Supergruppen BTS drog in 160 miljoner kronor på 100 minuter livesändning. Tencent flyttar fram sina positioner i musikbranschen. Corite har lanserats i hela Europa. Adobe och Epidemic Sound i exklusiv deal. Det och mycket mer från Daniel Johansson.
—–
Svenska samplingstjänsten Tracklib meddelar att man har tagit in 40 miljoner kronor i nytt kapital från grundaren av Spinnin’ Records, Eelko van Kooten, samt från Sony Innovation Fund och tidigare investerare.
Tracklib används flitigt i produktionen av musik, och katalogen inkluderar numera samples från mer än 100 000 licensierade låtar mellan år 1928 och 2020. Bland artisterna som använt samples från tjänsten i sin musik finns Lil Wayne, DJ Khaled, Phantogram, Mary J. Blige, J. Cole och många fler.
Pär Almqvist, VD på Tracklib, säger:
– Att ha kunnat stänga denna fantastiska runda, samtidigt som vi har byggt om hela tjänsten från grunden och gjort en nylansering – utan att ha kunnat sitta i samma rum på flera månader – känns helt fantastiskt och har varit lika spännande och utmattande som man kan tänka sig under en så tumultartad tid i världen.
—–
I samband med att Warner Music Group börsintroducerades i USA för ett par veckor sedan, köpte kinesiska Tencent Music Entertainment in sig i bolaget. Man har införskaffat totalt 8 miljoner aktier vilket motsvarar ett värde av närmare 2,4 miljarder kronor. Det innebär att Tencent nu äger strax över 10 procent av A-aktierna i bolaget.
Sedan tidigare äger Tencent 10 procent i Universal Music Group och närmare 10 procent i Spotify, förutom sitt delägande av indiska Gaana och spelföretag som Epic Games och majoritetsägande av Supercell. Totalt har Tencent gått in i närmare 500 företag under de senaste åren, varav 60 miljarder kronor har investerats i olika former av musikverksamheter.
Sakta men säkert följer Tencent, med grundaren, VD-n och tillika styrelseordföranden Ma Huateng, den strategi som inleddes för 20 år sedan med att köpa upp, eller köpa in sig, i företag som kan addera värde till de egna produkterna. Tencent har varit mycket kreativa, redan 2004 introducerade man möjligheten för gamers att kunna köpa virtuella vapen, prylar, emojis och känsloyttringar till sina avatarer.
Idag är Tencent världens största företag för datorspel, man äger spel som League of Legends, Ring of Elysium samtidigt som man är stora delägare i t ex Fortnite, PlayerUnknown’s Battlegrounds och andra multiplayerspel.
Tencent är således idag en global aktör involverad inte bara i musikbranschen på en hög nivå, även filmbranschen, spelbranschen och andra branscher har snabbt sett Tencent flytta fram sina positioner. Största ägare av Tencent är dock inte grundaren Ma Huateng, utan Prosus, som i sin tur ägs av Naspers, ett sydafrikanskt investmentbolag som redan 2001 satsade på att Tencent skulle bli något stort strax efter grundandet.
Utrymmet just här räcker inte till för ytterligare utsvävningar kring makthavarna runt Tencent, men alla som är intresserade av musikens framtid gör nog väl i att lära sig mer om Tencent, såväl som konkurrenten Alibaba. Missa inte heller Mark Mulligans krönika ”Just what is Tencent’s Endgame?”, som jag länkar till i slutet.
—–
Den 28 juni genomför Albin Lee Meldau en exklusiv fysisk konsert med bara 40 personer i publiken. Biljetterna auktioneras ut på Tradera fram till den 24 juni, och för närvarande ligger biljettpriserna på mellan 1 och 355 kronor.
