
I sökresultaten står att låten skett som ”Matchning av låttexter”, och ett snabbt test med textraderna ”Hör nu på godvänner” och ”Kanske var det ett moln” och ”Jag gjorde upp en eld för dig”, visar att funktionen fungerar utmärkt även på svenska.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se