Nya tider kräver nygamla metoder. Så resonerar Sound Pollution som öppnar en helt ny webbshop.
Sound Pollution med sin profil av bolag för främst tyngre rockmusik har i decennier haft sin utgångspunkt i egna skivbutiken i Gamla Stan i Stockholm. I övrigt har fokus legat på samma webbutiker som de flesta andra. Nu satsar man åter på sin egna webbshop, inte helt vanligt hos så pass stora bolag. MI blev nyfiken och kontaktade Johan Hargeby på bolaget.
Varför detta nygamla steg?
– Vi var tidiga på ”nätet”, men i takt med att distributionsverksamheten, liksom vår skivbolags- och förlagsverksamhet, växte så prioriterade vi inte vår webbaserade postorder. Det fanns andra än vi som hade bättre kapacitet på att hantera stora volymer på enstaka orders. Vissa delar av vårt sortiment passar dessa kanaler, men absolut inte allt. Vi tar nu steget fullt ut. Tiden känns helt rätt då många webbbutiker är rena handelsplatser där musik får allt mindre plats, det blir svårare att få hjälp med ännu ej etablerade artister.
Vilken roll hoppas du att den nya shopen ska spela?
–Vi tror att den kommer att hjälpa oss att bygga nya artister, vilket över tid kommer gynna alla, vi når väldigt mycket folk via våra olika kanaler och givetvis framförallt via alla fantastiska artister vi jobbar med.
Kan du ge något exempel?
– Ett bra exempel är vårt nya samarbete med det ryska bandet Imperial Age som är otroligt starka på sociala medier, dom når en stor publik som i princip är ny för oss, samtidigt som vi hjälper artisten att nå ut via våra kanaler.
Hur är läget generellt i pandemins spår?
– Det är givetvis väldigt speciella tider och ingen vet något om hur framtiden kommer se ut. Jag är lite förvånad, för när vi nu precis hunnit sammanställa siffror t.o.m. april 2020 så är Sound Pollution upp 9 % jämfört samma period föregående år. Som då ändå var vårt bästa på ett decennium. Givetvis är jag mycket ödmjuk inför framtiden, men vi ser ingen direkt nedgång totalt. Det som oroar mig mest just nu är förlaget, en otroligt viktig del som bidar till att vi kan investera i nya produktioner, När våra upphovsmän inte kan turnera kommer dessa intäkter gå ned, det kommer vi att se först om 6-12 månader. Som entreprenör har man alltid det värsta framför sig.
Lars Nylin