Record Union med panel om hälsa i musikindustrin. Spotify kanske på gång med en TikTok-liknande videofunktion. AI-tjänsten DeepBeat genererar nya låttexter baserat på rap-historien, och i Tyskland kommer nu 67 procent av intäkterna från streaming. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
Den 10 september kl. 18.00 genomförs panelen Applied Wellness for the Music Industry, arrangerad av distributören Record Union och Equilibrium. Johan Svanberg, VD på Record Union, säger:
– Vårt mål med The Wellness Starter Pack är att med konkret information och handgripliga verktyg hjälpa artister att prioritera och ta bättre hand om sin mentala hälsa. I den här workshopen kommer vi att dela ytterligare verktyg, resurser och strategier för att hjälpa musiker och andra som jobbar i branschen att ta hand om sitt mentala välmående under Covid-19 och framåt.
Panelen består av Rich Ciceron, personlig tränare, Manjit Devgun, meditationscoach, Dan Gartenberg, sömnforskare, och Dr. Millie Lytle, naturläkare, dietist och epidemiolog.
—–
TikTok kommer lägga till möjligheten för videoskapare att kunna sälja merchandise genom appen. Man har inlett ett samarbete med Teespring, som sedan tidigare också samarbetar med Twitch och YouTube.
—–
Tyskland var under en ganska lång tid en marknad där streamingen inte riktigt ville slå igenom. Men, med corona-pandemin så rapporterar landet nu en rejäl ökning av streamingen, som ledde till en total ökning av intäkterna med 5 procent för det första halvåret 2020.
Streamingen stod för 65,7 procent av intäkterna under halvåret och CD-försäljningen stod för 20 procent. Köpta downloads landade på 5 procent av intäkterna, medan försäljningen av vinyl stod för 4,5 procent.
Florian Drücke, ordförande och CEO för branschorganisationen BVMI, säger:
– It is absolutely essential to place these positive figures in the overall music industry context, because the slight growth in our part of the industry must not distract from the extent of the crisis for the live sector – with the devastating effects for artists and all those who participate in the creation of value here.
– This can at best be slightly cushioned by the slight increase on the music sales side, but it is far from being compensated for. This is one of the reasons why we support the demands for state aid measures in a spirit of solidarity.
Den tyska musikbranschen har under den senaste tiden lyckats stänga ned ett helt gäng med tjänster som sålt fejk-strömmar på streamingtjänsterna. Socialnow.de, Socialgeiz.de, Likergeiz.de, Netlikes, Likesandmore och Fanexplosion.de är de senaste att genom domstolsbeslut bli tvingade att lägga ned sin verksamhet.
—–
Tencent har utökat sitt ägande i Indiens största streamingtjänst Gaana, som har 185 miljoner aktiva användare. Största ägare av Gaana är fortfarande Times Group, som samtidigt har gått in med ytterligare kapital i tjänsten, totalt ligger det kombinerade tillskottet från Tencent och Times Group på 450 miljoner kronor (3,75 miljarder rupees).
—–
Amazon Music har integrerat livesändningar från Twitch direkt i sin streamingapp. Det innebär t.ex. att konserter som sänds via Twitch nu går att titta på direkt genom Amazon Music. Användaren behöver inget Twitch-konto för att se videos. Amazon köpte Twitch för 970 miljoner dollar år 2014.
Amazon meddelar också att man kommer släppa en ny och billigare variant av sin Audible-tjänst, kallad Audible Plus, som kommer innehålla ett mer begränsat utbud av podcasts och ljudböcker. Abonnemanget kostar 7,95 dollar/månad, medan Premium-varianten som ger tillgång till allt innehåll kostar 14,95 dollar/månad.
—–
DeepBeat heter AI-sajten som autogenererar låttexter baserat på att ha lärt sig från stora mängder andra låttexter. Verktyget är specifikt inriktat mot rap-texter, och själva beskriver man plattformen på följande sätt:
”DeepBeat is a program which uses machine learning techniques to generate rap lyrics by combining lines from existing rap songs. It tries to combine lines which rhyme and make sense together. For details, you can read our research paper titled ”DopeLearning: A Computational Approach to Rap Lyrics Generation”.”
—–
Synkplattformen Songtradr har tagit in 265 miljoner kronor i nytt kapital, den största investeringen hittills. Songtradr köpte förra året Big Sync Music, och fungerar som en ”mellanhand” mellan musikskapare och de som vill använda musik i film, tv, spel osv.
På grund av corona-pandemin meddelade Songtradr i mars att de kommer låta alla licensintäkter gå direkt till musikskaparna under en period, och Paul Wiltshire, CEO på Songtradr, säger:
– It is an unprecedented time and our focus has been on delivering value to our community of artists, composers and music licensees. This capital round will be utilized to execute our long term strategy of developing a data-informed music rights ecosystem that delivers greater efficiencies to the music licensing and rights management processes, and to expand our product offering further.
—–
Spotify är numera den officiella streamingleverantören av musik till de stora esport-tävlingarna med League of Legends från Riot Games. Den 25 september går världsmästerskapet i League of Legends av stapeln, en tävling som förra året lockade över 100 miljoner tittare under hela turneringen, och 44 miljoner tittare enbart under finalen.
Samarbetet med Spotify innefattar podcasts, spellistor, bakom-kulisserna-reportage och annat. June Sauvaget, Global Head of Consumer and Product Marketing på Spotify, säger:
– Our partnership with Riot Games will create a first-of-its-kind audio universe for the millions of Spotify and League of Legends fans across the globe. As the exclusive — and first-ever — global audio service partner for League of Legends Esports, we plan to create the best possible audio streaming experience for our users, making discovering both music and podcasts easier than ever before.
Samtidigt går rykten om att Spotify är på gång med utvecklandet av en karaoke-funktion i appen. Intressant i sammanhanget är att Twitch i förra veckan meddelade att man kommer stänga ned sin karaoke-app, Twitch Sings, i januari 2021.
Dessutom har Spotify enligt flera olika medier ansökt om ett patent för en videodelningsfunktion som ganska mycket verkar likna hur TikTok fungerar. Det vore ett fullständigt logiskt steg för Spotify att introducera den möjligheten, givet de senaste årens utveckling kring video-appar. Det skulle också göra att Spotify tog ett steg närmare att bli en mer social plattform, istället för att som idag mest vara ett stort bibliotek för musik och podcasts.
—–
Sony Music i Storbritannien har tillsammans med Amazon tagit fram en musikquiz som går att köra på alla devices som använder sig av Alexa, som t ex den smarta högtalaren Echo. Tanken är att artister ska forma quizen, som heter Number One Fan, och först ut är Tom Walker som ställer en fråga om sig själv varje dag under 30 dagar. Han säger:
– Really excited to be part of this campaign with Sony Music UK to be the first artist to host the ’Number One Fan’ music quiz! I had a lot of fun recording these questions and I know you’ve all been enjoying quizzing under lockdown so I hope you enjoy this one, it’s all about me haha!
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se