Konserten sker på Kackelstugan på Öland, och kommer också att livesändas online. FKP Scorpio arrangerar, och Albin Lee Meldau säger själv:
– Jag ska äntligen få spela igen! Jag visste inte hur mycket det betyder för mig. Det är allt. Utan publik tystnar musiken. Det är publiken som får en att vilja fortsätta. Utan er blir det inget. Därför så ska det bli så fint att kunna säga att den 28 juni spelar vi på Öland, det ska bli så otroligt roligt!
https://www.tradera.com/search?q=Albin%20Lee%20Meldau
—–
I söndags slog koreanska supergruppen BTS nytt rekord, när man sålde virtuella biljetter för motsvarande 160 miljoner kronor till konserten ”BTS’s Bang Bang Con: The Live event”. Mer än 756 000 personer betalade för en biljett, från över 100 olika länder.
Själva livestreamen hanterades av Kiswe, och konserten som var ca 1 tim och 40 min skedde på två olika scener och i fem olika rum. Konsertbesökare kunde växla mellan sex olika kameravinklar under eventet.
För medlemmar i BTS’s Army Fan Club kostade biljetterna motsvarande 200 kronor, medan de låg på 300 kronor för vanliga besökare.
—–
Epidemic Sound och Adobe har inlett ett samarbete där 27 000 royalty-fria låtar från Epidemic kommer finnas tillgängliga genom Adobe Premiere Pro och Adobe Stock. Kreatörer kan använda sig av låtarna i sina videos, och Epidemic Sound blir också officiell musikleverantör till Adobe’s Short Film Festival.
Oscar Höglund, CEO för Epidemic Sound, säger:
– Det här samarbetet var en no brainer för oss. Det finns mängder med synergier mellan Epidemic Sound och Adobe, eftersom båda verksamheterna är inriktade på samma sak, att skapa möjligheter för kreatörer. Det skapar inte bara möjligheter för Adobe’s användare, utan ger också våra musikskapare möjlighet att bli upptäckta.
En av Epidemics musikskapare som lyckats bra på senare tid är Gavin Luke, vars musik användes av McDonalds i en kampanj och därmed fick ett rejält uppsving med 10 miljoner strömmar i maj månad. Kampanjen blev också nominerad till reklambranschens kommunikationstävling Guldägget.
Epidemic har numera närmare 470 anställda på olika kontor runt om i världen och har tagit in ca 550 miljoner kronor i riskkapital.
—–
Svenska tjänsten Corite har lanserats över hela Europa, och meddelar samtidigt att man har tagit in ytterligare kapital från redan befintliga investerare. Sedan den första lanseringen i Sverige i oktober 2019 har mer än 40 artister kört investeringskampanjer genom plattformen.
Corite fungerar som en crowdfunding-plattform, men med den stora skillnaden att de som investerar också ”köper in sig” på framtida streamingintäkter. Förutom det hanterar Corite också digital distribution till streamingtjänster, med royalty splits på samma sätt som andra distributörer gör.
Mattias Tengblad, CEO, säger:
– Musikbranschen har alltid utvecklats snabbare än många andra branscher. Även om det har blivit totalstopp just nu ur ett liveperspektiv, tror vi att det finns stora möjligheter med att använda kopplingen mellan fans och artister. Corite syftar till att hjälpa fans att bli en aktiv del av artisters kreativa process, och därmed hjälpa till att promota musiken de gillar. Artister kan finansiera sitt musikskapande genom stöd från sina fans, något som är viktigare än någonsin.
—–
Norge har nu öppnat upp för folksamlingar upp till 200 personer, samtidigt som man tar bort regeln om att professionella utövare inom idrott och kultur ska ha minst en meters distans mellan varandra.
Kultur- och jämställdhetsminister Abid Q. Raja säger i ett pressmeddelande:
– Dette er veldig gode nyheter for kulturlivet og for idretten. Det betyr at veldig mange som har hatt sine liv og sitt virke på vent i de siste månedene kan ta et skritt nærmere en normal hverdag. Et unntak fra 1-metersregelen for utøvende kunstnere, som dansere, musikere, skuespillere og sangere, vil åpne for at de igjen kan være kreative innenfor mer normale rammer, og ikke minst ta opp produksjonen av kunst og kultur.
