Covid-19 stoppade Export Music Swedens delegationsresa till den spirande musikmarknaden Mexiko. Men inte mötet i sig. 26-29/6 blir det nu ett virtuellt Nordic Trade Mission.
Resan till Mexiko skulle skett som en uppföljning till fjolårets fysiska nedslag, med delegater från bl.a. Sony, Cosmos och Versity, samt höstens seminarium A Crash Course in the Mexican Market med inbjudna talare från Mexiko. Nu tar istället ExMS Mexikos bransch virtuellt till Sverige i form av ett fyra dagar långt program med föreläsningar, paneler och personliga möten över livelänk.
Handelsdelegationen inriktar sig denna gång främst på förläggarverksamhet. Men även andra delar av musikbranschen, kommer att kunna hämta in massor av information.
Under det fyra dagar långa programmet möter deltagarna bl.a. Spotify, OCESA, Universal Music Publishing, Warner Music Publishing och Sony/ATV.
Jesper Thorsson, VD på ExMS, säger till Musikindustrin:
– Vi ser fram emot denna digitala resa. Mycket kunskap kommer att förmedlas. Även om en digital trade mission kanske aldrig helt kan mäta sig med en fysisk – med tanke på alla de hundratals kontakter vi förmedlar på plats med olika företagsbesök, föreläsningar och mottagningar på ambassader – så kommer fler svenskar kunna ta del av informationen i realtid nu. Det är positivt. Vi samproducerar denna digitala utflykt med de finska och norska exportkontoren så det finns en begränsning av antal platser.
Hur ser det ut i övrigt för er?
– Vi har precis som många andra fått lägga om mycket i verksamheten efter konsekvenserna av pandemin. I princip alla nedslag utomlands och hemma i Sverige fram till augusti har ställts in, alternativt flyttas fram och vi skissar just nu på olika scenarios inför hösten. Från och med denna vecka börjar också nytt material synas online som vi och ett antal konsulter jobbat på sista tiden, som nya lands- och exportguider och mycket annat.
OBS! Sista ansökningsdag för Nordic Trade Mission är redan på onsdag 20/5.
Lars Nylin