Vad kommer den rådande krisen i livebranschen innebära för livemusiken långsiktigt? OpenAI har släppt över 7 000 nya låtar baserat på mängder av musik från kända artister och ibland låter det oroväckande likt originalen. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
Den finska rapgruppen JVG genomförde i förra veckan en virtuell konsert som lockade hela 700 000 besökare, vilket motsvarar 13 procent av den finska befolkningen. Bandet uppträdde mot en green screen, och för tittarna såg det ut som om de spelade på Senatstorget i Helsingfors.
Bakom konserten stod Fullsteam Agency och VR-studion ZOAN, tillsammans med Helsingfors stad. Fullsteam Agency har fått ställa in över 500 konserter under våren, inklusive en turné med just JVG.
Bandet sade själva i ett uttalande: ”A ten-year career in the music industry and we thought we had done it all, at least here in Finland. But this felt somehow bigger than we could even have imagined a year ago. This is surely the biggest thing for us so far, even though we have experienced so much”.
Miikka Rosendahl, CEO och grundare av ZOAN sade att det här var det mest ambitiösa de gjort hittills, och tror att det kommer bli en fortsättning för den här sortens konserter även efter corona-krisen:
– We are so happy! Our team has received great feedback from families who could join the live gig and party together. It seems that Zoan has created a new form of live entertainment, which enables artist and audience interaction in a playful way. We believe that there is demand for Burst Live even after the lockdown is over.
Under den senaste tiden har intresset för virtuella konserter ökat rejält. Igår genomförde Wiz Khalifa en VR-konsert genom Oculus Venues, i förra veckan såg 27 miljoner gamers Travis Scott uppträda som avatar i Fortnite, och i Asien gör konceptet Beyond Live succé med tiotusentals sålda virtuella biljetter per konsert.
Ju längre tiden går med begränsningar för folksamlingar, är det möjligt att människor vänjer sig vid ett nytt förhållningssätt till livemusik? Trots allt, det finns en hel del fördelar med såväl vanliga livesändningar på Facebook, Instagram, Twitch som VR-konserter, möjligheten att chatta med andra fans och kunna interagera med artisten på ett sätt som man inte kan göra i en vanlig fysisk konsertlokal.
Den kris som livebranschen går igenom skulle kanske kunna liknas lite vid den kris som skivbolagen gick igenom i skiftet från fysisk media till digital distribution på 00-talet.
Under många år trodde bolagen att om man kunde få till rätt lagstiftning och jaga rätt på fildelarna, skulle folk gå tillbaka till att köpa CD-skivor. Men, den beteendemässiga förändringen och övergången till digital musikanvändning var redan klar, folk ville inte längre ha det fysiska.
Jag säger inte att analogin är hundraprocentig, fysiska konserter kommer självklart inte att försvinna, men kanske är det ändå något liknande vi ser inom livemusiken just nu. Jag tror att livebranschens aktörer gör rätt i att inte sitta still och tänka att de bara ska överleva tills dess att världen så småningom ”kommer tillbaka” till det normala. Det är fullt möjligt att vi inte alls kommer tillbaka till något ”normalt”, på mycket lång tid.
Det kommer kanske ta ett bra tag innan vi återigen kan stå packade som sillar i trånga, svettiga, virusspridande konsertlokaler. De regler och beteenden vi vänjer oss vid nu, hålla avstånd, inte hälsa i hand, fysisk distans, begränsad storlek på folksamlingar, skulle kunna få ganska stor påverkan på hur livemusiken kommer se ut många år framöver.
Som sagt, naturligtvs kommer den fysiska livemusiken inte att upphöra (åtminstone inte så länge den fysiska upplevelsen är rikare än den digitala), det fysiska och det digitala lär leva parallellt. Men, precis som grundarna bakom Beyond Live säger så ser de detta som skapandet av en ny ekonomi kring livemusik. På samma sätt som Spotify och streamingtjänsterna skapade en ny ekonomi kring den inspelade musiken.
När får vi på allvar se Spotify för livekonserter? Det finns försök som Qello, StageIt, Jukely, Nugs m fl, men ingen av dem leverar samma slags ”känsla” för livekonserter. MelodyVR har potentialen, skulle bara tekniken bli billigare och mer utbredd.
Det som är det viktigaste med den här förändringen är dock människorna, användarna, musikälskarna. För varje dag som går lär sig allt fler att uppskatta fördelarna med virtuella konserter och livesändningar, framför allt den yngre generationen som redan idag lever i en form av mixad verklighet, där den största delen av den sociala kontakten med kompisar redan är digital.
