Facebook utmanar YouTube genom att lägga till officiellt licensierade musikvideor i sin videotjänst Facebook Watch. Användare kan nu kommentera och dela musikvideor samt söka musik efter genre, artist eller ”mood”.
Tjänsten har under helgen rullats ut i USA efter avtal med Sony Music Group, Universal Music Group, Warner Music Group, Merlin, BMG och Kobalt.
Bedömare anser att utvecklingen är ett sätt att hitta annonsörer, sedan allt fler företag börjat bojkotta plattformen. Coca-Cola, Adidas och Starbucks, liksom svenska SJ och Oatly har stoppat sina annonser med hänvisning till Facebooks bristfälliga hantering av bl a rasistiskt innehåll.
– Facebook behöver innehåll som annonsörer är bekväma med och kommer att köpa reklam i anslutning till, och de behöver ett sätt att hålla användare kvar på plattformen, annat än genom att väcka upprörelse, säger Jim Nail, huvudanalytiker på forskningsföretaget Forrester i en artikel hos CNN Business.
– Musikvideor kan erbjuda ett sätt att ta itu med båda dessa problem.
Christel Valsinger