Medan livescenen kämpar för sin existens rullar musikutgivningen stadigt på. I alla fall nästan! MI:s Lars Nylin om läget på releasesidan och varför vi plötsligt puffar för nya utgivningar på annan plats.
När MI förra veckan gjorde en stor gallup med representanter för ett tvärsnitt av musikbranschen stod det klart att Coronautbrottet slagit extremt olika. Medan vi alla känner till läget på livescenen – bara i detta brev har vi en rad inställda festivaler och en känd scen i konkurs – svarade de flesta på skivbolag och musikförlag att utgivningen i stort rullar på enligt plan.
Men det är en sanning med modifikation.
I synnerhet har några riktigt stora utgivningar påverkats. Detta då dessa som bekant innebär en kedja av PR, resor, radio, TV, etc. Saker som i detta läge inte kan genomföras.
Här hemma har exempelvis Zara Larsson bestämt sig för att skjuta upp sitt nya album. Lady Gagas Chromatica, tänkt till 10/4, är ett annat exempel. Nu står bara “2020” som releasedatum och Lady Gaga har skrivit i sociala medier:
”It just doesn’t feel right to me to release this album with all that is going on with this global pandemic. Instead I prefer that we spend this time focusing on finding solutions.”
Ett annat exempel är engelska The 1975. Deras album Notes On A Conditional Form var tänkt till maj 2019, alltså innan de framträdde på Lollapalooza i Stockholm. Albumet blev uppskjutet till februari år, uppskjutet igen eftersom vinyl inte kom fram i tid, det nya datumet blev 24/4 som nu blivit maj.
Sam Smith har skjutit på sitt album bland annat eftersom titeln behövde bytas. To Die For blev plötsligt väldigt fel.
På indiesidan påverkar det mycket att såväl skivbolag, distributörer som fysiska butiker drabbas av lockdown i olika länder.
När vi gjorde förra veckans gallup var det några som såg situationen så pass mörk att de valde att inte förekomma i artikeln. ”Jag vill inte symbolisera krisen, det är bara att kämpa på”, som en skrev till mig.
Men trots dessa frågetecken: det kommer ständigt massor av nya releaser, i många fall strålande sådana. Spotifys nyhetsflöde är lika fullt som vanligt.
Från det mest kommersiellt potenta med Drake eller Miriam Bryant till återkomster av The Pretenders och Mats Ronander eller spännande obekant i alla genrer som existerar.
Jag hittar releaseaktuella namn som Toni Holgersson, Hon, Yves Tumor, Easy, Anders F Rönnblom, Basia Bulat, Röyksopp, Orville Peck, Louise Lemón, Einsturzende Neubauten, Dixie Chicks och Thundercat.
I vanliga fall brukar inte MI ge sig in på att skildra det enorma flödet nya utgivningar. Vi fokuserar på vad som händer på bolagen och i branschen.
Men extraordinära tider kräver nygamla grepp. Det finns säkert också i vår breda läsekrets de som uppfattar att även musikutgivning påverkas radikalt av Corona.
Från den här veckan tipsar vi därför på annan plats om ett antal veckofärska releaser. Det får bli lite osorterat av singlar och album, utländskt och svenskt. Ni på musikbolag får gärna tipsa om sådant ni anser extraordinärt (ALLT är ju trots allt inte det…). Ni får även gärna tipsa om sådant som blir uppskjutet.
Lars Nylin