—–
Partille Arena har vanligtvis en kapacitet på 5 500 besökare vid konserter, och P3 Guld har arrangerats flera gånger där. Men, den 27 juni blir det en klart mindre konsert som genomförs, i enlighet med de nuvarande reglerna.
Robert John David och Vargtimma kommer genomföra en intim spelning med 50 personer i publiken, biljetterna säljs via Tickster. Ingen livesändning genomförs, så det är där och då som gäller.
—–
Historien om Tidal och fuskströmmar fortsätter, nu har dokument kommit fram i Norge som visar att Økokrim, motsvarigheten till svenska Ekobrottsmyndigheten, har utrett Tidal utifrån misstanke om ”grovt databedrägeri” sedan förra året. Økokrim har därmed haft möjligheten att beslagta Tidals interna dokument för att identifiera vad som egentligen har hänt.
Det var under 2018 som en analys av en läckt hårddisk från Tidal visade att musik från utvalda artister hade omöjligt många strömmar, och att användares konton hade använts för att boosta streamingsiffrorna för vissa album från artister som dessutom är delägare i Tidal.
—–
SoundCloud och Snapchat har inlett ett samarbete som ska göra det lättare för användare av Snapchat att använda musik från SoundCloud. Under 2020 kommer funktionerna rullas ut, som bl a innebär att det går att dela låtar, album, spellistor etc direkt i Snapchat.
Samarbetet är en del av det som kallas Snapchat Mini, som är en utveckling av Snap Kit, där andra aktörer kan ”placera” sina appar inuti Snapchat. Förutom SoundCloud är Coachella en partner, som kommer göra det möjligt för de som använder Snapchat att sätta sina personliga spelscheman och annat vid nästa års festival direkt i Snapchat.
—–
Musicboard heter en ny app som siktar på att bli vad IMDb är för film, framför allt vad det gäller att sätta betyg och recensioner. De allra flesta streamingtjänster för musik saknar funktioner för att betygsätta låtar, artister och album, t.ex. på en skala från 1 till 10, och det är det Musicboard vill råda bot på.
Användare kan dela med sig av sina recensioner, och också dela med sig av betygsättningar och recensioner för hela bibliotek.
—–
Närmare 13 miljoner australiensare använder streamingtjänster för musik regelbundet, enligt en undersökning från Roy Morgan, vilket motsvarar ca 60 procent av befolkningen. För tre år sedan var det 9 miljoner.
Den tjänst som har vuxit starkast är Spotify, som ökat sina användartal med en bra bit över 100 procent sedan år 2017. Av de 25 miljoner invånarna i Australien är det 8 miljoner som använder Spotify varje månad, och enligt analysen har Spotify också lockat över många användare från andra streamingtjänster.
Intressant att notera är att hela 5,5 miljoner använder YouTube Music, alltså den rena streamingtjänsten för musik som också inkluderar att man slipper reklam på vanliga YouTube. Det är den näst största streamingtjänsten för musik i Australien.
På tredje plats kommer Apple Music, och på fjärde plats kommer SoundCloud.
Andra intressanta findings är att kvinnor strömmar musik mer än män i landet, men att efter 50 års ålder så förändras bilden.
Roy Morgan skriver i en analys av resultaten, angående Spotifys position på marknaden, att det finns en möjlighet att Apple och Amazon på sikt kan ta över stora delar av marknaden:
”The two trillion-dollar tech companies are also big players in Australia’s increasingly competitive Subscription TV/streaming video market with Apple TV+ and Amazon Prime Video. The dynamics within both markets illustrate the power of the large global players to drive convergence and entice consumers to their platforms. In an increasingly interconnected world the ability of these companies to enter new markets and challenge existing players means existing market leaders like Spotify need to stay on top of exactly who and where their customers are.”
—-
Lästips: Just what is Tencent’s Endgame?
”Taking investments in two of the world’s three biggest record labels might feel uncomfortable from a Western free-market perspective, but to Tencent it just makes good business sense to have influence over as much of the market as it can get. What better way to help ensure you get good deals in the marketplace? Such as, for instance, exclusive sub-licensing into China.”
—–
Daniel Johansson