Den svenskstartade digitala plattformen Afripedia vill samla och lyfta fram olika kreatörer av afrikansk härkomst. Nu lanseras ett nytt verktyg för att koppla ihop företag och kreatörer.
Den digitala plattformen Afripedia verkar för att utmana den rådande vithetsnormen i branschen genom att lyfta fram framstående och lovande kreatörer världen över. Databasen, i kombination med ett nytt verktyget för jobbannonser, ska göra det enkelt för företag att upptäcka och anställa kreatörer från en rad olika discipliner.
Afripedia uppmanar nu företag att aktivt arbeta för ökad representation och mångfald inom det kreativa fältet. Bland företag som börjat använda sig av plattformen finns bl a Spotify, Adidas och Amnesty. Grundare av Afripedia är producenten och regissören Teddy Goitom och regissören och fotografen Senay Berhe .
– Senaste tiden har rått en stark trend att sätta svarta talanger framför kameran och för oss är det minst lika viktigt att verka för att placera kreatörer i produktionsledet och visa på en kreativ bredd. Inkluderande kommunikation handlar inte enbart om det som visas utåt, utan lika mycket om kontext och utformning, säger Teddy Goitom.
Hyllade svensk-eritreanska modedesignern och stylisten Selam Fessahaye är en av kreatörerna som finns på Afripedia.
– Mitt skapande beskrivs ofta som ett statement, vilket jag tror är en konsekvens av hur branschen ser ut i dag. Till de företag som nu har sagt att de ska arbeta för en ökad representation och mångfald – det är dags att agera. Den här plattformen är ett sätt att nå dit, säger hon i ett pressmeddelande
Afripedia finns på afripedia.com och i sociala medier på @afripedia.
Bilden: Sabina Ddumba stylad av Selam Fessahaye.
Christel Valsinger