28 april 2020

JOHANSSON om Spotify, TikTok, SuperM mm

SuperM sålde virtuella biljetter för 22 miljoner kronor i söndags. Spotify och TikTok släpper nya donationsfunktioner. Mer än en fjärdedel av svenskarna efterskänker sina biljettköp. Piratkopieringen av musik går upp, och 12 miljoner såg Travis Scott’s konsert i Fortnite. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

Spotify har infört möjligheten för användare att donera pengar direkt till artister genom funktionen Artist Fundraising Pick, men också till olika corona-initiativ och annan välgörenhet. Doneringar sker genom samarbetspartners PayPal, Cash App och GoFundMe.

Spotify skriver på sin blogg: ”Given the urgency and impact of the COVID-19 crisis, we’re working as quickly as we can to develop this new product and get it out to as many artists as possible. However, we’ve never built a fundraising feature like this before. We consider this a first version that will evolve as we learn how to make it as helpful as possible for the music community.”

En av de första artisterna att använda doneringsfunktionen är Benjamin Ingrosso som samlar in pengar till Musikerförbundet. Han säger:

– Jag vill hjälpa till så mycket jag kan under den här besvärliga tiden. Jag har sett många kollegor och musiker som har tappat jobb på grund av den rådande situationen. De flesta av oss vet inte när vi kommer kunna gå tillbaka till att jobba som vanligt. Men, musik är något som alltid har hjälpt oss i tuffa tider, liksom den finns där när vi firar glada händelser. Jag hoppas att den här insamlingen till Musikerförbundet kan hjälpa till att ta oss igenom det här, och komma tillbaka till scenerna när allt det här är över för att sprida glädje med livemusiken igen.

Artister som vill delta i Artist Fundraising Pick kan välja funktionen på Spotify for Artists.

Spotify har också släppt en ny spellista, Daily Wellness, som anpassas efter varje användare beroende av vilken musik man har lyssnat på tidigare. Spellistan blandar både låtar och poddar, med syftet att skapa en positiv känsla. I ett pressmeddelande skriver Spotify:

”Every morning, the playlist will greet you with positive, motivational content to kickstart your day. In between inspirational podcasts like Daily Quote and Yoga Girl Daily, you’ll find personalized music to help you rise and shine. Our goal? To help you feel like you could conquer the world, one day at a time.”

Under onsdagen den 29 april kommer Spotify för övrigt också släppa sin kvartalsrapport för det första kvartalet 2020. En genomgång av siffrorna kommer genomföras live på webben kl. 14.00: Spotify Q1’20 Earnings Call

—–

K-popbandet SuperM sålde i söndags över 75 000 virtuella biljetter till den första konserten i serien Beyond Live, där artister som WayV, NCT Dream och NCT 127 också kommer framträda framöver.

Den genomsnittliga biljetten kostade ca 300 kr, vilket innebär intäkter på ca 22 miljoner kronor för den två timmar långa konserten. Bakom konsertserien står management-företaget SM Entertainment, som kommenterar resultat från den första konserten:

”Compared to physical shows by popular K-pop idol groups, which are usually held with an average of 10,000 people per show, the world’s first online dedicated paid concert, Beyond Live, attracted 75,000 people around the world at once. By mobilising an audience 7.5 times bigger than ‘offline’ concerts, we expect to develop a new concert business.”

Konserterna strömmas på plattformen VLive, samma plattform som BTS använde sig av när de livesände sina två konserter från Wembley förra året. De sålde då virtuella biljetter för motsvarande ca 19 miljoner kronor per konsert.

Beyond Live

—–

Fanbytes har lanserat ByteLabs, en plattform som ska göra det enklare att följa trender på TikTok och driva kampanjer. Fanbytes driver redan Bytesights, en statistiktjänst för TikTok där man kan upptäck vilka profiler som trendar och se hur låtars popularitet utvecklas. Bland kunderna märks Sony Music, Warner Music, Deezer och många fler.

ByteLabs är mer som ett produktionsverktyg där man kan hitta rätt målgrupper och också hantera annonser och liknande. Timothy Armoo, CEO på Fanbytes, säger:

– We truly believe in TikTok as a platform, Fanbytes is a company driven by Gen Z for Gen Z and it’s clear that TikTok it’s the future of content consumption and production. To truly win at this platform, however, it’s important not to just adopt an influencer strategy as that just leads to quick wins. ByteLabs uses both influencers, insights and paid advertising on the platform and this helps us and TikTok to play a longer-term strategic role rather than just helping tracks go viral in the short term.

TikTok har också lanserat funktionen Donation Stickers (i utvalda länder) som gör det möjligt för videoskapare att samla in pengar till välgörenhet. Från och med den 27 april matchar TikTok alla donationer med motsvarande summa som användare donerar.

TikTok meddelade också nyligen att man kommer donera motsvarande 3,5 miljarder kronor till olika corona-initiativ runt om i världen. Sedan tidigare har man donerat 100 miljoner kronor till WHO.

—–

TicketCo har undersökt hur biljettköpare agerar i samband med coronakrisen, och konstaterar att ganska många väljer att efterskänka biljettköp via deras plattform, i Sverige över en fjärdedel av de som köpt biljetter från arrangörer som använder sig av TicketCo’s plattform.

I Norge har 21 procent efterskänkt beloppet, 11 procent valt en värdekupong och 68 procent har valt återbetalning. I Sverige har 26 procent valt att efterskänka biljettköpet, 9 procent har valt en värdekupong medan 65 procent valt återbetalning.

Stefan Palmqwist, Sverigechef för TicketCo, säger:

– Det här är otroligt glädjande siffror, och det är såklart extra kul att se att den svenska publiken verkar vilja stötta arrangörerna extra mycket. Det visar att publiken både förstår och känner empati för arrangörernas utmaningar men också att de är villiga att omsätta den insikten till handling. Man kan inte låta bli att känna både glädje och optimism inför framtiden trots allt.

