Musiktechbolaget Riteband, grundat av Musiksveriges tidigare VD Linda Portnoff, utökar sitt team. Nya rekryteringar är Mårten Forslund och Olga Stern.
Riteband är en marknadsplats för musik där fans och investerare ges möjlighet att köpa andelar i en låts framtida avkastning. Bolaget har tagit fram en modell som räknar fram en låts framtida värde, vilket ska göra det lättare för artister att låta fans investera i deras framtid karriärer.
Riteband förstärker nu sitt team med Mårten Forslund, som har bakgrund inom reklam och TV och ska leda marknadsarbetet som CMO, samt Olga Stern, som kommer från techbranschen och ska leda produktutvecklingen som CTO.
Olga Stern är techveteran med 12 år i branschen, författare och entreprenör. Hon håller utbildningar inom agil utveckling och föreläser om teknik och programmering utifrån sin bok Ettor och Nollors hemliga liv.
– Jag ser fram emot att få utveckla teknik som ger makten över musiken och pengarna direkt till de som faktiskt skapar den och lyssnar på den, säger Olga Stern i ett pressmeddelande.
Mårten Forslund har en lång bakgrund inom reklam och media och kommer senast från SplayOne där han verkat som operativ chef och lett det kreativa arbetet.
– De senaste åren har vi sett flera exempel på plattformar som gjort det möjligt för konsumenter att direkt finansiera innehållsskapare, men den urgamla idén att artister behöver stöd och är utlämnade till publikens givmildhet lever kvar i dessa tjänster. Med Riteband löser vi det genom att öppna upp marknaden för fansen och se till att musik prissätts rättvist och transparent. Artister blir mindre beroende av ett fåtal kapitalstarka aktörer och fansen får möjlighet att aktivt ta del av en marknad som de själva bidrar till, säger Mårten Forslund.
Christel Valsinger
Bilden fr v: Linda Portnoff, Anna Ingler, Mårten Forslund, Olga Stern.
Foto: Jezzica Sunmo