Livebranschens aktörer bör därför inte vara passiva just nu, utan istället vara aktiva och kreativa i att skapa en ny kompletterande ekonomi kring digitala konsertupplevelser. Därför att aha-upplevelsen under en virtuell konsert kan vara precis lika stor som på en fysisk konsert, se den här grabbens reaktion när Travis Scott drar igång i Fortnite (27 miljoner människor i publiken alltså, på många olika servrar):
—–
OpenAI har matat sin AI med mängder av musik, och den börjar bli rätt bra på att skapa melodier, lyrics, instrument och även kopiera unika kända sångröster. Man har släppt funktionen Jukebox, med över 7000 låtar skapade av AI-n baserat på artisters kataloger. Det finns t ex inte mindre än 19 nya ”ABBA-låtar” som OpenAI skapat baserat på ABBA´s katalog.
Personligen tycker jag att behovet av någon form av ny lagstiftning kring AI och upphovsrätt rycker allt närmare. Även om det här är nya verk skapade av en programvara, inga samplingar används i musiken, och de flesta av låtarna inte direkt har någon konstnärlig höjd, så går det inte att komma ifrån att likheten med originalartisterna ibland börjar bli rätt stor:
AI-låt baserad på Céline Dion’s musik:
AI-låt baserad på en kombination av Eminem och Kanye West’s musik:
Hela jukeboxen med 7 130 låtar
—–
ICE släppte nyligen Licensr, ett verktyg som ska underlätta för musiktjänster att licensiera musik i många territorier samtidigt. En aktör som vill licensiera den katalog som ICE representerar använder helt enkelt tjänsten, betalar och får direkt ett godkännande för att använda musiken.
Ben McEwen, VP Commerical på ICE, säger:
– Licensr is a simple self-service solution to enable new and developing music services to license ICE Core repertoire“ commented Ben McEwen, VP Commercial at ICE. “It starts to bring greater simplicity and flexibility to those with ideas for new services that utilise music but are daunted by the complexity of licensing and we are keen to collect feedback to further enhance the solution over time. In the meantime it immediately adds another income source for creators as we continue to seek to ensure rightsholders in the ICE Core receive fair value for the use of their work.
https://www.iceservices.com/licensr/
—–
Spotify har lanserat den nya spellistan Oyster. Spellistan är det senaste tillskottet i kategorin av listor där Spotify kopplar samman publiker med musik utan att använda genrer (tidigare exempel är Pollen och Lorem). Som ett komplement till spellistan lanseras också studio-konceptet Studio Oyster.
Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify, säger:
– Ostron är en symbol för exklusivitet. Ett skal på utsidan med en skatt inuti, precis som låtarna i Oyster. Vår publik är kräsen, konnässörer med en distink smak. Samtidigt är de inkluderande och flytande när det kommer till musik och söker ständigt efter de bästa artisterna och låtarna – oavsett genre, releasedatum eller var de kommer ifrån.
Spotify meddelar också att podcasten Dissect, med skaparen och programledaren Cole Cuchna, är tillbaka med en sjätte säsong. Dissect är en musikpodd i serieformat som analyserar ikoniska album varje säsong, och fokuserar på en låt som influerat musiken och hiphop-kulturen per avsnitt. I första avsnittet görs en djupdykning i Beyoncés konceptalbum LEMONADE
—–
Den 13 maj släpper den svenska artisten och producenten ALDO sin singel ”Deeper”, som skapats ur perspektivet av en AI som lever på all den information och data som människor genererar. ALDO vill med singeln visa på risker som finns med ”codes playing games with our feelings and actions”, algoritmer som i all högre grad väljer åt oss.
—–
Enligt brittiska ERA, branschorganisationen för underhållning i Storbritannien, är det folk över 55 år som framför allt driver tillväxten av streamingabonnemang i landet. Över en miljon britter över 55 år signade upp för streaming fram till februari månad i år och ett år bakåt.
Utvecklingen är ganska logisk eftersom marknaden för yngre börjar bli mättad, samtidigt som äldre internetanvändare börjar mogna i högre grad. Kim Bayley, CEO för ERA, säger:
– Over 55 year olds are the new battleground in the streaming market.Previously streaming services have very much been regarded as something for music’s traditional younger fanbase. These numbers show that 24/7 access to all the music you could wish for is also attractive to older music fans.
—–
Lästips: Together in Electric Streams: Inside the business of livestreaming
—–
Daniel Johansson