—–

Jacob Ivstam, tidigare på King, har börjat som VP of Data Analytics på Epidemic Sound. Han har tidigare jobbat med bl a världens mest nedladdade spel, Candy Crush, och kommer på Epidemic driva en ny avdelning som ska fokusera på data-analys för att optimera användningen av Epidemic´s musik.

Oscar Höglund, VD på Epidemic, säger:

– We’re excited to have Jacob onboard our mission to Soundtrack the World. With his track record in the field of data analytics along with our opportunity to understand an ever increasing data-set, it’s a great time for him to join us.

Epidemic Sound har numera över 400 anställda och förutom huvudkontoret i Stockholm också kontor i New York, Los Angeles, Helsingfors, Amsterdam, Toronto, Sydney och Hamburg.

—–

Produktionsbolaget Blackbox Videoproduktion har i samarbete med producenten David Castello (GostWard) som driver Studio Gröndahl (Opeth, Sepultura, Kreator, Candlemass, Carcass, Katatonia m fl), tagit fram ett Pay Per View-koncept för livekonserter på nätet.

Konceptet heter just Blackbox och har hittills sänt konserter med Blues Pills, Eclipse, The Baboon Show och SKRAECKOEDLAN. Magnus Stenvinkel, en av initiativtagarna, säger:

– Skillnaden mellan den här lösningen och andra lösningar är kvaliteten, ljudet som levereras live från Studio Gröndal med David bakom mixerbordet och en flerkameras-produktion. Det blir intima och närvarande spelningar där fansen får se sitt favoritband på ett sätt som de kanske inte gjort tidigare.

På fredag genomförs en sändning med Thundermother kl. 20.00, och den 9 maj spelar Katatonia.

https://blackbox.solidtango.com

—–

Junibacken är stängt sedan den 22 mars, men verksamheten fortsätter online med bl a fredagsdiscodans och detektivarbete. Alla barn som vill kan skicka in ett gosedjur för ett spännande äventyr som kommer att kunna följas på YouTube och Instagram.

Eva Blomkvist, pedagogisk chef på Junibacken, säger:

– Att få se sitt eget gosedjur uppleva roliga saker kittlar barnens fantasi. Det ger också en tröst om att i en parallell värld är allt som vanligt, och snart är vi alla tillbaka i den världen. Vi är glada över att kunna välkomna många, ludna – och kanske luggslitna – gäster till oss!

—–

Travis Scott genomförde i fredags en livekonsert i spelet Fortnite, som följdes av över 12 miljoner gamers.

Efter konserten skrev han på Twitter: ”HONESTLY TODAY WAS ONE OF THE MOST INSPIRING DAYS. LOVE EVERY SINGLE ONE OF U GUYS. AND I KNOW TIMES ARE WEIRD FOR US. BUT FOR ONE MOMENT TO BE ABLE TO HAVE THE RAGERS TO RAGE WHERE EVER YOU ARE IS AMAZING. LOVE U GUYS WITH ALL MY BODY.”

—–

MUSO har genomfört en undersökning som visar att piratkopieringen gått upp kraftigt under de senaste veckorna. Framför allt gäller det film, men även nedladdningen av musik har ökat.

I Italien ökade det illegala nedladdandet av film med 66 procent, i Spanien med 50 procent, i Storbritannien med 43 procent och i USA med 41 procent.

Även om rapporten fokuserar på just film, kunde MUSO se att även nedladdningen av musik ökat. Andy Chatterley, CEO, säger:

– What we do know however is that millions, if not billions, of people’s economic situation has been dramatically altered and the ramifications of this will have a direct effect on consumption. The signs are already there across every sector and companies are playing catch up on a daily basis with fast-moving changes in consumer behaviour.

—–

Barcelona-baserade BMAT har startat ett projekt som specifikt syftar till att stötta artister vars konserter blivit inställda i Barcelona under den senaste tiden. BMAT är ett företag som hjälper upphovsrättsorganisationer och andra aktörer i musikbranschen att monitorera musik som spelas i radio, TV, live och digitalt.

Projektet heter ”The Show Must Go On Air” och listar alla artister som har inställda konserter i staden, länkar till YouTube-videos, samtidigt som man uppmanar radiostationer och TV-kanaler att använda musik från dessa artister, i reklam och på andra sätt, samtidigt som man ber privatpersoner att stötta artisterna genom att lyssna på dem online och därmed generera intäkter.

Kelly Abel, kommunikationsansvarig på BMAT, säger:

– We’re trying to help musicians who’ve had gigs cancelled here, starting with those close to us in our hometown — especially those who aren’t usually heard on the radio. So we’re asking radios, TVs and any music lovers to play them. Every play will help generate royalties to make up for their losses due to cancelled gigs.

www.theshowmustgoonair.com

—–

Universal Music Group och LEGO har ingått ett samarbete som ska leda fram till lanseringen av nya LEGO-produkter under 2021. Olivier Robert-Murphy, Global Head of New Business på Universal, säger:

– Music plays an integral part in every child’s life from the moment they are born and throughout their development. Across the decades, children have continued to explore this passion via vinyl, radio, cassette, music videos, CD’s and streaming. Now through the partnership between the LEGO Group and UMG, we will provide a new interactive way of inspiring the next generation of fans and creative visionaries.

—–

Rättighetsföretaget AdRev har köpt upp den franska statistiktjänsten Simbals, vars teknik som t.ex. analysfunktioner och fingerprinting kommer integreras i AdRev´s befintliga plattform.

—–

Lästips: Tipping point – No shows, but donation options grow

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson