Warner in på börsen idag. Instagram börjar betala ut pengar till artister. Kobalt och Spotify i konflikt. Facebook med TikTok-konkurrent. Det och mycket mer från Daniel Johansson.
—–
Warner Music Group börsnoteras idag den 3 juni på New York-börsen. Under tisdag kväll förväntades den inledande prissättningen på aktien avslöjas, men på grund av #blackoutTuesday blev den försenad. Förväntningarna är att aktien kommer ligga på nivån 25-26 dollar när börsen öppnar.
Börsintroduktionen förväntas ge WMG ett tillskott på upp emot 2 miljarder dollar, och Wall Street Journal skriver att Tencent bl a är intresserade av att köpa in sig i WMG för 200 miljoner dollar. Tencent är som bekant redan delägare i Universal Music Group.
Kathleen Smith från Renaissance Capital tror att WMG´s IPO kommer att bli en succé:
– That company is growing because of its streaming revenue. Finally the record label companies are benefiting from that. It’s one of the top record labels. I think investors are going to receive that IPO well. They’re expecting 10 percent growth and steady business.
—–
Instagram har blivit en mycket populär plattform för att livesända på under de senaste månaderna, man såg en ökning med 70 procent i mars jämfört med februari. Nu meddelar den Facebook-ägda tjänsten att man kommer testa en ny form av badges som syftar till att kreatörer ska kunna tjäna pengar på livesändningarna.
Instagram skriver: ”Badges will appear next to a person’s name throughout the live video. Fans who have purchased badges in Live will stand out in the comments and unlock additional features, including placement on a creator’s list of badge holders and access to a special heart”.
Förutom badges inför man reklamsnuttar, som ska vara max 15 sekunder långa, innan videos på IGTV, ungefär som YouTube, och delar intäkterna med kreatörerna.
—–
Spotify och Kobalt har hamnat i konflikt med varandra angående musik med Eminem. Eight Mile Style, Eminems tidigare förlag, har stämt Spotify för att man anser att rätt licensavtal inte har funnits på plats för låtarna, men Spotify menar att felet ligger hos Kobalt eftersom det var genom dem som licensen avtalades.
Spotify skriver bl a: ”Kobalt had the express or apparent authority of Eight Mile to do so on Eight Mile’s behalf, and certainly (at the very least) led Spotify to believe that it had such authority.”
Kobalt har nu svarat, och säger i ett officiellt uttalande till MBW: ”On initial review of the Third Party Complaint, Spotify mischaracterizes the substance both of the services Kobalt provides to Eight Mile Style and Martin Affiliated in the United States, as well as the content of Spotify’s direct US licensing agreement with Kobalt. Kobalt has not breached its agreement with Spotify, and will vigorously defend against these baseless allegations.”
*
Spotify fortsätter att satsa på Spotify For Artists, och söker nu en ny chef för statistiktjänsten som ska leda arbetet med att utveckla ett antal olika erbjudanden till artister, labels, förlag och låtskrivare, både gratisfunktioner och mot betalning.
Spotify söker för närvarande över 240 personer till olika positioner runt om i världen.
—–
Apple Music har lanserat det nya programmet African Now Radio som fokuserar på musik från hela Afrika. Genrer som afrobeat, rap, house och kuduro dominerar, och programledare är DJ Cuppy från Nigeria, som säger:
– The show represents a journey from West to East and North to South, but importantly a narrative of Africa then to Africa now.
Många artister och skivbolag välkomnar initiativet, Burna Boy säger bl a:
– Apple Music is a huge support system for ensuring African music reaches as many ears as possible all over the globe. As an Apple Music Up Next artist, the impact of that honour is still being felt today. So more grease to them. They’re family now, always love.
—–
Vokaltrion IRMELIN kommer livestreama en konsert från Falun måndagen den 8 juni kl. 19.00 via YouTube. Medarrangör är Dalarnas Museum, och IRMELIN har stöd från STIMs promotionnämnd. Länk
Även Samtida Musik har fått stöd från STIMs promotionnämnd, och de genomför en livekonsert den 23 juni med Prada och Ullén & Olsson. Länk
Och från Jokkmokk livesänder Mirja Palo den 4 juni kl. 19.00. Länk
—–
Digital Mirage återkommer med en andra onlinefestival 5 – 7 juni. Artister som A-trak, Hatsune Miku, Chet Porter och ytterligare ett femtiotal artister är med.
https://arep.co/l/digitalmirage2
—–
AI-appen AiMi skapar en 24/7 ström med elektronisk musik, som användaren kan anpassa löpande. Energi-nivåer går att ställa mellan 1 och 10, ju högre energi desto snabbare BPM och mer innehåll, som kan vara användbart t ex vid högintensiv träning. Man kan växla mellan olika beats och feedback från användarna gör att AI-n hela tiden lär sig vilken musik som är bättre än annan.
I gratis version genererar appen 30 minuter musik per dag, vill man ha obegränsad musik kostar det 5,99 dollar per månad.
—–
Det koreanska skivbolaget Big Hit Entertainment, som bl a har monstergruppen BTS i sitt rooster, har skickat in en ansökan om notering på den sydkoreanska börsen. Värderingen på bolaget skulle enligt ansökan ligga på motsvarande ca 15 miljarder kronor.
—–
Facebook har introducerat Collab, än så länge i beta-version. Det är en fristående videoapp som ska konkurrera med TikTok och som gör det möjligt för videoskapare att samarbeta kring en video, därav namnet. Det är möjligt att kombinera tre olika videos/låtar från olika skapare, och tanken är att man ska kunna jobba tillsammans på ett sätt som många efterfrågar på TikTok. Där brukar användare dela konton med varandra för att kunna få tillgång och skapa videos gemensamt.
Man säger i ett uttalande: ”Facebook’s New Product Experimentation team is launching an invite-only beta of Collab, an iOS app that brings together creators and fans to create, watch, and mix and match original videos, starting with music. Digital spaces can connect us when we can’t be together in person, and Collab is a new way to create together.”
Samtidigt släpper Facebook Venue, ytterligare en ny app som skapar en arena för fans att kommentera och ge feedback under livesändningar. Det finns inga livesändningar i själva appen, utan den fungerar som ett ”andra fönster”, där fans kan interagera under tiden en konsert genomförs.
—–
IQ Magazine genomför regelbundna onlinepaneler för musikbranschen, och den senaste panelen inkluderade Sheri Bryant från Sansar, Tommas Arnby från Locomotion Entertainment, Amy Oldham från DICE, Ben Samuels från MelodyVR och Prajit Gopal från Looped.
En sevärd panel där bl a livesändningar, nya affärsmodeller, och virtuella musikupplevelser diskuterades.
—–
En undersökning från Kanada visar att corona-pandemin har påverkat människors vilja att gå på konserter, och att effekten för livebranschen kan bli mer långvarig än enbart fram tills dess att begränsningarna hävs. Studien, som genomfördes av Abacus och branschorganisationen Music Canada, visade att 21 procent trodde att de aldrig mer skulle gå på konsert eller festival.
Bara 14 procent skulle känna sig trygga att gå på konsert nu, medan de allra flesta trodde att det skulle ta åtminstone 6 månader innan man skulle kunna tänka sig att gå på konsert igen.
Graham Henderson, CEO för Music Canada, säger:
– As governments across Canada and the world increasingly shift their focus to recovery, this data from Abacus underscores the precarious position of the live music ecosystem – an ecosystem upon which artists rely for a significant, and in some cases predominant, portion of their livelihood.
Miranda Mulholland, ordförande för Music Canada Advisory Board, kommenterar också resultaten: – Unfortunately, it’s clear that the pandemic will cause serious and possibly irreparable harm to Canada’s artists, the majority of whom were already living in a precarious state. We must continue to think about how we can help them through this as they’ve been here for all of us in this crisis.
—–
Lästips: Scammers Are Gaming Spotify by Faking Collaborations With Famous Artists
—–
Daniel Johansson