Ida-Lee Brandel jobbade i många år hos Musikförläggarna. Nu dyker hon upp som music supervisor för SVT-serien Sommaren 85. MI kunde givetvis inte låta bli en 4 Snabba.
Det var 2015 som Ida-Lee Brandel efter nästan sju år på Musikförläggarnas kansli gick vidare till bl a utbildningsledare på Campus Nyköping. Men nu noterade vi att hon figurerar som musikansvarig för dramaserien Sommaren 85 och blev nyfikna.
Vad är Sommaren 85 och vilken roll har du haft?
– Sommaren 85 är en feelgood-dramakomedi på 6 avsnitt som utspelar sig i en liten svensk stad i mitten av 80-talet inspirerad av Emma Hambergs uppväxt. Det är ett generationsdrama med tre starka kvinnliga huvudroller i fokus, mycket igenkänning, 80-talsnostalgi men framförallt om familjeband på både gott och ont. Min roll har varit som Music Supervisor vilket innebär att jag fått äran att vara med och välja musiken till TV-serien och ansvarat för licensieringen. Samarbetet med regissören Kicki Kjellin och producent Anette Brantin på Art & Bob har varit tät och otroligt hjärtligt. Jag är mycket ödmjuk för hela den kreativa processen som ett sådant här projekt innebär. Frid & Frid som komponerat originalmusiken har tidigare jobbat med Kicki och vi fick komma in relativt tidigt i processen och jobba med musiken från manusstadiet. Jag som älskar 80-tals musik har haft det så roligt!
Vilka är Frid & Frid?
– Frid & Frid består av bröderna Karl och Pär Frid och producenten Ludvig Klint. De är mycket talangfulla kompositörer, producenter och musiker med en otrolig genrebredd. Fokusen ligger på musik för film och tv-produktioner men de gör också mycket reklamfilm, arbetar i olika konstellationer/grupper/beställningsformer och även klassisk musik. Vi har samarbetat ganska länge nu på olika plan. Kreativt så har de senaste tre åren innehållit ganska många tvära kast. De var Guldbaggenominerade för originalmusiken till dokumentären Citizen Schein, sedan inspelning med symfoniorkester i Budapest för Mikael Håfströms Sverigeåterkomst Quick om Thomas Quick-skandalen. Så från Quicks mörkaste mörker – och sedan till härlig 80-tals pop som producerat många riktigt fina poppärlor. Det som först slog mig när vi började samarbeta är att det känns som att de är mer inne i filmbranschen än i musikbranschen och det tror jag man måste vara för att bli en bra filmkompositör. Det är produktionens bästa som gäller.
Vad väntar härnäst för dig?
– Jag fortsätter att samarbeta med Frid & Frid. Inom kort så kommer vi släppa Sommaren 85 Official Soundtrack, den musikaliska vidareutvecklingen av Sommaren 85 där vi samarbetat med fantastiska artister och låtskrivare. Såklart kommer vi att samarbetat kring fler kommande Music Supervision-projekt. Sedan en tid tillbaka är jag också åter i Stim-huset, denna gång på FST:s kansli där jag bl.a. jobbar med HARPA Nordic Film Music Awards som äger rum under Berlinfestivalen. Det är ett nordiskt samarbete mellan kompositörsföreningarna för att föra ut nordiska filmkompositörer internationellt. Som frilans fortsätter också jag mitt arbete med Musik- & Eventarrangörsutbildningen i Nyköping. Fast som branschkoordinator baserad i Stockholm, där vi just nu har ett fantastiskt gäng ambitiösa studerande som kan jobba på uppdrag från branschen redan under studietiden. Där startar vi också senare i höst en ny distanskurs, Hållbara event, som behandlar musik- och eventbranschen ur ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart perspektiv.
Hur mycket följer du förlagssammanhanget i dag?
– Jag försöker hänga med men det är inte helt lätt. Denna bransch är ju som bekant komplex och jag har ju nu rört mig från förlagsvärlden till musikerperspektivet och nu upphovsmannaperspektivet. Men allt hänger ju ihop och det är inte sällan en och samma person sitter på flera av dessa perspektiv. Ur ett renodlat music supervisor-perspektiv med kunden i fokus så är musikbranschen fortfarande väldigt komplex och lite stökig. Jag som ändå kommer från förlagsvärlden upplever att det är mycket som inte är helt glasklart, och då har ju jag redan väl upparbetade kontakter och förståelse för vad saker och ting innebär. Jag kan tänka mig att det är ännu svårare för filmbranschfolk att sätta sig in i och det kan vara en förklaring till att musiken blir marginaliserad trots den otroligt stora påverkan den har för en film eller tv-series slutresultat. Har träffat producenter och klippare som absolut inte har en aning om vad det är för skillnad på popsynkar, produktionsmusik och friköpta musiklösningar. Här måste vi bli bättre på att förklara i ett långsiktigt perspektiv. Det är inget som görs över en natt. Jag är ju en stor förespråkare för utbildning så här står jag på barrikaderna. Slutligen så är jag otroligt deppad över att det inte blir någon Musikförläggarnas prisgala i år. Det är verkligen årets höjdpunkt där man får träffa alla i den stora förlagsfamiljen och hylla alla fantastiska upphovspersoner.
Lars Nylin